سه شنبه 22 فروردین 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين "دي ‌وي ‌دي" خام "بلو- ري" ونخستين لپ‌تاپ مجهز به درايو "اچ ‌دي - دي ‌وي ‌دي" به بازار آمد، ايرنا

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۲۲‬

در ادامه رقابت ميان دو فرمت جديد و رقيب ارائه شده براي نسل بعدي "دي‌وي‌دي"ها، شركت "توشيبا" نخستين "لپ‌تاپ" مجهز به درايو "اچ‌دي-دي‌وي‌دي" را به بازار داده و شركت "تي‌دي‌كي"(‪ (TDK‬نخستين دي‌وي‌دي‌هاي خام "بلو-ري" را به بازار داد.

به گزارش سايت اينترنتي "پي‌سي‌مگزين"، لپ‌تاپ جديد "توشيبا" به نام "كوزميو جي‪ "۳۰‬درحالي به بازار عرضه مي‌شود كه اين شركت چندي پيش نخستين دستگاه "دي‌وي‌دي-پلير" ويژه پخش ديسكهاي "اچ‌دي-دي‌وي‌دي" را نيز به بازار داده بود.

درايو ارائه شده در لپ‌تاپ جديد "توشيبا" قادر به خواندن و نوشتن سي‌دي‌ها و دي‌وي‌دي‌هاي معمولي و خواندن دي‌وي‌دي‌هاي جديد "اچ‌دي-دي‌وي‌دي" است.

در طرف مقابل نيز شركت "تي‌دي‌كي" هم‌اكنون فروش نخستين دي‌وي‌دي‌هاي خام بر پايه فرمت رقيب "بلو-ري" را آغاز كرده‌است.

"تي‌دي‌كي" دي‌وي‌دي‌هاي "بلو-ري" ‪ ۲۵‬گيگابايتي با امكان يك بار نوشتن اطلاعات را به قيمت ‪ ۲۰‬دلار، دي‌وي‌دي‌هاي "بلو-ري" ‪ ۵۰‬گيگابايتي با يك بار امكان نوشتن اطلاعات را به قيمت ‪ ۴۸‬دلار، دي‌وي‌دي‌هاي "بلو-ري" ‪ ۲۵‬گيگابايتي با امكان نوشتن متعدد اطلاعات را به قيمت ‪ ۲۵‬دلار و دي‌وي‌دي‌هاي "بلو-ري" ‪۵۰‬ گيگابايتي با امكان نوشتن متعدد اطلاعات را به قيمت ‪ ۶۰‬دلار به فروش مي‌رساند.

هم‌اكنون دو فرمت "اچ‌دي-دي‌وي‌دي" و "بلو-ري" به اوج رقابت خود نزديك شده و هنوز مشخص نيست كداميك برنده نهايي بوده و به صورت استاندارد جديد دي‌وي‌دي در جهان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

فرمت "اچ دي-دي‌وي‌دي" در اصل توسط خود شركت " توشيبا" ابداع شده و توسط شركتهاي ديگري از جمله "ان يي سي"، "اينتل"، " مايكروسافت" و همچنين برخي شركتهاي بزرگ فيلمسازي از جمله "يونيورسال" و "وارنر برادرز" حمايت مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در طرف مقابل، فرمت "بلو-ري" توسط شركت "سوني" ابداع شده كه شركتهايي نظير"پاناسونيك"، "دل"، "هيولت پكارد"، "اپل"، "ال جي"، "سامسونگ" و همچنين شركتهاي فيلمسازي "سوني پيكچرز" و "توئنتي سنچوري فاكس" از آن حمايت مي‌كنند.

در هر دو فرمت "اچ‌دي - دي‌وي‌دي" و "بلو-ري" برخلاف "دي وي دي"هاي فعلي كه از ليزر قرمز رنگ براي خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده مي‌شود، از ليزر آبي رنگ بدين منظور استفاده شده كه امكان نوشتن حجم بسيار بيشتري اطلاعات روي ديسك را ممكن مي‌كند.

در حالي كه "دي وي دي"هاي فعلي حداكثر داراي گنجايشي در حدود ‪۹‬ گيگابايت هستند، ديسكهاي "اچ‌دي-دي‌وي‌دي" حدود ‪ ۳۰‬گيگابايت و ديسكهاي "بلو-ري" حدود ‪ ۵۰‬گيگابايت ظرفيت خواهند داشت و به همين علت امكان ضبط فيلمهايي با كيفيت بسيار بالاتر از كيفيت فيلمهاي موجود روي "دي‌وي‌دي" هاي فعلي روي آنها وجود دارد به طوري كه كيفيت صدا و تصوير فيلمهاي ضبط شده روي اين دو فرمت جديد "دي‌وي‌دي" مشابه كيفيت صدا و تصوير فيلمها در سينماهاي پيشرفته است.

درحالي كه هم‌اكنون گروه حامي "اچ‌دي-دي‌وي‌دي" در زمينه ارائه لپ‌تاپها و "دي‌وي‌دي‌پلير"هاي منطبق با اين فرمت از گروه حامي "بلو-ري" پيشي گرفته، جبهه حامي "بلو-ري" نيز موفق به عرضه سريعتر دي‌وي‌دي‌هاي خام منطبق با اين فرمت شده و از ارائه رايانه‌هاي شخصي منطبق با آن در آينده نزديك خبر داده‌است.





















Copyright: gooya.com 2016