شنبه 29 دی 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحقيقات شگفت انگيز سال ۲۰۰۸ که دنيا را متحول خواهند کرد، مهر

خبرگزاری مهر - گروه فناوريهای نوين: مجله Popular Science فهرستی از شگفتيهای علمی سال ۲۰۰۸ منتشر کرده است که در صورت تحقق دنيا را دچار تحولاتی عظيم خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله علمی Popular Science با ارائه فهرستی به بررسی خدماتی که دانشمندان و محققان در سال ۲۰۰۸ به جامعه بشری عرضه می کنند پرداخته است که در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است:

بوزون هيگز

تمام دانشمندان و فيزيکدانان به دنبال اين ماده هستند، حتی اگر بدانند که هيچ کس تاکنون موفق نشده است آن را به دست آورد. اين ماده "بوزون هيگز" ( Higgs Boson) است که در يکی از شگفت انگيزترين تئوريهای فيزيک که يک "مدل استاندارد" است، يکبار برای هميشه توضيح می دهد که چرا اشياء جرم دارند. امسال در "مرکز تحقيقات سرن اروپا" (CERN) که مقر آن در ژنو سوئيس است، دانشمندان بزرگترين آزمايشی که تاکنون در اين خصوص انجام شده و احتراق شتاب دهنده LHC نام دارد را انجام خواهند داد.

در حقيقت در تابستان امسال دو پروتون با سرعت برابر با سرعت نور (در حدود ۳۰۰ هزار کيلومتر بر ثانيه) به يکديگر برخورد می کنند و ذرات ريزاتمی بی نهايتی را خواهند ساخت که يک "مينی بيگ بنگ" را می سازند.

فيزيکدانان "سرن" در شرايطی می خواهند اين تحقيقات را انجام دهند که هيچکس نمی داند زمانی که LHC وارد عمل می شود، دقيقا چه اتفاقی خواهد افتاد.

چشم مدوزا

به گزارش مهر، در تابستان گذشته تعداد زيادی ستاره دريايی (مدوزا) به سواحل دريايی مناطق مختلف دنيا از ژاپن تا اروپا حمله کردند. اين رويداد بيشتر شبيه به سناريوی فيلمهای علمی تخيلی بود اما واقعيت داشت و خسارتهای زيادی به خصوص به بسياری از مناطق جنوب شرق آسيا وارد کرد. اين جمعيت انبوه ستاره های دريايی که برابر با ميليونها نمونه بودند، دانشمندان ژاپنی را بر آن داشت که مراکز تحقيقاتی جديدی را در سال ۲۰۰۸ برای بررسی اين گونه بی مهره راه اندازی کنند. در حقيقت گرم شدن جهانی زمين علت حمله اين تعداد زياد ستاره های دريايی بود.

آميختگی اتمی

يکی از بزرگترين اميدهای بشر در ۲۰ سال آينده دستيابی به يک منبع انرژی پاک و نامحدود است که تنها در دو واژه خلاصه می شود: آميختگی اتمی.

پروژه ITER که با همکاری جامعه بين المللی از آمريکا تا روسيه انجام می شود از دهه ۷۰ به تکامل خود ادامه می دهد و از سال ۲۰۰۶ فرانسه ميزبانی فاز پايانی آن را به عهده گرفته است. در حقيقت فرانسه ساختمان اولين راکتورگرمايی را در نزديکی "کاداراش" در استان Aix-en ساخته است. در تابستان سال جاری قرار است اطلاعات جديدی در خصوص پيشرفت اين پروژه از کره جنوبی برسد. در واقع کره جنوبی با استفاده از "ابر هدايتگر توکامک کره" انرژی را از آميختگی يک پلاسما در دمای بيش از ۱۰ ميليون درجه توليد خواهد کرد. درصورتی که اين آزمايش با موفقيت انجام شود، راه پروژه ITER سريعتر بازخواهد شد چرا که فناوری استفاده شده در اين راکتور آسيايی همان فناوری است که بايد در اين پروژه فرانسوی مورد استفاده قرار گيرد.

چشمهای ماهواره ها

به گزارش مهر، در سال ۲۰۰۸ تمايل برای کاوشهای فضايی و استفاده انسانی از فضا اعلام خواهد شد و اين درحالی است که قدرتهای جديد تحقيقات گسترده ای را درباره ستارگان آغاز می کنند. در حقيقت در اين سال هند، Chandrayaan-۱ را پرتاب خواهد کرد. Chandrayaan-۱ يک وسيله خودکار برای کاوشهای ماه است و "اسا"، آژانس فضايی اروپا هم پاسخ هند را با پرتاب "پلانک" که ماهواره ای برای انجام تحقيقات تعيين سن هستی است، خواهد داد.

همچنين در اين عرصه و پس از پرتاب SkyMed، سيستم کنترل ماهواره ای روی مديترانه، در ماه آوريل ماهواره GeoEye-۱ در مدار قرار خواهد گرفت. اين ماهواره که دارای يک سيستم بسيار پيشرفته است می تواند مسير حرکت سکه ای را که از فضا به زمين پرتاب شده است رديابی کند و تصوير آن را با برنامه ای مشابه برنامه GoogleMaps نشان دهد.

شبکه همچنان می تازد

برای معتادان اينترنت، سال ۲۰۰۸ سالی خوش به شمار می رود. در حقيقت اين کاربران شيفته شبکه به زودی می توانند در خطوط پرواز و در مترو از رايانه و تلفن همراه خود استفاده کنند. به طوری که شرکت هواپيمايی "آلاسکا ايرلاينز" پس از "آمريکن ايرلاينز" و شرکت هواپيمايی "ويرجين" برای اولين بار از ماه ژانويه امکان استفاده از اينترنت و تلفن همراه را در هواپيماهای خود فراهم کرد.

همچنين کاربران اينترنت می توانند به زودی در تونلهای خطوط متروی ابر شهر نيويورک به اينترنت از طريق شبکه بی سيم متصل شوند.

در اين ميان بسامدهای جديد اتصالات بی سيم "وای- مکس" با باند ۷۰۰ مگاهرتز که در روزهای آينده به مناقصه گذاشته می شوند، می توانند تعداد کانالهای تلويزونی را در اين کشور از ۵۲ به ۶۹ کانال برسانند و همچنين يک ضربان بسيار بزرگ را به شبکه و توسعه فناوری اينترنت وارد کنند.

به سوی منابع اکولوژيکی و سبز

سال جاری بيش از سالهای گذشته سبز خواهد بود. به طوری که سوختهای زيستی و قوانين مرتبط با حفظ محيط زيست در اين سال حضور روبه رشدی را پشت سر خواهند گذاشت. تعداد زباله های قابل بازگشت به چرخه طبيعت در آمريکا در ۱۵ سال گذشته دوبرابر شده است اين درحالی است که سوختهای زيستی و مقرون به صرفه در بسياری از نقاط دنيا توليد خود را در سال جاری آغاز می کنند. همچنين نسل جديد کتابهای الکترونيکی (e-papers) راه جديدی را به سوی کاهش مصرف کاغذ باز خواهند کرد و اين کاهش منجر به کاهش قطع درختان جنگلی می شود.

عصر دفاع زيستی

در عصر مبارزه با حتی علم نيز به زمانهای جنگ سرد بازمی گردد به طوری که وزارت امنيت داخلی در واشنگتن ۴۵۰ ميليون دلار را برای ساخت يک موسسه بسيار پيشرفته تحقيقاتی درمقابله با خطرات بيولوژيکی اختصاص داده است. در حقيقت امروزه در آمريکا امنيت زيستی حتی تبديل به يک واژه رايج در شعارهای تبليغاتی نامزدهای ورود به کاخ سفيد شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عدد ريسک پذيری

تيمی از رياضيدانان دانشگاه آلبرتا در کانادا پس از ۱۸ سال تحقيق و ياری گرفتن از يک ابررايانه پيشرفته موفق شدند معمای "بازی داما" را حل کنند و توانستند تعداد ممکن ترکيباتی را که با آنها مهره ها روی صفحه بازی حرکت می کنند محاسبه کنند و نشان دهند که ۵۰۰ ميليارد ميليارد احتمال برای نوع حرکت مهره ها وجود دارد. هدف اين دانشمندان در سال جاری محاسبه احتمال حرکتها در بازيهای ديگر است.

برق بی سيم

شايد استفاده از تلفن همراه بدون اينکه هرگز نياز به شارژ دوباره آن باشد و يا روشن کردن يک رايانه شخصی بدون نياز به جريان برق برای بسياری از مردم يک رويا باشد، اما برای گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) بوستن واقعيت است. در حقيقت اين دانشمندان در سال گذشته استفاده از جريان الکتريسيته ای را آزمايش کردند که به روشی بی سيم منتقل می شود. اين چالش اکنون از مرحله آزمايشگاهی به مرحله تجاری رسيده است و به نظر می رسد در سال جاری ابزارهايی وارد بازار شوند که از اين سيستم برق بی سيم برخوردارند.





















Copyright: gooya.com 2016