جمعه 28 بهمن 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميدان مغناطيسي زمين و ماهواره "قهرمان"، ايرنا

لندن،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۲۷‬

ميدان مغناطيسي زمين قوت اصلي خود را از خاصيت آهن ربايي موجود در هسته مركزي زمين به دست مي‌آورد، اما برخي از مواد معدني نظير سنگهاي سياه آهن موسوم به ماگنتيت كه در پوسته سخت و سنگي زمين يا بخش موسوم به ليتوسفر يافت مي‌شوند نيز به ازدياد قوت اين ميدان كمك مي‌كنند.

ماهواره‌اي به نام "چمپ" (قهرمان) به دانشمندان كمك كرده است تا اطلاعات تازه و مهمي درباره جنبه‌هاي غير متعارف اين ميدان بدست آورند.

ماهواره چمپ ‪ CHAMP‬از سال ‪ ۲۰۰۰‬ميلادي تاكنون اطلاعاتي را درباره ميدان مغناطيسي زمين در اختيار دانشمندان گذارده است. اما در تازه‌ترين داده‌هايي دريافتي از اين ماهواره دانشمندان به وجود مناطقي غير متعارف در نواحي خاصي پي‌برده‌اند كه در آنها يكي از صفحات حامل قاره‌ها در زير يك صفحه ديگر قرار مي‌گيرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دانشمنداني كه با كمك داده‌هاي دريافت شده از ماهواره چمپ سرگرم تهيه نقشه جديدي از مشخصات ميدان مغناطيسي زمين با توجه به بخشهاي مربوط به لايه ليتوسفر هستند اميدوارند بتوانند با كمك اين نقشه طرحهاي موجود در باره نحوه رفتار صفحات قاره‌اي را كاملتر كنند.

اين دانشمندان به سرپرستي "استفان مائوس" در مركز تحقيقات زمين‌شناسي پوتسدام سرگرم تكميل نقشه‌ها هستند و گزارش تازه‌ترين دستاوردهاي خود را در نشريه علمي "ژئو فيزيك ژورنال اينترنشنال" انتشار داده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016