سه شنبه 2 بهمن 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ربات‌هاي پرستار، كاركنان جديد مراكز درماني، ايسنا

nurse-robot-1.jpg
دانشگر ايراني، ربات پرستار پيشرفته ابداعي خود را در كانادا به نمايش

استاديار ايراني مهندسي مكانيك در دانشگاه «ساسكاتچوان» در كانادا موفق به ابداع يك ربات پرستار شده كه مي‌تواند در راهروهاي بيمارستان گشت بزند، داروهاي بيماران را تحويل دهد و از بيماراني كه در قرنطينه هستند، مراقبت كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




nurse-robot-2.jpg
به گفته رضا فتوحي، اين ربات كه تا دو سال ديگر قابل بهره‌گيري عمومي خواهد بود مي‌تواند گزينه مناسبي براي جبران كمبود نيروهاي كاري در مراكز پزشكي و بهداشتي و همچنين معادن و زمين‌هاي زراعي باشد.

فتوحي كه مدت دو سال روي اين پروژه كار كرده است، درباره ربات ابداعي خود گفت: اين ربات مي‌تواند به طور شبانه روزي كار كند و تنها چيزي كه نياز دارد يك باطري است.

ربات ابداعي كه به اندازه يك ميز قهوه كوچك است و 45 كيلوگرم وزن دارد، مي‌تواند سالن‌هاي ساختمان مهندسي اين دانشگاه را رديابي كرده و از اطراف نقشه برداري كرده و آنها را در حافظه خود نگه دارد.

همچنين يك بازوي انعطاف پذير رباتيك روي سر اين ربات نصب شده كه مي‌تواند تا دوكيلوگرم را بلند كند.

مهندس فتوحي مي‌تواند از داخل آزمايشگاه موقعيت ربات را روي رايانه لپ تاپ خود مشاهده كرده و در صورت نياز آن را از راه دور كنترل كند. همچنين يك دوربين ويدئويي در جلو ربات نصب شده كه به كمك آن كاربر مي‌تواند آنچه در مقابل دستگاه قرار مي‌گيرد، رويت كند.

فتوحي و دستياران وي در اين پروژه در تلاش هستند كه اين ربات با نام تجاري PowerBot را به گونه اي ارتقا دهند كه كارآيي بازوي رباتيكش افزايش يافته و همچنين مصرف انرژي آن بهبود يابد.

به گفته فتوحي اين ربات با هزينه 215 هزار دلار طراحي و ساخته شده و بنياد ابتکارات کانادا و همچنين دولت محلي ساسکاچيوان آن را مورد حمايت خود قرار داده اند.

به گزارش ايسنا، اين ربات به جز برخورداري از توانايي عيني در امدادرساني پزشکي و درماني مي تواند به درون معادن نفوذ کرده و به بررسي نقاط آلوده به پرتوهاي راديواکتيو بپردازد.

اين استاديار ايراني خاطرنشان کرد: من تصور نمي کنم که با استفاده از اين ربات انسانها از فرآيندهاي کاري خود کنار گذاشته شوند.

دكتر فتوحي كه حوزه هاي تحقيقاتي و مطالعاتي وي شامل ديناميك ساختاري، سيستم‌هاي محاسبه‌يي، كنترل رباتيك و بيوماشين‌ است تصريح كرد: مزاياي استفاده از فن‌آوري روبات ها نسبت به نيروهاي انساني در بخش‌هاي كاربردي بسيار زياد است. به علاوه اين دستگاه‌ها نسبت به بيماري ها و خطرات محيط زيستي مصون هستند و شكايتي هم نمي‌كنند!























Copyright: gooya.com 2016