چهارشنبه 22 فروردین 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"گوگل ارث" کاربران را به ديدار خشونت‌های دارفور در سودان می‌برد، ايرنا

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۱/۲۲‬
خارجی. علمی. جامعه اطلاعاتی. گوگل.

شرکت گوگل با بهره‌گيری از خدمات معروف نقشه‌برداری آنلاين خود توجه همگان را به سوی رويدادهای دارفور در سودان جلب می‌کند.

به گزارش پايگاه اينترنتی آسوشيتدپرس، موتورجستجوی گوگل در طرحی با همکاری موزه هولوکاست آمريکا خدمات "گوگل ارث" خود را باتصاوير ماهواره‌ای واضح از اين منطقه روزآمد کرده است تا گزارش مستندی از روستاهای ويران شده، آوارگان و اردوگاههای پناهندگان ارايه کند.

شرکت گوگل با ايجاد توجه منحصر به فرد به دارفور با کمک اين رسانه و ارايه تصاوير واضح از اين منطقه وارد حوزه سياسی شده است.

مقامات سودانی از جمله عمر البشير رييس جمهور سودان بيرحمی‌های گسترده در دارفور را تکذيب کرده‌اند اما دادگاه بين‌المللی جنايات جنگی در لاهه مقامات و نظاميان اين کشور را به سازماندهی کشتارها، تجاوزهای گسترده، و کوچ اجباری هزاران غيرنظامی از خانه هايشان متهم کرده‌اند.

گوگل ارث برای کسانی که نرم افزار رايگان اين شرکت را دانلود کرده‌اند امکان بهره‌گيری از تصاوير ماهواره‌ای و نقشه بيشتر نقاط جهان را فراهم آورده است. گوگل اميدوار است هنگامی که کاربران به سراغ منطقه دارفور می‌روند، با آيکون‌هايی توجه آنها را جلب کند. سازمان ملل شمار کشته‌شدگان اين منطقه را طی چهار سال کشتار بيش از ‪ ۲۰۰‬هزار تن و شمار آوارگان را دو و نيم ميليون نفر برآورد کرده است.

اين آيکون‌ها روستاهای ويران شده را با شعله آتش و اردوگاه آوارگان را با چادر نمايش می‌دهد. هنگامی که کاربر با بزرگنمايی منطقه دارفور را در صفحه رايانه خود مشاهده می‌کند آيکون‌ها نشان می‌دهد بيشتر قسمتهای اين منطقه در حال سوختن است. با کليک کردن بر روی آيکون شعله‌های آتش پنجره‌هايی باز می‌شود که نام روستا و آماری در مورد وسعت ويرانی ارايه می‌کند.

گوگل برای برخی قسمتهای اين منطقه وضوح بيشتری ايجاد کرده است تا کاربران بتوانند با بزرگنمايی بقايای سوخته شده خانه‌ها را هم ببينند.

گوگل اعلام کرده است اين تصاوير را به طور دوره‌ای روزآمد می‌کند.

نقشه‌های آنلاين اين منطقه همچنين شامل يک آيکون است که به برنامه‌ای در مورد بحران دارفور تهيه شده توسط موزه هولوکاست لينک می‌دهد. اين برنامه در مورد بحران منطقه حاوی تصاوير، فيلم ويديويی، سابقه تاريخی و گواهی در مورد سبعيت و بيرحمی‌ها است.

سارا بلومفيلد مدير موزه هولوکاست می‌گويد اعضای موزه با هدف نشان دادن اهميت آنچه به عقيده آنها قتل عام است برای بسياری از مردمی که از اين اتفاقات آگاهی ندارند به سراغ گوگل رفتند. آنها گوگل ارث را که به گفته اين شرکت ‪ ۲۰۰‬ميليون نفر در سراسر جهان آن را دانلود کرده‌اند يک رسانه مطلوب يافتند.

بلوم فيلد می‌گويد گوگل ارث شبيه بزرگترين تخته اعلانات جهان است.

داوود صالح يک ساکن دارفور و افسر سابق صليب سرخ آلمان که در برنامه افتتاحيه گوگل و موزه هولوکاست سخن می‌گفت ابرازاميدواری کرد گوگل ارث اين خشونت‌ها را برای ميليونها کاربر اينترنت به صورت مستند نشان دهد و عاملان اين بيرحمی‌ها بدانند که مردم جهان آنها را می‌بينند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استيو جونز استاد ارتباطات دانشگاه ايلينويز در شيکاگو می‌گويد اين تصاوير منعکس کنده آن نوع چيزهايی است که سازمانهای خبری با آنها سروکار دارند و در مورد ميزان اختصاص منابع برای يک موضوع و پوشش خبری تصميم‌گيری می‌کنند. اين امر اين سوال را مطرح می‌کند که مسئوليت آنها در پوشش خبری چيست.

گوگل اخيرا به خاطر اينکه در پورتال نقشه خود تصاوير فلوريدا قبل از وقوع توفان کاترينا را جايگزين تصاوير شهر پس از توفان کرده است مورد حمله قرار گرفت.

اين شرکت پس از آنکه يک مقاله آسوشيتدپرس به اين موضوع پرداخت و يک کميته فرعی مجلس نمايندگان آمريکا به خاطر نمايش نيواورلئان و سواحل می‌سی‌سی‌پی بدون ويرانيهای توفان، گوگل را به تحريف تاريخ متهم کرد، عقب نشينی کرد.

اين شرکت گفت استفاده از تصاوير قبل از وقوع توفان کاترينا امری عادی است و در اين کار ملاحظات سياسی نقش نداشته است.





















Copyright: gooya.com 2016