سه شنبه 29 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سنگاپور پنجمين کشور دنيا در سرعت اتصال به اينترنت، مهر

توسعه فناوريهای برتر به ويژه فناوری اطلاعات از آغاز هزاره سوم درحالی است که اين توسعه در کشورهای مختلف با فراز و نشيب روبرو بوده است. گروه فناوريهای نوين خبرگزاری مهر در سلسله گزارشهايی به بررسی فناوری اطلاعات در دنيا می پردازد. در اين گزارش فناوری اطلاعات سنگاپور بررسی شده است.
اتصال با پهنای باند به اينترنت

به گزارش خبرنگار مهر، سنگاپور کشوری کوچک و کم جمعيت در جنوب شرق آسيا است که سرعت اتصال اينترنت در آن با وجود جمعيت پنج ميليون نفری بيش از ۲۶ گيگابيت بر ثانيه است (اين رقم در ايران تنها ۳ گيگابيت بر ثانيه است). به طوريکه بر اساس ارزيابيهای مرکز تحقيقات ITU که در سال ۲۰۰۲ درخصوص تعداد مشترکين خطوط پر سرعت ADSL با پهنای باند در کشورهای مختلف دنيا انجام شد، سنگاپور توانست با ۶/۲۸ درصد کاربر اينترنت با پهنای باند پس از کره جنوبی، هنگ کنگ، تايوان و کانادا در جايگاه پنجم دنيا قرار گيرد و از اين نظر حتی از ژاپن (با ۲۸ درصد کاربر ADSL) نيز پيش افتد.

همچنين براساس تحقيقات مرکز جهانی مشاهده سيستم های ارتباطی (OMSYC) در سال ۲۰۰۳ تعداد کاربران سنگاپوری که با استفاده از پهنای باند به اينترنت متصل می شدند از ۶/۲۸ درصد سال ۲۰۰۲ به ۵۴ درصد افزايش يافت.

در ماه می سال جاری در شرايطی که حداکثر سرعت اينترنت با پهنای باند در آمريکا ۱۶۰ مگابيت برثانيه در بارگذاری (download) و ۱۲۰ مگابيت بر ثانيه در ارسال فايل (upload) بود، شرکت موتورولا که يکی از ارائه دهندگان صنايع کابل در آمريکا است اعلام کرد که با همکاری شرکت سنگاپوری "استار هاپ" و Vyyo، توليد کننده سخت افزار، پروژه سخت افزاری استاندارد DOCSIS ۳.۰ را با موفقيت در سنگاپور آزمايش کرده است. اين استاندارد موفق شد با استفاده از فيبرهای نوری "استار هاپ" و ترکيب اين فيبرها با تجهيزات موتورولا و Vyyo سرعت اينترنت به کاربر را به حداکثر ۱۴۵ مگابيت بر ثانيه برساند.

اتصال بی سيم به اينترنت

به گزارش مهر، در سال جاری تمام کاربران سنگاپوری اتصال بی سيم به اينترنت توانستند به خاطر پروژه ای با عنوان Wireless @ SG به صورت رايگان با ۵۱۲ کيلوبيت بر ثانيه از طريق شبکه بی سيم به اينترنت متصل شوند.

دولت اين کشور در اجرای اين پروژه که با همکاری سه شرکت داخلی ارائه دهنده خدمات بی سيم شامل "سينگ تل"، QMax Communications و "آی- سل" انجام شد، بودجه ای معادل ۱۰۰ ميليون دلار سنگاپور اختصاص داد.

تجارت الکترونيک

سنگاپور يکی از کشورهايی است که خريدهای اينترنتی و تجارت الکترونيک مورد توجه کاربران فناوری های اطلاعات آن واقع شده است.

در حقيقت براساس گزارشی که موسسه تحقيقاتی "تيلر نلسون سافرس" در سال ۲۰۰۱ درخصوص تعداد کاربران اينترنت که خريدهای آنلاين انجام می دهند انجام داد، سنگاپور درميان ۳۶ کشور مورد بررسی در مناطق آسيا، اروپا، آمريکای جنوبی و آمريکای شمالی توانست از بين شاخص های "کم"( درصد کاربران اينترنت با خريدهای آنلاين از مجموع جمعيت، کمتر از ۲۰ درصد است)، "متوسط"( درصد کاربران اينترنت با خريدهای آنلاين بين ۲۰ تا ۴۰ درصد است)، "بالا" (درصد کاربران اينترنت بالاتر از ۴۰ درصد است) رتبه "بالا" را کسب کند.

ارتباطات از راه تلفن همراه

به گزارش مهر، در سال ۲۰۰۴ "موبايل وان" ( MobileOne) مهمترين اپراتور تلفن همراه سنگاپور با همکاری نوکيا، استاندارد فرستنده تلويزيون ديجيتال برای تلفن همراه را با عنوان شبکه WCDMA live با حمايت های استاندارد DVB-H راه اندازی کرد.

در حقيقت سنگاپور با ارائه اين خدمات توانست اولين کشور آسيايی شود که امکان پخش زنده برنامه های تلويزيونی از راه DVB-H را روی تلفن همراه برای کاربران موبايل فراهم کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تمايل شهروندان سنگاپوری به استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بسيار زياد است، به طوريکه يکسال قبل، يعنی در نوامبر ۲۰۰۶ يک نوجوان ۱۶ ساله سنگاپوری موفق شد با تايپ ۱۶۰ واژه پيام کوتاه تلفن همراه تنها در مدت ۵۲/۴۱ ثانيه رکورد قبلی اين عرصه که متعلق به يک آمريکايی بود را بشکند. رکورد قبلی برابر با ۲۲/۴۲ ثانيه بود.





















Copyright: gooya.com 2016