دوشنبه 15 بهمن 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين کاوشگر فضايی ايران پرتاب شد، بی بی سی

منابع خبری ايران از ساخت نخستين سامانه فضايی بومی اين کشور و پرتاب يک موشک کاوشگر به فضا خبر داده اند.

روز دوشنبه، ۴ فوريه (۱۵ بهمن) گزارش شد که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، از نخستين سامانه (سيستم) بومی اين کشور شامل يک ماهواره تحقيقاتی به نام "اميد"، موشک ماهواره‌بر به نام "سفير" و تاسيسات و تجهيزات زمينی پرتاب و هدايت ماهواره ديدن کرد.

خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - در گزارشی در مورد اين بازديد نوشته است که آقای احمدی نژاد در جريان بازديد از تاسيسات هوافضايی ايران، فرمان پرتاب راکت کاوشی به نام "کاوشگر يک" را به پايگاه فضايی کشور صادر کرد.

به گفته اين خبرگزاری، پرتاب اينگونه راکت ها مرحله مقدماتی از پرتاب ماهواره به فضاست و ماموريت آن شناسايی محيط پروازی قبل از پرتاب ماهواره است.

خبرگزاری ايسنا محل پرتاب موشک را بيابان های سمنان گزارش کرده است.

مراسم بازديد آقای احمدی نژاد و پرتاب موشک کاوشگر يک از شبکه تلويزيون دولتی ايران پخش شد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، ماهواره اميد، نخستين ماهواره بومی ايرانی، يک ماهواره تحقيقاتی و پيشرفته است که توسط دانشمندان ايرانی ساخته شده است.

اين خبرگزاری می افزايد که اين ماهواره در آينده نزديک در سال آينده توسط يک ماهواره بر (موشک حامل ماهواره) ساخت ايران به فضا پرتاب خواهد شد و در مدار ارتفاع پايين قرار خواهد گرفت.

سامانه ای که روز دوشنبه توسط آقای احمدی نژاد افتتاح شد همچنين شامل ايستگاه هدايت و کنترل ماهواره است.

به گزارش ايرنا، آقای احمدی نژاد ضمن بازديد از عمليات صورت گرفته از ماهواره بر "سفير" نيز ديدن کرد که قرار است سال آينده ماهواره اميد را در مدار زمين قرار دهد هر چند خبرگزاری فارس نام کاوشگر پرتاب شده در روز دوشنبه را "سفير" گزارش کرده است.

خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - گفته است که ايران يازدهمين کشوری است که توانايی ارسال ماهواره به فضا را يافته و ماهواره اميد و سامانه پرتاب آن کاملا توسط کارشناسان داخلی ساخته شده است.

در بازديد آقای احمدی نژاد از تاسيسات فضايی جمهوری اسلامی، جمعی از نمايندگان مجلس، وزيران دفاع، دادگستری، علوم و تحقيقات فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات،، رئيس سازمان ملی جوانان و رئيس ستاد مشترک نيز حضور داشتند.

اين بازديد در روزهای موسوم به "ايام فجر" صورت گرفته که هرساله به يادبود ده روز بين ورود آيت الله خمينی به ايران در ۱ فوريه سال ۱۹۷۹ (۱۲ بهمن ۱۳۵۷) تا سقوط رژيم سلطنتی در روز ۱۱ فوريه در جمهوری اسلامی برگزار می شود.

'خبر خوش فضايی'

روز يکشنبه خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان "خبر خوش هوافضا فردا اعلام می شود" گفت که وزير دفاع پيشتر گفته بود که اين خبر با بخش دفاعی کشور نيز مرتبط است اما در اين زمينه توضيح ديگری در دست نيست.

در دوره رياست جمهوری آقای احمدی نژاد، اخبار ديگری هم از جمله راه اندازی تجهيزات غنی سازی اورانيوم به عنوان "خبر خوش" به اطلاع مردم ايران رسيده بود.

موضوع ساخت و پرتاپ ماهواره زهره در سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۶) در دستور کار دولت ايران قرار گرفت ولی اجرای آن بعد از انقلاب ۱۹۷۹ متوقف شد.

در دهه ۱۹۹۰، مجددا موضوع ساخت ماهواره مطرح شد و سرانجام، در اوايل سال ۲۰۰۳ از قول معاون فن آوری وزارت علوم اعلام شد که ماهواره ای به نام مصباح به دست کارشناسان ايرانی ساخته و تا دو سال ديگر به فضا پرتاب خواهد شد.

در سال ۲۰۰۵ نيز گزارش شد که وزارت ارتباطات و فن آوری قراردادی را با يک شرکت روسی به نام آويا اکسپورت برای ساخت و پرتاب ماهواره ای به نام زهره امضا کرده است.

اين قرارداد پس از سه سال مذاکره با اين شرکت به امضا رسيد و گفته شد که اين ماهواره تا دو يا سه سال ديگر به فضا پرتاب خواهد شد.

امضای اين قرارداد بحث هايی را درباره اقتصادی بودن پرتاب ماهواره ای با ظرفيت بالا درميان کارشناسان در پی آورد و همچنين برخی نمايندگان مجلس ششم نسبت به توانايی فنی شرکت روسی طرف قرارداد ابراز ترديد کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در خبرهای مربوط به بازديد آقای احمدی نژاد از تاسيسات هوافضايی جمهوری اسلامی آمده است که ماهواره اميد و ماهواره بر سفير توسط کارشناسان ايرانی طراحی شده و ساخته خواهد شد.

در نتيجه، معلوم نيست که آيا اين طرح با قرارداد ساخت و پرتاب ماهواره زهره توسط شرکت روسی ارتباط دارد يا اينکه آن قرارداد به طور جداگانه و در موازات فعاليت کارشناسان ايرانی ادامه يافته است.

خبرگزاری های غربی در گزارش خبر بازديد آقای احمدی نژاد از تاسيسات فضايی ايران، گفته اند که جمهوری اسلامی پيش از اين گهگاه آزمايش موفقيت آميز انواع موشک های نظامی دوربرد را اعلام داشته بی آنکه جزييات کاملی در اين مورد انتشار داده باشد.

اين خبرگزاری ها اظهار نظر کرده اند که خبر دستاورد جديد هوافضای جمهوری اسلامی ممکن است باعث نگرانی برخی کشورها به خصوص اسرائيل در اين مورد شود که احتمال دارد ايران در صدد بهره برداری نظامی از توانايی موشکی خودد برآيد.





















Copyright: gooya.com 2016