سه شنبه 27 آذر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وبلاگ ۱۰ ساله شد! مهر

خبرگزاری مهر - گروه فناوريهای نوين : پديده وبلاگ در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۹۷ پا به عرصه وجود گذاشت، پديده ای که در ۱۰ سال گذشته توانست تحولی در چهره شبکه ايجاد کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در فاصله ۱۰ سال اخير چهره شبکه با ورود پديده ای نوين دگرگون شده است. اين پديده که روز گذشته جشن تولد ۱۰ سالگی آن برگزار شد با عناوين دفتر خاطرات آنلاين، صفحه شخصی و يا "وبلاگ" (بلاگ) شناخته می شود.

براساس تازه ترين اطلاعات، روزانه در حدود ۱۷۵ هزار وبلاگ جديد راه اندازی می شود و تا دسامبر ۲۰۰۷ درمجموع در حدود ۱۱۳ ميليون وبلاگ در شبکه به ثبت رسيده که بين ۱۰ تا ۳۵ ميليون آن متعلق به وبلاگ نويسان آمريکايی است.

اين ۱۱۳ ميليون وبلاگ روزانه ۶/۱ ميليون مقاله منتشر می کنند و در کل ۳۷ درصد از اين وبلاگها به زبان ژاپنی، ۳۶ درصد به زبان انگليسی، ۸ درصد به زبان چينی و ۳ درصد به زبانهای اسپانيايی و ايتاليايی نوشته می شوند.

"جورن بارگر" برنامه نويس آمريکايی به مناسبت تولد ۱۰ سالگی وبلاگ، در فاصله يک دهه پس از ۱۷ دسامبر ۱۹۹۷ در مجله Wired مطالبی را در خصوص پديده وبلاگ نوشته است.

به نوشته اين برنامه نويس، امروزه وبلاگها اطلاع رسانی می کنند، محکوم می کنند و کشف می کند و ديگر جزئی از اطلاعات آنلاين شده اند.

استقبال از اين پديده به مرحله ای رسيده است که امروزه حتی نامزدهای ورود به کاخ سفيد هم برای معرفی برنامه های خود از وبلاگ استفاده می کنند.

"بارگر" در ادامه اين مقاله می نويسد: "وبلاگ واقعی همراه با تمام پيوندهايی است که به اشتراک گذاشته می شوند. همچنين ذکر منبع، به روز کردن پيوندهای مطلوب، انتخاب بعضی از وبلاگ نويسها در استفاده از ابزارها و برنامه هايی که می توانند "فيدهای Rss" باشند از جمله مواردی هستند که موفقيت يک وبلاگ را تضمين می کنند."




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اولين وبلاگ در دسامبر ۹۷ آغاز به کار کرد. چند ماه قبل از آن "ديو واينر" پدر "فيدهای Rss" نرم افزاری را اختراع کرد که امکان انتشار اين نوع از مطالب آنلاين را فراهم می کرد. اما هنوز دو سال زمان نياز بود که نسخه واقعی واژه "وبلاگ" که توسط "پيتر مارهولز" به "بلاگ" تبديل شد از راه برسد. در واژه وبلاگ، "وب" به عنوان "شبکه" و "لاگ" به عنوان "ثبت" در نظر گرفته شده است.

به نوشته اين برنامه نويس، سالهای پايانی قرن بيستم "سالهای بسيار زيبايی بودند. زمانی که دفتر خاطراتهای روی اينترنت واقعا يک پديده نادر بودند."





















Copyright: gooya.com 2016