پنجشنبه 11 خرداد 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ناسا" نرم‌افزار مورد استفاده در مريخ‌پيماهاي خود را به روز نگاري مي‌كند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۳/۱۰‬

سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا "ناسا" نرم‌افزار مورد استفاده در مريخ‌پيماهاي روباتيك موجود روي سطح مريخ و همچنين فضاپيماهاي كاوشگر سياره مريخ خود را كه هم‌اكنون در مدار اين سياره قراردارند، به روزنگاري مي‌كند.

به گزارش سايت اينترنتي "بي‌بي‌سي‌نيوز"، نرم‌افزار جديد به رايانه‌هاي روباتها امكان مي‌دهد بهتر از گذشته ابرهاي مريخي و همچنين پديده موسوم به "داست دويل" را مطالعه كنند و براي تصويربرداري از تغييرات ناگهاني سطح مريخ كمتر به دريافت دستور از مركز كنترل عمليات در زمين وابسته باشند.

با استفاده از الگوريتمهاي جديد، مريخ‌پيماهاي "اسپيريت" و
"آپورچونيتي" سازمان "ناسا" قادر خواهند بود در ميان انبوه تصاويري كه از مريخ ثبت مي‌كنند، اين قبيل پديده‌ها را شناسايي كرده و تنها تصاوير مفيد و مربوط به همين پديده‌ها را به زمين ارسال كنند.

به گفته "ربكا كاستانو" از آزمايشگاه "جي‌پي‌ال" سازمان "ناسا"، هم‌اكنون تنها بين ‪ ۸‬تا ‪ ۲۰‬درصد از داده‌هاي ارسالي از سوي مريخ‌پيماها شامل اطلاعات مورد نظر محققان است كه با نصب نرم‌افزار جديد در رايانه مريخ‌پيماها، اين مشكل برطرف شده و امكان بررسي تصاوير مفيد و متمايز شده مربوط به دوره‌هاي زماني طولاني‌تر، فراهم شده و در نتيجه امكان درك پديده‌هاي "ابرهاي مريخي" و همچنين "داست دويل" افزايش خواهد يافت.

سازمان "ناسا" علاوه بر مريخ‌پيماها، نرم‌افزار سفينه بدون سرنشين "مارس اوديسه" خود را نيز كه از سال ‪ ۲۰۰۱‬در مدار سياره سرخ قرار دارد، تا پايان سال جاري به روزنگاري خواهد كرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سفينه "مارس اوديسه" با استفاده از نرم‌افزار جديد خود قادر خواهد بود در برابر تغييرات ناگهاني رخ داده روي سطح مريخ از خود واكنش نشان داده و آنها را ثبت كند.

بدين‌ترتيب كاوشگر "مارس اوديسه" طوري تنظيم خواهد شد تا بتواند بدون نياز به دريافت دستور از مركز كنترل عمليات در زمين، تغييرات دمايي، بروز آتش‌فشانها، ظهور طوفانهاي شن و ماسه و همچنين شكل‌گيري ابرهاي يخي را ثبت كند.





















Copyright: gooya.com 2016