چهارشنبه 14 آذر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طبقه بندی بدترين فجايع فناوری در طول تاريخ! مهر

خبرگزاری مهر - گروه فناوريهای نوين : مجله استراليايی ZdNet طبقه بندی ويژه ای در خصوص بدترين حوادث تاريخ فناوری ارائه کرده و در اين طبقه بندی به بررسی و معرفی ۱۰ فاجعه ناگوار تاريخی در عرصه فناوری پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در روزهای گذشته شهروندان انگليسی با يک فاجعه ناگوار فناوری و انفورماتيکی مواجه شده اند.

در اين فاجعه اطلاعات مخفی و شخصی بيش از ۲۵ ميليون انگليسی به سرقت رفت. اين اطلاعات مهم شامل آدرسها، اطلاعات بانکی، نام و نام خانوادگی و تاريخهای تولد است که همگی جز اطلاعات شخصی محافظت شده به شمار می روند.

اين درحالی است که اين حادثه، تنها فاجعه فناوری تاريخ نيست، به طوری که به تازگی مجله ZdNet استراليا به طبقه بندی ۱۰ فاجعه فناوری تاريخ پرداخته است که در ادامه می خوانيد:

۱- در سال ۱۹۸۳ سيستم هشدار اتحاد جماهير شوروی سابق اطلاعات اشتباهی را ارسال کرد که می توانست منجر به آغاز جنگ جهانی سوم شود.

اين اشتباه در اثر حمله يک گير امنيتی در نرم افزار سيستم اعلام خطر شوروی سابق بود که نشان می داد پنج موشک بالستيک از طرف آمريکا به سوی شوروی در حرکت هستند.

با اعلام اين آژير خطر، استانيسلاو پتروف، افسر کشيک به اين هشدار مشکوک شد و اطلاعات را دوباره کنترل کرد. وی بعدها در اين خصوص توضيح داد: "امکان نداشت که آمريکا تنها با موشک به شوروی حمله کند." وی حق داشت و اين هشدار درست نبود.

۲- در سال ۱۹۹۰ شبکه مخابراتی At&T آمريکا از هم فروپاشيد. يک مشکل مکانيکی کوچک در يک ايستگاه اين شرکت تلفن منجر به نابودی ۷۵ ميليون خط تلفن شد. به طوری که با وقوع اين حادثه برقراری هيچ تماسی امکانپذير نبود و اين مشکل باعث شد که مراکز ديگر مخابراتی اين شرکت به شدت آسيب ببينند.

در اين حادثه دست هيچ هکری دخالت نداشت و تنها، وارد آمدن آسيب به خط کد دفاعی اين مرکز در مدت فرايند ارتقای نرم افزار علت وقوع اين حادثه بود.

۳- در سال ۱۹۹۶، موشک جديد آريان ۵ که قرار بود يک ماهواره اروپايی را در مدار قرار دهد، چند ثانيه پس از پرتاب در هوا منفجر شد. علت اين انفجار اشتباهی بود که نرم افزار اين موشک مرتکب شده بود. هزينه اين فاجعه ۸ ميليارد دلار بود.

۴- در سال ۲۰۰۶، نصب يک نرم افزار نامناسب روی هواپيمای "اير باس A۳۸۰" منجر به بروز يک فاجعه فناوری ديگر شد. در اين مورد، يک خطای ارتباطاتی ميان دو سازمان کنسرسيوم برای توليد يکی از بزرگترين هواپيماهای مسافربری بوجود آمد. يک کارخانه در هامبورگ آلمان از يک نسخه قديمی نرم افزار CATIA استفاده کرد و شرکت فرانسوی Dassault Aviation آخرين نسخه اين نرم افزار را مورد استفاده قرار داد.

به اين ترتيب وقتی اين دو شرکت دو نيمه هواپيما را کنار هم قرار دادند، نرم افزارها با هم عمل نکردند و برقراری اتصالات داخلی غيرممکن شد. خسارت اين غيرفعال شدن نرم افزار داخلی هواپيما بسيار بالا بود و به علاوه موجب شد که پروژه تکميل اين هواپيما يکسال به تاخير بيفتد.

۵- در سال ۱۹۹۸، رصد يک قله روی سياره مريخ و مشکلاتی که در اندازه گيری آن بوجود آمد، پنجمين فاجعه فناوری از ديدگاه ZdNet است. در اين فاجعه، دو فضاپيمای کاوشی " Mars Climate Orbiter" و " Mars Polar Lander" هريک بخشی از برنامه مطالعه وضعيت اقليمی و شرايط جوی سياره سرخ را به عهده گرفتند. به دليل مشکل کاوشگری فضاپيمای Lander که در ارتفاع پايين پرواز می کرد، دو سيستم مختلف اندازه گيری اين کاوشگر در اثر برخورد با قله اين کوه مريخی به شدت آسيب ديدند.

۶- در سال ۲۰۰۴، EDS و CSA دچار فاجعه فناوری شدند. در اين سال به سيستم جديد انفورماتيکی CSA (آژانس حمايت از کودکان) انگليس در مدت ساختاربندی دوباره اين آژانس آسيب وارد آمد و موجب شد که در حدود دو ميليون نفر که حقوق خود را از غول سرويس های تجاری EDS دريافت می کردند، آسيب برسد و ۷۰۰ هزار نفر هم حقوقی کمتر از ميزان هميشگی دريافت کنند. نتيجه اينکه به اين سازمان حمايت از کودکان در حدود يک ميليارد يورو خسارت وارد شد.

۷- در سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ کرم هزاره حمله کرد. در نيمه شب ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ کرم انفورماتيکی هزاره خبر وقوع فاجعه ای را اعلام کرد که درحقيقت وجود نداشت اما "گير هزاره" توانست در حدود ۵۰۰ ميليارد يورو خسارت وارد کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۸- در سال ۲۰۰۶، لپ تاپهای انفجاری به عنوان يک فاجعه فناوری اعلام شدند. در اين سال يک رايانه قابل حمل شرکت "دل" در يک نمايشگاه و در مقابل دوربين های تلويزيونی، عکاسی و جلوی چشم بازديدکنندگان دچار حريق شد، اما مشکل لپ تاپهايی که آتش می گرفتند به سرعت گسترش يافت و همين مسئله موجب شد که در حدود چهار ميليون دستگاه رايانه قابل حمل دل از بازار جمع آوری شوند.

۹- در سال ۱۹۹۹ شرکت زيمنس با گذرنامه های انگليسی دچار مشکل شد. در تابستان اين سال نيم ميليون شهروند انگليسی به دليل مشکلی که در سيستم محاسباتی زيمنس ايجاد شده بود، گذرنامه های خود را به موقع دريافت نکردند. اين مسئله موجب شد که صدها نفر نتوانند به تعطيلات بروند و دولت انگليس مجبور به پرداخت ميليون ها پوند غرامت شد.

۱۰- در سال ۲۰۰۷ فرودگاه لس آنجلس دچار مشکل شد. اين مشکل نيز به دليل آسيبی بود که به يک نرم افزار وارد شده بود. اختلال در عملکرد اين نرم افزار موجب شد که ۱۷ هزار پرواز به مدت ۸ ساعت روی زمين بمانند.





















Copyright: gooya.com 2016