یکشنبه 15 مهر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاربران ايراني هم بايد مراقب حملات فيشينگ باشند، همشهری

عميد نمازي‌خواه - خبر همکاري Yahoo و eBay در مبارزه با حملات فيشينگ نشان‌دهنده گسترش سريع اين حملات به کاربران اينترنتي است.
البته شايد بسياري از کاربران ايراني تاکنون واژه فيشينگ را نشنيده باشند. شايد لزومي هم نداشته است، چون در ايران کاربران بسيار کمي از سامانه‌هاي پرداخت الکترونيکي استفاده مي‌کنند.

وقتي که خدمات الکترونيکي بانک‌ها بسيار کم است يا اينکه بيش از 90 درصد کاربران از اينترنت با سرعت‌هاي بسيار کم استفاده مي‌کنند که نمي‌تواند پاسخگوي مبادلات الکترونيکي باشد و سايت‌هاي مربوطه سرعت ارتباط پايين را براي کاربران به رسميت نمي‌شناسند ديگر چه انتظاري مي‌توان داشت.

ولي بايد اين خبر را از زاويه ديگري هم ديد. همآن‌گونه که در تبليغات بانک‌ها ديده مي‌شود (که همگي به قول خودشان برترين سامانه‌هاي الکترونيکي را در اختيار کاربران قرار مي‌دهند)، اخيراً سامانه‌هاي ارتباطات الکترونيکي کاربران با بانک‌ها در حال ازدياد است و به همين خاطر هموطنان بايد از مقوله‌اي به نام فيشينگ کاملاً مطلع باشند تا در ابتداي لذت بردن از سهولت کار با سامانه‌هاي الکترونيکي بانک‌ها، خسارت نبينند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




واژه فيشينگ (به معني حقه بازي) از طريق ارسال ايميل‌هاي فريبنده و برپا کردن سايت‌هاي قلابي به منظور ربودن اطلاعات با ارزش کاربران مانند رمز عبور، شماره کارت اعتباري و مشخصات فردي است.

ميزان حملات فيشينگ روز به روز در حال افزايش است، به گونه‌اي که آمار جمع‌آوري شده توسط يك گروه تحقيقاتي نشان مي‌دهد تعداد حملات فيشينگ در نوامبر سال ۲۰۰۶در مقايسه با نوامبر سال ۲۰۰۵بيش از ۷۰۰درصد افزايش يافته است.

در همين راستا Yahoo و eBay در مبارزه با حملات فيشينگ در حال ارائه فناوري جديدي هستند که ايميل‌هاي جعلي را که به امضاي eBay و PayPal براي کاربران ارسال مي‌شود، مسدود مي‌کند.

eBay و PayPal بخشي از اين شرکت براي پرداخت‌هاي روي وب، سامانه‌هاي انفورماتيکي خود را براي فعال کردن يک استاندارد فناوري جديد با عنوان DomainKeys (کليدهاي دامنه) که Yahoo مخترع آن است به روز کرده‌اند.

اين فناوري به Yahoo اين امکان را مي‌دهد که مانع ورود ايميل‌هاي ناخواسته (هرزنامه) مظنون به حملات فيشينگ يا حملات انفورماتيکي ديگر به صندوق پست الکترونيکي کاربران خود شود.

اما يك خبر جالب توجه ديگر كه خبرگزاري مهر آن‌را روي خروجي فرستاده بود، ارائه نرم افزار مشابه گوگل ارث براي بدن انسان از سوي IBM بود. پزشکان با استفاده از اين نرم افزار که Asme (ماشين نقشه کش سمبليک و اتوماتيک) نام دارد، مي‌توانند تنها با يک کليک ساده ماوس روي بخش خاصي از بدن بيمار، پرونده وضعيت باليني وي را ارائه کرده و اطلاعات مورد نظر خود را رديابي کند.

اين خبر بسيار جالب است ولي نکته بسيار ظريفي دارد که بايد به آن توجه کرد. بسياري از شرکت‌ها هنگامي که يک محصول جديد ارائه مي‌د هند از شيوه‌هاي متفاوتي براي اطلاع رساني استفاده مي‌کنند که يکي از شايع‌ترين آن‌ها قرار دادن نام آن محصول در کنار نام يک محصول بسيار پرطرفدار و معروف جهان است تا تأثير تبليغاتشان دوچندان شود.

کارکرد نرم افزار گوگل ارث و Asme از زمين تا آسمان با هم فرق دارد. گوگل ارث را چندين ماهواره پشتيباني مي‌کنند در حالي که Asme احتياجي به ماهواره ندارد و از آن مهم‌تر کاربران Asme بايد متخصص مسائل پزشکي باشند درصورتي که تمام کاربران اينترنتي مي‌توانند از گوگل ارث استفاده کنند.

اينجاست که دليل استفاده از نام گوگل ارث را در مقابل نام Asme متوجه مي‌شويم.





















Copyright: gooya.com 2016