شنبه 5 اسفند 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرکت ژاپنی موفق به توليد تراشه رديابی اجسام با ابعاد صدم ميليمتر شد، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۱۲/۰۵‬
خارجی. علمی. تراشه. هيتاچی.

يک شرکت ژاپنی موفق به ساخت کوچکترين تراشه ويژه رديابی اجسام، موسوم به تراشه‌های "آراف‌آی‌دی‪ ،"RFID‬با ابعاد صدم ميليمتر شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين تراشه "آراف‌آی‌دی" با ابعاد تنها ‪ ۰/۰۵‬ميليمتر در ‪ ۰/۰۵‬ميليمتر، دارای ابعادی مشابه دانه‌های پودرهای ريز است.

تراشه‌های "آراف‌آی‌دی" يا "شناسايی توسط فرکانس راديويی"، تراشه‌های ريزی هستند که اطلاعات اندکی درون آنها ذخيره می‌شود و سپس هرگاه که اين تراشه‌ها نزديک تجهيزات گيرنده راديويی خاص قرار بگيرند، اطلاعات ضبط شده در آنها توسط گيرنده راديويی خوانده می‌شود. اين تراشه‌ها معمولا درون جعبه برخی داروها، غذاها و مواردی از قبيل تعبيه شده و يا برای مسايل امنيتی به بليطهای برخی مسابقات حساس متصل می‌شوند.

هم‌اکنون در برخی کشورها از اين فناوری به طور گسترده برای رديابی چگونگی توزيع محصولات غذايی در بازار و يا برای شناسايی بليطهای تقلبی نمايشها و مسابقات استفاده می‌شود.

در حال حاضر شرکت ژاپنی "هيتاچی" تراشه "آراف‌آی‌دی" جديدی توليد کرده‌است که ابعاد آن در حد صدم ميليمتر است. کوچکترين تراشه "آراف‌آی‌دی" پيش از اين نيز توسط همين شرکت توليد شده و دارای ابعاد ‪ ۰/۴‬ميليمتر در ‪ ۰/۴‬ميليمتر بود.

تراشه جديد "هيتاچی" که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده از نمونه قبلی خود حدود ‪ ۶۰‬برابر کوچکتر است اما گنجايش ذخيره اطلاعات در تراشه جديد در مقايسه با نمونه قبلی که "مو-چيپ" نام داشت، تغييری نکرده‌است.

هيتاچی اعلام کرده‌است اين تراشه‌های کوچک می‌توانند يک عدد ‪ ۳۸‬رقمی را در خود ذخيره کنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"ماسايوکی تاکيوچی" سخنگوی شرکت "هيتاچی" در پاسخ به نگرانی‌ها در زمينه امکان استفاده‌های نامناسب از اين تراشه اعلام کرد: هنوز کاربرد مشخصی برای تراشه جديد تعيين نشده و اين شرکت کاربردهای پليسی را برای محصول جديد خود در نظر نگرفته‌است.

تراشه جديد "هيتاچی" به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان آن را بدون اطلاع افراد همانند پودر روی بدنشان پاشيد و از آن برای ردگيری مکانشان استفاده کرد.





















Copyright: gooya.com 2016