یکشنبه 12 آذر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازار سياه سريال های تلويزيونی در اينترنت، بی بی سی

جين وکفيلد
خبرنگار فن آوری بخش خبری بی بی سی

اگر از طرفداران پر و پا قرص مجموعه تلويزيونی 'گمشدگان' (Lost) هستيد ولی نمی توانيد آن را در تلويزيون های آمريکا ببينيد، پيدا کردن قسمت های مختلف اين مجموعه روی اينترنت کار سختی نيست.

دسترسی به مجموعه های محبوبی مثل گمشدگان، کدبانوهای مستاصل و ۲۴ ساعت از طريق شبکه های مجانی تبادل داده ها (peer-to-peer) روز به روز آسانترمی شود و اغلب تنها چند دقيقه پس از نخستين نمايش آنها در آمريکا، روی اينترنت قرار می گيرند.

بسياری از مردم در خارج از آمريکا حاضر نيستند صبر کنند تا اين مجموعه ها از شبکه های تلويزيونی محلی پخش شوند.

دکتر ديويد پرايس، رئيس بخش نظارت بر نقض مالکيت معنوی در شرکت انويژنال (Envisional) که اينترنت را به اين منظور مورد بررسی و کاوش قرار می دهد می گويد: "بيشتر قسمت های اين مجموعه های تلويزيونی نيم ساعت بعد از اولين پخششان در آمريکا روی اينترنت قرار می گيرند".

"کسی که در بريتانيا از طريق خطوط پر سرعت به اينترنت دسترسی دارد می تواند قسمت های تازه اين سريال ها را قبل از کسانی که در غرب آمريکا زندگی می کنند، ببيند."

مشکل زمان پخش

از آنجا که تماشاگران به طور روز افزونی خواهان زمانبندی پخش مناسب خودشان هستند، سرقت سريال های محبوب تلويزيونی به مشکل فزاينده صنعت تلويزيون بدل شده است.

دکتر پرايس معتقد است فرهنگ "فرهنگ بر اساس تقاضا" به اضافه رواج اينترنت پرسرعت، سبب شده که برنامه های تلويزيونی بصورت هدف اصلی سرقت اينترنتی در آيند.

او برآورد می کند، هر قسمت از سريال های جذابی چون گمشدگان، بيش از يک ميليون بار به صورت غير مجاز از اينترنت پياده می شوند. چند سال پيش اين رقم تنها چيزی نزديک به ۱۵۰ هزار مورد بود.

دکتر پرايس می گويد: "در حال حاضر پياده کردن يک برنامه تلويزيونی از طريق اينترنت به راحتی تنظيم دستگاه ويديوی خانگی است". و اضافه می کند: "اين روزها، از دست دادن يک برنامه تلويزيونی حتی برای کسی که حداقل اطلاعات را در مورد اينترنت دارد، مشکلی ايجاد نمی کند."

دکتر پرايس ادامه می دهد: "با دو کليک برنامه محبوبتان از اينترنت پياده می شود و حتی با استفاده از فن آوری آر اس اس (RSS) اين کار را می توان به صورت خودکار انجام داد." "در واقع، اينترنت الان به يک دستگاه ويديو جهانی تبديل شده است."

در سايت های شناخته شده مبادله داده ها، معمولا هميشه هزاران نفر در حال رد و بدل کردن فايل هايی هستند که عموما حاوی فيلم های سينمايی و برنامه های تلويزيونی اند.

حذف آگهی

در زمان تهيه اين گزارش، بيش از هزار نفر و فقط از يک منبع، آن هم تنها ۲۴ ساعت بعد از پخش تازه ترين قسمت از مجموعه سی اس آی نيويورک (CSI) در آمريکا، مشغول رد و بدل کردن آن بودند.

سريال های پياده شده از اينترنت معمولا بدون تبليغات ميانی رايج در تلويزيون ها هستند و همين موضوع هم دليل ديگری برای تماشاگران است تا به سمت اين بازار سياه کشيده شوند. نکته ای که موجب نگرانی مديران تلويزيون ها شده است.

يک برنامه ۴۵ دقيقه ای معمولا حدود ۳۵۰ مگابيت حجم دارد و پياده کردنش، بسته به سرعت اينترنت و محبوبيت برنامه، بين دو تا شش ساعت وقت می برد.

بعد از آنکه برنامه پياده شد، می توان آن را روی دی وی دی ضبط کرد و با دستگاه های پخش دی وی دی تماشا کرد يا آن را به پلی استيشن قابل حمل، آی پاد يا هر دستگاهی که مجهز به پخش کننده ويديو است، حتی تلفنهای همراه، منتقل کرد.

بر اساس آمار شرکت کش لاجيک (CacheLogic) که داده های آماری اينترنت را تحليل می کند، تا ۷۰ درصد تردد در اينترنت به شبکه های تبادل داده ها مربوط می شود که بخش اعظم آن را توليدات ويديويی، شامل برنامه های تلويزيونی و فيلم های سينمايی تشکيل می دهد.

بيت تورنت (BitTorrent) يکی از مشهورترين سيستم های تبادل داده ها، مسئول حدود يک سوم اين حجم از تردد در اينترنت معرفی شده است.

از آنجا که بيشتر برنامه ها و فيلم ها به زبان اصلی انگليسی و در آمريکا توليد می شوند، احتمال می رود بين ۱۰ تا ۲۵ درصد کل سرقت برنامه های تلويزيونی در بريتانيا صورت گيرد، که عمدتا بدين دليل است که برنامه هايی که در آمريکا تهيه می شوند چون بزبان انگليسی است بالطبع در بريتانيا طرفداران زيادی دارد.

يکی از بزرگترين مشکلات در راه مبارزه با سرقت برنامه های تلويزيونی متقاعد کردن مردم به اين نکته است که اساسا اين کار درستی نيست.

انعطاف پذيری

ادی لويتن، سخنگوی فدراسيون مبارزه عليه سرقت حق مولف می گويد: "بايد يک بسيج آموزشی راه بيافتد".

"بايد مردم را از غير قانونی بودن اين کار مطلع کنيم. اين امر تجاوز به حق مولف است. مالکيت معنوی اين برنامه ها متعلق به کسی است که جايی برای آنها هزينه کرده است."

در حال حاضر شرکت های تلويزيونی به طور فزاينده ای برنامه های تلويزيونی را به صورت قانونی در اينترنت عرضه می کنند.

رابرت فريزر، سخنگوی شبکه تلويزيونی اسکای (Sky) در بريتانيا می گويد: "شواهد حاکی از اين است که مردم تمايل زيادی دارند تا به طور قابل انعطاف تری به برنامه های تلويزيونی دسترسی داشته باشند و ما به عنوان صنعت تلويزيون بايد اين امکان را به مشتريان بدهيم".

او می افزايد: "بيت تورنت به اين نياز مصرف کننده پاسخ داده و صنعت تلويزيون نيز توانايی پاسخگويی به اين نياز را دارد".

اسکای به تازگی پخش قسمت سوم سريال گمشدگان را آغاز کرده و مشترکان اين شبکه می توانند اندک زمانی پس از پخش آن از تلويزيون، آنها را از اينترنت پياده کنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





دکتر پرايس می گويد هرچند فراهم کردن امکان دسترسی قانونی به برنامه ها می تواند مفيد باشد، اما بايد تغيير بزرگتری در صنعت تلويزيون ايجاد شود. او بر اين باور است که در آينده فاصله زمانی بين پخش برنامه ها در آمريکا و ديگر کشورها نهايتا از بين خواهد رفت.

او پيش بينی می کند: "برنامه های پربيننده ای نظير گمشدگان و ۲۴ ساعت همزمان با آمريکا در بريتانيا نيز پخش خواهند شد".

























Copyright: gooya.com 2016