دوشنبه 10 اردیبهشت 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رتبه‌بندی کشورها براساس آمادگی الکترونيکی، ايرنا

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۲/۱۰‬

تازه‌ترين رتبه‌بندی کشورها از نظر آمادگی الکترونيکی نشان از پيشرفت جهان می‌دهد هرچند دستيابی به اين هدف پيچيده‌تر شده است.

به گزارش پايگاه اينترنتی مارکت واير، واحد اينتليجنس اکونوميست در شيوه‌نامه اين رتبه‌بندی تغييراتی ايجاد کرده است که به موازات بهبود وضع کشورها منجر به ايجاد تغييراتی در جدول رده‌بندی شده است.

موقعيت چندين کشور به ويژه در آسيا بهبود يافته است و برخی دچار افت هر چند اندک شده‌اند. با اين حال ‪ ۹‬کشوری که جزو ‪ ۱۰‬کشور اول بودند همچنان جزو ‪ ۱۰‬کشور اول هستند.

ايران با ‪ ۳/۰۸‬امتياز رتبه شصت و نهم را به خود اختصاص داده است در حالی که در سال گذشته با ‪ ۳/۱۵‬امتياز در رتبه شصت و پنجم قرار داشت.

دانمارک رتبه اول و آمريکا و سوئد بطور مساوی رتبه دوم را تصاحب کرده‌اند. هنگ کنگ در رتبه چهارم، سنگاپور ششم کره جنوبی شانزدهم، تايوان هفدهم، ژاپن هيجدهم از نظر امتيازات و رتبه در سال ‪ ۲۰۰۷‬پيشرفت داشته‌اند.

ديدگاه و تعهد دولتهای اين کشورها به توسعه ديجيتال و ادامه پيشرفت در استفاده از باندپهن و ساير زيرساختهای پيشرفته در صعود اين کشورها نقش مهمی داشته است.

ديدگاه و تعهد دولتهای برخی کشورهای آسيايی در توسعه ديجيتالی در ارتقای آنها در اين رده بندی بی‌تاثير نبوده است.

چين با ‪ ۴/۴‬امتياز در رتبه پنجاه و ششم و هند با ‪ ۴/۷‬امتياز رتبه پنجاه و چهارم را دارند.

امارات متحده عربی با ‪ ۶/۲۲‬امتياز سی و سوم، آفريقای جنوبی ‪۶/۱۰‬ امتياز سی‌وپنجم، مالزی با ‪ ۵/۹۷‬سی و ششم، ترکيه با ‪ ۵/۶۱‬امتياز چهل و دوم، عربستان سعودی با ‪ ۵/۰۵‬امتياز چهل و ششم، اردن با ‪ ۴/۷۷‬امتياز پنجاه و دوم، مصر با ‪ ۴/۲۶‬امتياز پنجاه و هشتم، نيجريه با ‪ ۳/۹۲‬امتياز شصت و دوم، پاکستان با ‪ ۳/۷۹‬امتياز شصت و سوم، الجزاير با ‪ ۳/۷۳‬امتياز شصت و ششم، اندونزی با ‪ ۳/۳۹‬امتياز شصت و هفتم و جمهوری آذربايجان با ‪ ۳/۲۶‬امتياز در جايگاه شصت و هشتم ايستاده‌اند.

با اين همه عملکرد کلی آمادگی الکترونيکی چندين کشور رتبه بالا، به علت عوض شدن شيوه ارزيابی تغيير کرده است که عمدتا ناشی از تمرکز شديد بر فضای سياسی و دولت الکترونيک و نيز آموزش و نوآوری بوده است. در اين ميان سوييس با رتبه پنجم، کانادا با رتبه سيزدهم، آلمان با رتبه نوزدهم و ايرلند با رتبه بيست و يکم را می‌توان در اين مقوله قرار داد. هرچند آمادگی الکترونيکی اين کشورها کاهش نيافته است، اما الگوی جديد بخشهايی را که اين کشورها برای ادامه پيشرفت نياز به اصلاح آنها دارند مشخص کرده است.

رابين رو مدير سردبيری اکونوميست اينتليجنس می‌گويد رهبری فناوری در جهان به سرعت روبه جلو حرکت می‌کند. کسانی که امروز در رديف‌های بالای جدول قرار دارند نمی‌توانند آسوده خاطر باشند. تغيير فناوريها و نگرش‌ها در مورد استفاده از فناوری به اين معناست که دستاوردهايی که به سختی کسب شده است می‌تواند به سرعت به دست رقبای چابک تر آنها بيفتد.

واحد اکونوميست اينتليجنس از سال ‪ ۲۰۰۰‬رتبه بندی ساليانه آمادگی الکترونيکی بزرگترين اقتصادهای جهان را با استفاده از الگويی که با همکاری موسسه آی بی‌ام تهيه شده است انجام می‌دهد. شاخص آمادگی الکترونيکی يک کشور، محيط کسب‌وکار الکترونيکی و ميزان تمايل بازار به فرصتهای بازرگانی اينترنتی است که در اين محيط ارايه می‌شود.

همچنين نشانگر نحوه استفاده افراد و کسب و کار از کالاها و خدمات ديجيتال است.

امروزه که جامعه و تجارت خود را با جهانی‌سازی انطباق می‌دهند، دولتها در فراهم کردن مقدمات اوليه سياسی و ساختاری برای يک اقتصاد آماده اينترنت نقش اساسی به عهده دارند.

اين مقدمات مسير کاربرد ابتکاری کانال‌های جديد ديجيتالی را هموار و به رشد بيشتر اقتصادی کمک می‌کند.

درحال حاضر معيار آمادگی الکترونيکی کشورها در حال تغيير است. اگر قرار است مردم استفاده کارآمد از اينترنت داشته باشند ارتباطات بايد سريع، امن و قابل دسترس باشد و درعين حال که دولتها از طريق اتخاذ سياستهای معقول، اينترنت پرسرعت فراهم می‌کنند، در واقع ارايه خدمات از طريق کانال‌های الکترونيکی و مصرف کالاها و خدمات آنلاين توسط مشتريان نشانگر موفقيت سياسی است.

همچنين امروزه فاصله ديجيتالی بين کشورها روبه کاهش است. با وجود کاهش امتياز برخی کشورها، آمادگی الکترونيکی کلی جهان روبه بهبود است.

ميانگين امتياز جهانی در سال ‪ ۶/۰۲ ،۲۰۰۶‬بود که امسال به ‪ ۶/۲۴‬رسيده است.

فاصله ميان دارا و ندار روبه کاهش است. فاصله ميان کشورهای صاحب بيشترين و کمترين امتياز از ‪ ۶/۰۸‬به ‪ ۵/۸۰‬رسيده است.

در حال حاضر دسترسی به باندپهن افزايش يافته است و تقريبا همه جا موجود است. يک عامل در کاهش فاصله، عدم فاصله زياد بازارهای توسعه يافته و درحال توسعه از نظر دسترسی به باندپهن است. دسترسی به کمترين سرعت خدمات دی‌اس‌ال در بازارهای اروپای غربی و آمريکای شمالی ‪ ۱‬درصد ميانگين درآمد ماهانه هزينه در بردارد. در ساير مناطق ميزان دسترسی به باندپهن بين ‪ ۳‬تا ‪ ۱۰‬درصد درآمد خانوار است. گسترش کاربرد ابزارها و کاربردهای تجهيزات موبايل، تفاوت ميان کشورهای توسعه يافته و درحال توسعه را کمتر کرده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شيوه امتيازبندی
در اين رتبه‌بندی حدود ‪ ۱۰۰‬معيار کمی و کيفی درشش مقوله مجزا ملاک قرار گرفت. شش مقوله و ميزان اهميت آنها در اين الگو شامل اتصال و زيرساخت فناوری ‪ ۲۰‬درصد، شرايط کسب و کار ‪ ۱۵‬درصد، شرايط اجتماعی و اقتصادی ‪ ۱۵‬درصد، شرايط سياسی و قانونی ‪ ۱۰‬درصد، ديدگاه و سياست دولت ‪۱۵‬ درصد، پذيرش اينترنت از طرف مصرف‌کننده و کسب‌وکار ‪ ۲۵‬درصد.

اطلاعات مورد استفاده در اين رتبه بندی از واحد اکونوميست اينتليجنس، پيراميد ريسرچ، بانک جهانی و ساير سازمانها بدست آمده است. اين واحد بازوی اطلاعاتی گروه اکونوميست ناشر نشريه اکونوميست است.

دولت دانمارک که همچنان بالاترين امتياز را از آن خود کرده است مدعی است حرکت به سوی کانال‌های ديجيتال ساليانه ‪ ۱۰۰‬ميليون يورو در هزينه‌های دولتی صرفه‌جويی کرده است.

ارتباط اينترنتی شامل شمار افراد آنلاين و هزينه دسترسی بيشترين وزن را در اين رده بندی داشته است. در ارزيابی امسال خطوط اينترنت دايل آپ به خاطر سرعت بسيار پايين مدنظر قرار نگرفته است و فقط ارتباطات آنلاين اينترنت باندپهن مورد توجه قرار گرفته است.





















Copyright: gooya.com 2016