دوشنبه 10 اردیبهشت 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشمندان برای نخستين بار موفق به شبيه‌سازی رايانه‌ای مغز موش شدند، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۲/۱۰‬

دانشمندان آمريکايی برای نخستين بار در جهان موفق شده‌اند نيمی از مغز يک موش را به کمک ابررايانه "بلوجين ال" شرکت "آی‌بی‌ام" شبيه‌سازی کنند.

به گزارش سايت اينترنتی "بی‌بی‌سی‌نيوز"، اين محققان پس از شبيه‌سازی نيمی از مغز موش هم‌اکنون تلاش می‌کنند با تنظيم و بهينه‌سازی اين مغز شبيه‌سازی شده رايانه‌ای، سرعت عملکرد آن را افزايش دهند و تا حد ممکن آن را به مغز موش واقعی شبيه‌تر کنند.

شبيه‌سازی عملکرد بافتهای مغز موجودات زنده همواره با دشواری‌های زيادی همراه بوده است زيرا مغز حيوانات دارای پيچيدگی‌های فراوانی است و عناصر موجود در مغز دارای ارتباطات فراوانی با يکديگر هستند که اين امر شبيه‌سازی آنها را مشکل می‌کند.

در اين مطالعه گروهی از دانشمندان آزمايشگاه تحقيقاتی "آلميدين" شرکت "آی‌بی‌ام" و محققان دانشگاه ايالتی "نوادا" با همکاری يکديگر و با استفاده از يک ابررايانه قدرتمند، نيمی از مغز موش و عملکرد آن را با موفقيت شبيه‌سازی کردند.

تعداد سلول‌های عصبی موجود در نيمی از مغز يک موش حدود ‪ ۸‬ميليون عدد تخمين زده می‌شود که هر يک از آنها می‌توانند حدود ‪ ۸‬هزار نقطه تماس با ساير سلولهای عصبی مغز داشته باشند.

شبيه‌سازی عملکرد اين مجموعه پيچيده با رايانه‌های معمولی غيرممکن است و به همين دليل محققان از ابررايانه "بلوجين ال" استفاده کردند. اين ابررايانه ‪ ۴‬هزار و ‪ ۹۶‬پردازنده دارد که هر پردازنده از ‪ ۲۵۶‬مگابايت حافظه برخوردار است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به رغم استفاده از اين ابررايانه قدرتمند، دانشمندان تنها موفق به شبيه‌سازی عملکرد نيمی از مغز موش به مدت ‪ ۱۰‬ثانيه و آن هم با سرعتی حدود ‪ ۱۰‬برابر کندتر از عملکرد واقعی مغز موش شدند.

اين محققان هم‌اکنون تلاش می‌کنند توان اين مغز شبيه‌سازی شده و سرعت عملکرد آن را افزايش دهند و ساختارهايی را به آن اضافه کنند که در مغز موش وجود دارند و به علاوه پاسخ سلولهای عصبی و اتصالات آنها به يکديگر در مواجه با محرکها را با جزييات بيشتری شبيه‌سازی کنند.





















Copyright: gooya.com 2016