جمعه 28 مهر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آثار چارلز داروين به اينترنت پيوست، بی بی سی

آثار کامل چارلز داروين، يکی از بزرگترين دانشمندان در تاريخ، در اينترنت منتشر می شود.

دانشگاه کمبريج بريتانيا مامور ديجيتال کردن بالغ بر 50 هزار صفحه متن و 40 هزار تصوير درج شده در کتاب های آقای داروين بوده که بخشی از آن اکنون در اينترنت در دسترس است.

کاربران اينترنت که از پخش صوتی ام پی3 استفاده می کنند می توانند اين مطالب را به صورت صوتی نيز در دستگاه های خود پياده کنند.

اين منبع تازه، برای محققان در نظر گرفته شده است اما تمام کسانی که به تئوری ها و نوشته های داروين در مورد تکامل علاقه مند هستند، می توانند از آن استفاده کنند.

يک مجموعه بزرگ

دکتر ون وای، تاريخ شناس، مدت چهار سال تمام جهان را برای رديابی نسخه هايی از نوشته های داروين و مطالبی که در مورد او و نظراتش نوشته شده، جستجو کرده است.

اين تاريخ نويس می گويد که وقتی تلاش هايش در دانشگاهی در آسيا برای پيدا کردن اطلاعات در مورد تحقيقات داروين با دشواری روبرو شد به اين فکر افتاد که سايتی اينترنتی حاوی کل آثار داروين خلق کند.

"داروين آنلاين" به آدرس اينترنتی darwin-online.org.uk شامل متن هايی می شود که هرگز پيش از اين منتشر نشده بود.

استفاده مجانی

يکی از آثار جالب توجه که در اين سايت منتشر شده يکی از دفترچه يادداشت های داروين است که در دهه 80 ميلادی گم شد اما متن آن از روی نسخه ميکرو فيلمی که دو دهه قبل تهيه شده بود بار ديگر پياده شده است.

اين دفترچه يادداشت در کاوشگری های داروين در جزاير "گالاپاگوس" (43-1838) همراه او بوده است.

"ژورنال سال 1839" و چاپ دوم تا پنجم "منشاء نمونه های زيستی" (تحقيقاتی که منجر به نظريات وی در مورد تکامل شد) از ديگر يادداشت هايی است که برای اولين بار در اينترنت منتشر شده است.

استفاده از اين وب سايت مجانی است. بيشتر متن ها را می توان يا به صورت اصلی آن يا به شکل الکترونيکی ديد. اين وب سايت همچنين به زبان های آلمانی، دانمارکی و روسی در اينترنت منتشر شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





در حال حاضر اين سايت حاوی 50 درصد از کل آثاری است که تا سال 2009، همزمان با دويستمين سالگرد تولد چارلز داروين، منتشر خواهد شد.

راندال کينز، يکی از نوادگان داروين در باره اين سايت اينترنتی گفت: "همه خانواده می خواهند که نوشته های داروين در اختيار همه قرار داشته باشد و اين که اکنون همه می توانند از طريق اينترنت به آنها دسترسی داشته باشند اتفاقی فوق العاده است."

























Copyright: gooya.com 2016