دوشنبه 15 بهمن 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمار کاربران اينترنت کشور به ۱۸ ميليون نفر رسيد، ايسنا

* راه‌اندازی ‌۵۲۶ هزار پورت دسترسی اينترنت در کل کشور

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتی -فناوری اطلاعات


ضريب نفوذ کاربران اينترنت در ايران ‌‌٢٧ درصد است که شامل ‌‌١٨ ميليون نفر از کسانی است که به طور خانگی، در دانشگاه‌ها و از طريق تلفن همراه (GPRS) و طرق ديگر به اينترنت وصل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، سعيد مهديون - مدير عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات - در نشست خبری با بيان اين مطلب، فعاليت‌ها و رويکردهای جديد حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در کشور را به مناسبت ايام‌الله دهه‌ی مبارک فجر تشريح کرد و عرضه‌ باند اينترنت در کشور را ‌‌١٠٨٥٠ مگابايت عنوان و اظهار کرد: طبق آخرين آمار اتحاديه‌ی جهانی مخابرات تا پايان سال ‌‌٢٠٠٦ ضريب نفوذ کاربران اينترنت در ايران ‌‌٢٧ درصد يعنی ‌‌١٨ ميليون نفر است که به پيش‌بينی ‌‌٣٠ درصدی برای دو سال آينده بسيار نزديک است.

وی نقاط تحت پوشش را ‌‌١٢١٨ شهر و شهر صنعتی عنوان کرد که ‌‌٤٦٠ مرکز مخابراتی را تحت پوشش قرار می‌دهد و گفت: هم‌چنين در بخش تعداد پورت دسترسی که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است ‌‌٤١٤ هزار و تعداد راه‌اندازی اين پورت توسط بخش دولتی ‌‌١١٢ هزار است که در مجموع ‌‌٥٢٦ هزار پورت راه‌اندازی شده است.

او افزود: متوسط زمان انتظار دريافت سرويس به طور متوسط به ‌‌٩ هفته برای پورت پرسرعت رسيده‌است که نسبت به برنامه‌ی پنج ساله سوم خوب است.

مهديون ادامه داد: در راستای برنامه‌ی پنج ساله‌ی چهارم در ‌‌٥٤٢٦ روستا، دفاتر خدمات ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات داير شده است که در ‌‌٤٦٥١ روستا اين دفاتر به بهره‌برداری رسيده‌اند که سعی در ارايه‌ی خدمات پست و ارايه‌ی سرويس از سوی دستگاه‌ها از اين طريق است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به تخصيص امکانات بانک‌داری الکترونيک به ‌‌١٩٣٥٣ بانک از کل ‌‌٢٠٢٨٨ شعبه اشاره کرد و افزود: از تعداد بانک‌ها از تعداد ‌‌١٩٣٥٣ شعبه، بانکداری الکترونيک در ‌‌١٥٧٧٤ شعبه داير شده است و بانک‌ها می‌توانند چنان‌چه کاربرد خاصی داشته باشند، سيستم بانک‌داری را که روی نرم‌افزارهای سيستم بانکی کار می‌کند، راه‌اندازی کنند؛ پايداری کل شبکه ‌‌٩٥/٩٩ درصد است.

وی هم‌چنين از برنامه‌ی اتصال ‌‌٥١٦٢ مدرسه به شبکه ملی ياد کرد که از اين تعداد ‌‌٤٢٨٦ مدرسه به شبکه ملی متصل شده و به بهره‌برداری رسيده است.

مهديون به درخواست وزارت کشور درخصوص برگزاری انتخابات الکترونيکی مجلس از طريق دو شبکه‌ی اصلی زيرساختی و پرسرعت اشاره کرد و با بيان اين‌که هم‌اکنون استانداری‌ها از طريق شبکه‌ با تهران متصل‌اند، گفت: در فاز دوم اين ارتباط فرمانداری‌ها و استانداری‌ها با ‌‌٦٦٣ نقطه به هم متصل شده‌اند و در اين طرح تنها دو نقطه برای اتصال باقی مانده است.

مدير عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات با بيان اين‌ که داشتن فن‌آوری جديد حق مردم است، گفت: استان‌ها به درجه‌ای از توانمندی رسيدند که شبکه را در سطح استان توسعه دهند. شرکت فن‌آوری اطلاعات با نگاه خود که ناشی از بخشنامه‌های دولت است لازم می‌داند فعاليت‌هايی را انجام دهد که بحث تصدی‌گری در آن مطرح نباشد.

مهديون با استناد دوباره به آمار ITU که مربوط به سال ‌‌٢٠٠٦ و ‌‌٢٠٠٥ است، ميزان فرصت دسترسی به شبکه در کشور را عدد ‌‌٨٩/٠ خواند و گفت: برای رسيدن به سقف آن که عدد يک است راه زيادی نمانده است و به بسياری از کشورهای توسعه‌يافته نزديک است.

او گفت: از نظر زيرساخت اين آمار عدد ‌١٨/٠ را نشان می‌دهد که بيانگر نيازمندی به انجام کار زياد است. در حوزه‌ی شاخص استفاده آمار حدود ‌٠٤/٠ است که جای کار زيادی تا رسيدن به عدد يک را دارد و لازم است در اين حوزه فعاليت‌هايی چون هماهنگ کردن پروژه‌های ملی را انجام داد که بعضی در ذات خوب هستند فقط بايد آن‌ها را بر اساس عدم همپوشانی و موازی‌کاری اجرا کرد.

وی از موضوع امنيت شبکه به عنوان يک دغدغه در شبکه و حوزه‌ی IT ياد کرد و با بيان اين‌که هرکس شبکه‌ای را ارايه می‌دهد موظف است امنيت را حفظ کند، از مرکز هماهنگی امداد و نجات نام برد و افزود: کار مرکز ايجاد هماهنگی بين مراکز امداد و نجات تامين کننده‌ها در شبکه‌ها است. هرکدام از شبکه‌ها موظفند امنيت خود را با ايجاد رابطه با متخصصان حفظ کنند و چون فن‌آوری اين شبکه‌ها مشابهند، مشکلات و در نتيجه راه‌حل آن‌ها مشابه است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی درخصوص کيفيت پهنای باند که از شمال و جنوب ايران و با گذشتن از کشورهای همسايه تامين می‌شود، گفت: هنوز هيچ‌گونه شکايتی مبنی بر کاهش کيفيت در نتيجه قطعی کابل‌های حاضر در اقيانوس‌ها دريافت نکرده‌ايم.

او با طرح اين سوال که آيا دولت باعث شده بخش خصوصی نتواند جايگاه خود را در IT پيدا کند، اظهار کرد: از ابتدای دوره‌ی پنج ساله‌ی سوم، دولت از حوزه‌ی ارايه‌ی سرويس اينترنت خارج شده است و اگر تلاش کاملی انجام نشده از سوی بخش خصوصی است و در فضای بالاتر از شبکه نيز بخش خصوصی به طور جدی وارد نشده است.

وی افزود: فضای بالاتر از شبکه نيازمند مديريت و رفع مشکلات است که بخش خصوصی می‌تواند بسيار مفيد واقع شود. هيچ‌کس نگران عملکرد انحصاری دولت نيست و شرکت فن‌آوری اطلاعات نيز به دنبال ساماندهی به اين فضا است تا به شوراهای تصميم‌گيرنده کمک شود.





















Copyright: gooya.com 2016