چهارشنبه 2 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگاه افزایش دید کم بینایان ساخته شد، مهر

گروهی از دانشمندان اسپانیایی ابزاری جهانی را برای افراد کم بینا به خصوص اشخاصی با اشکالی از کم بینایی کند و پیشرفته، ساختند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تیم تحقیقاتی دانشگاه گرانادا و دانشگاه مورسیا در اسپانیا دستگاهی را با عنوان "سربا"، مخفف عبارت (Sistema Electro-óptico Reconfigurable de ayuda para Baja Visión) ساخته اند که می تواند به افراد کم بینا به خصوص افرادی که از کم بینایی کند و یا پیشرفته رنج می برند، می تواند بسیار مفید باشد.

درحقیقت این اولین سکوی الکترواپتیکی قابل حمل است که امکان انجام حداکثر فعالیت ها، حتی رانندگی را برای افراد با مشکلات بینایی حاد فراهم می کند. این درحالی است تاکنون کم بینایان برای انجام فعالیت های مختلف به سری از ابزارها نیاز داشتند.

سکوی "سربا" برپایه یک سیستم ویدیویی استوار است که توانایی تهیه تعداد زیادی از تصاویر را در کوتاهترین زمان ممکن دارد و این تصاویر را روی یک میکرو نمایشگر نزدیک به چشم بیمار منتقل می کند و نمایش می دهد. این تصاویر بازتولید شده لحظه به لحظه و براساس مشکلات مختلف بینایی بازبینی می شوند.

این سیستم بسیار اقتصادی بوده و بارگذاری آن از طریق اینترنت میسر است و کم بینایان نیازی به خرید نرم افزار این سیستم ندارند.

این دستگاه برپایه دستگاه های دیجیتالی Fpga (دروازه ردیف بندی زمینه قابل برنامه ریزی) قرار دارد. این ویژگی به راحتی امکان برنامه ریزی ابزارهای دیجیتالی را فراهم می کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این سیستم روی هشت بیمار مبتلا به بیماری کاهش میدان دید و شش بیمار با آسیب های بینایی مختلف آزمایش شده است.

این دانمشمندان سه برنامه مختلف را برای آزمایش این سکو توسعه داده اند که شامل برنامه بهبود میدان دید، برنامه شبیه سازی سه نوع مختلف لنز زوم و برنامه افزایش قدرت بینایی است.





















Copyright: gooya.com 2016