پنجشنبه 8 آذر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرمایه گذاری بزرگ گوگل در تولید انرژی های پاک، بی بی سی

مسئولان ماشین جستجوگر گوگل اعلام کرده اند که برای حمایت از تولید و همچنین پیشبرد تکنولوژی سوخت های جایگزین و تجدید پذیر، صدها میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند.

این شرکت معظم آمریکایی درصدد است منابع سوختی ارزانتر و پاک تر برای تولید الکتریسیته فراهم کند.

این ابتکار جدید که به "تجدیدپذیر (Renewable) ارزانتر از ذغال سنگ (Coal)"، موسوم است در مرحله اول به انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی زمین گرمایی (Geothermal)، متکی است.

گوگل همچنین درصدد است فعالیت های تحقیقاتی انجام دهد و برای این کار از مهارت مهندسین و کارشناسان حوزه انرژی استفاده خواهد کرد.

مسئولان گوگل می گویند اگر قرار باشد با تاثیر نامطلوب سوزاندن سوخت های فسیلی بر روی شرایط اقلیمی کره زمین مقابله شود، دانش بشر از انرژی های قابل تجدید باید به مرحله ای بالاتر ارتقا داده شود.

نیاز به سرعت

لری پیج، از بنیانگذاران موسسه گوگل می گوید: "ما امیدواریم با کمک فن آوران با استعداد، شرکای خوب و سرمایه گذاری قابل توجه، بتوانیم به سرعت در این حوزه پیشروی کنیم."

آقای پیج در ادامه گفت: "هدف ما تولید یک گیگاوات انرژی قابل تجدید است که حتی از سوزاندن ذغال سنگ ارزانتر باشد. ما امیدواریم که طی چند سال و نه چند دهه آینده به این هدف برسیم."

با یک گیگاوات نیرو می توان انرژی مورد نیاز یک شهر به اندازه سانفرانسیسکو، یکی از بزرگترین شهرهای ایالت کالیفرنیا، را تامین کرد.

گوگل پیش از این از برنامه های خودروسازی که با هدف استفاده بهینه از سوخت فسیلی طراحی شده، حمایت کرده است. سایت اینترنتی Google.org برای کمک به تجاری شدن خودروهای هایبرید و خودروهای برقی، به خریداران این دست از خودروها وام می دهد.

دفتر مرکزی شرکت گوگل در کالیفرنیا، به یک سیستم غول پیکر انرژی خورشیدی مجهز است و انرژی لازم برای فعالیت این مرکز را تامین می کند.

مقامات گوگل می گویند که به احتمال زیاد محور تلاش های اولیه این شرکت تکنولوژی توسعه سیستم های انرژی گرمایی خورشیدی است و در سال 2008 دهها میلیون دلار را صرف ابتکار "تجدید پذیر ارزانتر از ذغال سنگ" خواهد کرد. البته این آمار و ارقام در آینده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بازخورد مثبت

گوگل مدتی است که با طرح ها و شرکتهای مختلف که در زمینه تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر فعالیت دارند، همکاری داشته است.

"ماکانی پاور" (Makani Power Inc)، یکی از این شرکتهاست که تلاش دارد از طریق مهار انرژی باد، الکتریسیته تولید کند.

مسئولان شرکت گوگل می گویند هدف این است که با انرژی های تجدید پذیر، هر کیلو وات در ساعت الکتریسیته را به بهای یک تا سه سنت ارائه کنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لری پیج می گوید: "در حال حاضر استفاده از انرژی خورشیدی خیلی گرانتر از سوزاندن ذغال سنگ است؛ البته بستگی دارد که از چه نوع ذغال سنگی استفاده شده باشد. اما تمام شواهدی که جمع آوری شده حاکی از آن است که هزینه تولید انرژی های تجدیدپذیر را می توان به میزان زیادی تقلیل داد."

آقای پیج در خاتمه گفت که گرچه تولید انرژی ارزانتر از ذغال سنگ هدفی بلندپروازانه است اما قابل دسترسی است و اگر این هدف عملی شود تاثیر مثبت آن بر حیات کره زمین عظیم خواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016