جمعه 24 شهریور 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ورود اپل به بازار تلويزيون و فيلم، بی بی سی

شرکت رايانه ای اپل، از طرحی خبر داده که هدف آن بدست گرفتن کنترل سيستم سرگرمی مردم در خانه ها است.

اين شرکت از دستگاهی پرده برداشته که با قرار گرفتن بين رايانه ها و دستگاه های صوتی، تصويری خانگی، پخش موسيقی و ويديو را از طريق شبکه های بدون سيم خانگی ممکن می کند.

نام موقت اين دستگاه که قرار است اوايل سال آينده ميلادی وارد بازار شود، iTV است.

به جز اين، اپل، آی پاد، پخش کننده محبوب موسيقی اش را نيز ارتقا بخشيده و امکان خريد و پياده کردن فيلم های سينمايی را نيز برای مشتريان فروشگاه مجازی اش، آی تيونز (iTunes) فراهم کرده است.

ناطران مدتها بود منتظر ورود اپل به بازار فيلم های سينمايی بودند و همزمان آمازون، فروشگاه بزرگ اينترنتی، نيز خدمات مشابهی را عرضه کرده است.

به گفته استيو جابز، مدير عامل اپل، قراردادهايی با استوديوهای فيلمسازی هاليوود از جمله پيکسار، تاچستون، ميرامکس و ديزنی بسته شده است. آقای جابز خود از مديران ديزنی است.

اتاق نشيمن

دستگاه جديد که سه برابر قاب سی دی، بزرگی دارد، ۲۹۹ دلار قيمت خواهد داشت و به گفته اپل آخرين پل ارتباطی بين رايانه و تجهيزات سرگرمی در خانه هاست.

پيش از اين مايکروسافت نيز قدم هايی در جهت حضور در اتاق های نشيمن برداشته بود، اما رايانه های مجهز به سيستم کنترل و مديريت رسانه ای (Media Center) اين شرکت چندان نتوانستند جايی برای خود بيابند.

با وجود اينکه دستگاه های مختلفی برای انتقال يا دريافت تصاوير ماهواره يا شبکه کابل توسط رايانه ها وجود دارد، اما هنوز بسيار سخت است تا مشتريان را ترغيب کرد برای انتقال صدا و تصوير از رايانه های خود به دستگاه های صوتی، تصويری علاقه نشان دهند.

به هر حال هدف از ساخت اين دستگاه جديد توسط اپل، تسهيل در همين روند است.

آقای جابز می گويد: "در حال حاضر می توانيد محصولات خوبی را از اينترنت بگيريد. اين محصولات در رايانه هايتان پخش می شوند. آنها را می توانيد روی آی پادتان پخش کنيد و بزودی روی تلويزيون تان هم خواهند آمد".

اين خدمات تازه می تواند علاوه بر به چالش کشيدن سازندگان رايانه های خانگی، برای خدمات دهندگان خطوط پر سرعت اينترنت نيز دردسر آفرين باشند.

به گفته يکی از تحليلگران موسسه تحقيقاتی ژوپيتر، "شرکت های اينترنتی می توانند به اسب تروايی برای شرکت اپل بدل شوند تا اين شرکت بتواند با شبکه های تلويزيون کابلی يا ارائه دهنده گان برنامه های تلويزيونی رقابت کند".

دانلود فيلم

حرکت اپل به سمت عرضه فيلم های سينمايی، درست چند روز بعد از ارائه خدمات مشابه توسط آمازون صورت گرفته است. اپل قيمت فيلم های تازه را ۱۲ دلار و ۹۹ سنت و فيلم های قديمی را ۹ دلار و ۹۹ سنت در نظر گرفته است.

به گفته مدير عامل اپل، فيلم ها با کيفيتی نزديک دی وی دی ارائه می شوند. در حال حاضر اين فيلم ها، همچون برنامه های تلويزيونی تنها در بازار ايالات متحده به فروش می رسند.

اپل در همين حال دستگاه های تازه ای از آی پاد را نيز معرفی کرده که حجم اطلاعات بيشتری را در خود جای می دهند.

دستگاه های آی پاد نانو، در اندازه متوسط، اينک با پوشش آلومينيومی و در چند رنگ عرضه می شوند. پر حجم ترين مدل اين دستگاه قادر است ۸ گيگابايت داده را در خود حفظ کند. عمر باتری اين دستگاه ها نيز به نحو قابل توجهی ارتقا يافته است.

قيمت پخش کننده اصلی آی پاد نيز که قادر به پخش ويديو است، به رغم ارتقاء ميزان درخشندگی نمايشگر و افزايش حجمش تا ۸۰ گيگا بايت، کاهش يافته است.

به گفته اپل، هر دو مدل ۳۰ و ۸۰ گيگابايتی از عمر باتری بيشتری برخوردارند و جستجو در ميان بايگانی آنها به مرتب سريع تر شده است.

در همين حال تعدادی بازی جديد و متنوع نيز برای آی پادها ساخته و به بازار عرضه شده است.

و در آخر، آی پاد شافل (Shuffle) کوچکترين مدل آی پاد هم آب رفته و اندازه اش به کمتر از يک سوم کارت های بانکی رسيده است. قيمت مدل يک گيگابايتی شافل ۷۹ دلار است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آی تيونز

در حالی که اپل سخت افزارهايش را ارتقا داده و دستگاه جديدی معرفی کرده، در نرم افزار آی تيونز يا بازار فروش موسيقی و فيلمش نيز تغييراتی اعمال کرده است.

اينک به گفته اپل، به جز تغييرات ظاهری، جلد گرافيکی و فهرست ترانه های آلبوم هايی که کاربران با استفاده از سی دی های خود وارد آن می کنند، به طور خودکار به آهنگ ها اضافه می شود تا از اين طريق نيز بتوان به آنها دسترسی پيدا کرد.

به گفته آقای جابز، همه ويديوها اينک با کيفيتی مشابه کيفيت تلويزيون عرضه می شوند و محتويات خريداری شده به آسانی می تواند بين دستگاه ها رد و بدل شود، چيزی که به خاطر نبودش بسياری به اپل خرده می گرفتند.

تغييرات تازه يکسال پس از حرکت اپل به سمت رايانه هايی با پردازنده اينتل صورت می گيرد، اقدامی که موجب شد امکان نصب سيستم عامل ويندوز بر روی رايانه های اپل فراهم شود و ميزان فروش اين شرکت را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد.





















Copyright: gooya.com 2016