شنبه 23 اردیبهشت 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اينترنت ارزان‌قيمت كي در ايران محقق مي‌شود؟ ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات


وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد كه قيمت تعرفه‌هاي اينترنتي، 50 درصد كاهش خواهد يافت؛ اما از آن زمان تا كنون، كاهش قيمت براي كاربران خانگي اينترنتي محسوس نبوده و تغيير قيمتي بر روي كارت‌هاي اينترنت در بازار اعمال نشده است.

به گزارش خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دستاندركاران معتقدند كه اكثر شركت‌هاي ارايه‌دهنده‌ي خدمات اينترنتي از كاهش قيمت پهناي باند منتفع مي‌شوند و از طرفي، اين كاهش باعث توسعه‌ي IT در كشور مي‌شود؛ زيرا با قيمت بالاي پهناي باند به‌نوعي نمي‌توان IT را توسعه داد.

دكتر احمد معتمدي - وزير پيشين - در سال 83 با اشاره به اهميت بحث قيمت دسترسي مردم به خدمات اينترنت، گفت: استفاده از اين خدمات و خريدن اين سرويس براي خود من هم مشكل است؛ اين رقم در سبد خانوار براي دسترسي به ارتباطات رقم بالايي است و بايد تلاش كنيم كه آن را به كمتر از ‌20 هزار تومان كاهش دهيم؛ زيرا در اين صورت، با در نظر گرفتن قدرت خريد مردم، تعداد بيشتري از خانواده‌ها به اينترنت دسترسي خواهند داشت.

وي ادامه داد: بايد زيرساخت‌ها را ارزان‌تر فراهم كنيم و بحث كاهش ‌50 درصدي تعرفه‌ي اينترنت نيز دقيقا با همين هدف مطرح شد.

رضا رشيدي - مدير عامل پيشين شركت فناوري اطلاعات (تا چند روز پيش) - نيز تاكيد كرده بود: ابلاغ كاهش 50 درصدي تعرفه‌هاي اينترنت از ابتداي سال جديد انجام خواهد شد.

رييس پيشين هيات مديره‌ي شركت فناوري اطلاعات هم معتقد بود كه تغيير تعرفه‌هاي اينترنتي در راستاي كمك به كاربران نهايي، انجام خواهد شد.

ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، در آن زمان اظهار داشت: آنچه تا كنون در جلسات داخلي شركت مطرح شده، اين است كه تغيير تعرفه‌ها در راستاي كمك به كاربران انجام خواهد شد، شايد شائبه‌هايي به گوش برسد كه اين كار به نفع ارائه‌دهندگان اينترنت خواهد شد، اما واقعيت اين است كه اين حركت براي فراهم كردن امكان استفاده‌ي بيش از پيش از اينترنت براي مردم است، تا بتوانند با قيمت ارزان‌تر و سهولت بيشتر از اينترنت استفاده كنند.

پس از آن، روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تاريخ ‌23 فروردين سال ‌84 رسما اعلام كرد: نرخ تعرفه‌ي ارتباطات اينترنت در راستاي توسعه‌ي كاربردهاي فناوري اطلاعات در كشور براي ICPها به ميزان ‌50 درصد كاهش يافت.

در اين گزارش آمده بود كه اين امر در اجراي سياست‌هاي كاهش قيمت خدمات ارتباطي به هموطنان است، و قيمت جديد و كاهش‌يافته‌ي تعرفه‌ي اينترنت از اول فروردين‌ماه به اجرا گذاشته شد.

بنا بر اين گزارش، با بررسي و برگزاري جلسات متعدد شوراي فناوري اطلاعات اين وزارتخانه در حضور دكتر معتمدي - وزير وقت - به‌منظور بالا بردن تعداد كاربران، ترويج فرهنگ استفاده و افزايش كاربردهاي فناوري اطلاعات و اينترنت، بويژه ارزان شدن خدمات اينترنتي باند پهن كه توسط شركت‌هاي ندا ارايه مي‌شود، تصميم گيري شد كه نرخ‌هاي تعرفه‌ي اينترنت ‌50 درصد كاهش يابد.

در گزارش مورد اشاره آمده بود: هزينه‌ي اشتراك ماهانه‌ي پايه ارتباط با شبكه‌ي اينترنت با سرعت 64 كيلوبيت از 3 ميليون و 600 هزار ريال به يك ميليون و 800 هزار ريال كاهش مي‌يابد و قيمت ساير سرعت‌ها و حجم‌ استفاده به همين نسبت 50 درصد كاهش يافت و از ابتداي برنامه‌ي سوم تا كنون در سه نوبت از سال 1379 تا كنون نرخ تعرفه‌هاي اينترنت به ترتيب 40، 40 و اكنون نيز 50 درصد، به نفع "مردم" كاهش يافته است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما پس از تغيير دولت، دكتر محمد سليماني - وزير ICT - در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران، در سال 84، اظهار داشت: عقيده‌ي ما بر اين است كه كشوري مانند ايران بايد بتواند امكاناتي مانند پهناي باند را با قيمتي نزديك به رايگان در اختيار مردم قرار دهد، به اين معنا كه تسهيلات به اندازه‌اي ايجاد شود كه امكان استفاده‌ي از آن وجود براي همه وجود داشته باشد.

وي افزود: در شرايط حاضر هنوز ارايه‌ي اينترنت رايگان امكان پذير نيست و بايد ديد چه اقداماتي مي‌توان براي رسيدن به اين شرايط انجام داد.

از ابتداي طرح بحث كاهش قيمت پهناي باند اينترنت نظرات مختلفي تا زمان قطعيت يافتن اين بحث در رسانه‌ها مطرح شد؛ اما علي‌رغم اين كه بارها گفته شد قيمت اينترنت 50 درصد كاهش يافته است، قيمت ISP‌ها هيچ‌گاه پايين نيامد؛ دلايل پايين نيامدن قيمت اينترنت براي كاربران نهايي، موضوعي است كه گروه جامعه اطلاعاتي ايسنا در گفت‌وگوهايي با مسوولان، كارشناسان و شركت‌ها‌ي ارايه‌كننده‌ي خدمات اينترنت، به بررسي آن خواهد پرداخت.





















Copyright: gooya.com 2016