یکشنبه 14 اسفند 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ دليل مهم براي خريد و نصب ويندوز ويستا، دنيای اقتصاد

سيستم عاملي كه همه انتظارش را مي‌كشند

گروه كامپيوتر- با نزديك شدن زمان عرضه نهايي سيستم‌عامل جديد شركت مايكروسافت در پاييز آينده با نام ويندوز ويستا، بسياري از كارشناسان رايانه‌اي عقيده دارند ويژگي‌هاي مثبت و قابليت‌هاي گسترده اين سيستم‌عامل دليل خوبي براي جايگزين كردن نسخه‌هاي قديمي‌تر ويندوز با ويندوز ويستا است.

سيستم‌عامل جديد ويندوز ويستا داراي نكات مثبت فراواني است كه شايد ذكر همه آنها به صورت يكجا ممكن نباشد اما از نكات مثبت مهم اين سيستم عامل مي‌توان به ۱۰ مورد زير اشاره كرد:

1 - ضريب امنيت بالا: به‌رغم آنكه شركت مايكروسافت تلاش كرد با انتشار مجموعه اصلاحي و به روزكننده سرويس پك۲ براي ويندوز اكس‌پي اين سيستم‌عامل را از لحاظ امنيتي به حد قابل قبولي برساند، اما حتي ضريب امنيت ويندوز اكس‌پي مجهز به سرويس پك‌2 نيز با ضريب امنيت ويندوز ويستا قابل مقايسه نيست.

برخورداري از يك ديوارآتش (فايروال) قدرتمند و دوطرفه كه اطلاعات ورودي و خروجي از رايانه را بررسي مي‌كند، فناوري ويندوز سرويس هاردنينگ كه از اجرا شدن مخفيانه كدهاي مخرب در رايانه و تغييرات ناخواسته تنظيمات سيستم‌عامل جلوگيري مي‌كند، رمزنگاري تمامي اطلاعات موجود در هارد ديسك رايانه به منظور جلوگيري از سوء‌استفاده از اطلاعات شخصي كاربران، فناوري يوزر اكاونت پروتكشن به منظور محدود كردن اختيارات امنيتي كاربر با هدف حفاظت از رايانه، تنها بخشي از توانمندي‌هاي جديد امنيتي سيستم‌عامل ويندوز ويستا هستند.

2 -برخورداري از اينترنت اكسپلورر: ۷مايكروسافت با تقليد از مرورگر محبوب فايرفاكس تلاش كرده‌است نگارش جديد اكسپلورر را به قابليت‌هايي نظير مشاهده چند وب‌سايت در يك پنجره مرورگر، Tab(Browsing ) مديريت بهتر ويژگي‌هاي امنيتي، امكان شناسايي وب‌سايت‌هاي مشكوك به حملات فيشينگ و جلوگيري از دانلود و اجرا شدن كدهاي مخرب از اينترنت بدون آگاهي كاربر، مجهز كند.

۳ - كيفيت گرافيك بسيار بالا: شركت مايكروسافت براي نخستين بار كيفيت گرافيك سيستم‌عامل ويندوز خود را به حد بالايي رسانده‌است. در ويندوز ويستا محيط گرافيكي زيبايي به نام ايرو گلس (Aero Glass) وجود دارد كه فعال كردن آن تصاوير متحرك، جلوه‌هاي سه‌بعدي و تصاوير شفاف، (Transparencies) آيكن‌ها و پنجره‌هاي شفاف را به ارمغان مي‌آورد و نه تنها ظاهر ويندوز را دگرگون مي‌كند بلكه كار كردن با آن را نيز بهبود مي‌بخشد. (فعال كردن قابليت ايرو گلس نيازمند كارت گرافيكي و پردازنده قدرتمند است)

4 - قابليت جست‌وجوي دسك‌تاپ: شركت مايكروسافت جست‌وجوگر دسك‌تاپ بسيار قدرتمندي را در ويندوز ويستا گنجانده كه به هيچ وجه با گزينه كند و ناكارآمد جست‌وجو(Search) در ويندوز اكس‌پي قابل مقايسه نيست و كاربران مي‌توانند با استفاده از آن با سرعت و دقت بالا در ميان انواع فايل‌ها، ايميل‌ها و مطالب اينترنتي موجود در هارد ديسك رايانه خود و يا شبكه رايانه‌اي مورد استفاده، به جست‌وجوي موارد مورد نظر خود بپردازند.

5 - به روزنگاري اينترنتي: ويندوز ويستا بر خلاف ويندوز اكس‌پي از مرورگر اينترنت اكسپلورر براي دانلود به روزنگارها(آپ ديت) استفاده نكرده و خود به يك برنامه به روزنگار مجزا مجهز شده كه نتيجه آن به روزنگاري متمركز و سريع‌تر ويندوز و برنامه‌هاي جانبي آن است.

6 - بهبود قابليت‌هاي صوتي تصويري: نرم‌افزار مديا پلير در ويندوز ويستا از ابزار نه چندان محبوبي كه هم‌اكنون در اكس‌پي مي‌بينيم، به يك برنامه صوتي و تصويري كامل و جذاب بدل شده‌است. برنامه ويندوز فوتو گالري (Windows Photo Gallery) سرانجام قابليت مديريت عكس‌هاي ديجيتالي را به ويندوز آورده كه به كمك آن مي‌توان به راحتي عكس‌ها را مديريت، طبقه‌بندي، ويرايش و چاپ كرد. برنامه دي‌وي‌دي ميكر(DVD Maker) نيز امكانات جالبي را براي ساخت و ويرايش تصاوير ويدئويي در اختيار كاربران ويستا قرار مي‌دهد.

7 - كنترل دسترسي اطفال: ويندوز ويستا به قابليتي مجهز شده كه والدين، معلمان و مسوولان كتابخانه‌ها مي‌توانند از جهات مختلف بر نحوه دسترسي اطفال به رايانه نظارت داشته‌باشند. به كمك اين ويژگي مي‌توان وب‌سايت‌هاي خاص را در اينترنت فيلتر كرد، دانلود فايل را محدود نمود، برنامه‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي قابل اجرا در رايانه را مشخص كرد و حتي روز و ساعت دسترسي كودك به رايانه را نيز تعيين نموده و محدود نمود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




8 - قابليت پشتيباني از اطلاعات هاردديسك: زماني كه ويندوز ۹۵ به بازار آمد، رايانه‌هاي شخصي داراي هاردديسك‌هاي حداكثر ۳۰۰مگابايتي بودند اين در حالي است كه هم‌اكنون رايانه‌هاي جديد داراي هاردديسك‌هاي ۳۰۰ يا ۴۰۰ گيگابايتي هستند و به همين علت ويندوز ويستا به منظور حفاظت از كاربر در برابر احتمال فاجعه پاك شدن و يا از بين رفتن ناگهاني اين حجم اطلاعات، به قابليت پشتيباني(Back up) جديدي مجهز شده و به علاوه ويژگي سيستم ري‌استور(System Restore) در آن براي بازگرداندن رايانه به بهترين وضعيت قبلي در هر لحظه، بهينه‌سازي شده‌است.

9 - به اشتراك‌گذاري هاردديسك‌ها: ويندوز ويستا به توانايي به اشتراك‌گذاري هارد ديسك‌ها(Peer-to-peer) مجهز شده كه كاربران گروه‌هاي مشخص شده مي‌توانند با استفاده از آن از طريق اينترنت به تبادل فايل و پيغام ميان يكديگر بپردازند.

10 - نصب تنها در ۱۵دقيقه! : هرچند نگارش‌هاي آزمايشي فعلي ويندوز ويستا براي نصب شدن روي رايانه همانند ويندوز اكس‌پي دست كم به حدود يك ساعت زمان نياز دارند، اما مايكروسافت وعده داده‌است نسخه نهايي اين سيستم‌عامل به گونه‌اي طراحي شده كه كاربران مي‌توانند در حدود ۱۵دقيقه آن را روي رايانه خود نصب و راه‌اندازي كنند.





















Copyright: gooya.com 2016