شنبه 11 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون علمي رييس‌جمهور: ايران ازلحاظ علمي دررتبه پنجم آسياست، ايسنا

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور با اعلام اين كه ايران از نظر علمي در رتبه پنجم و در مجموع علم و فن‌آوري در رتبه پنجم يا ششم آسيا قرار دارد، تاكيد كرد: با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود، مي‌توان حداقل يك رتبه ارتقاي ايران در افقي پنج، شش ساله را هدف‌گذاري كرد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر صادق واعظ زاده كه در مراسم دومين جشنواره انتخاب برترين‌هاي فن‌آوري نانو سخن مي‌گفت، با بيان اين كه رتبه علمي ايران در حوزه‌هاي خاص مثل فن‌آوري نانو بالاتر هم هست، اظهار كرد: بر اين اساس انتظار مي‌رود در يك افق پنج، شش ساله ايران به رتبه چهارم آسيا دست يابد. البته با توجه به برنامه‌هاي گسترده و بلندپروازانه رقبا كه با توجه به فارغ بودن از مشكلات ما شايد زودتر هم شروع كرده باشند، ارتقاي يك رتبه كاري دشوار، اما شدني است كه در صورت وجود راهبري و هم‌افزايي مطلوب، امكانات لازم براي رسيدن به اين هدف مهياست.

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور در اين راستا به اهميت توجه به شاخص‌هاي حركت علمي كشور به ويژه شتاب(نرخ رشد سرعت) آن با توجه به عقب‌ماندگي‌هاي 200 ساله كشور تاكيد كرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي افزود: در اين زمينه عقب ماندگي‌هاي خاصي داريم كه به دليل مشكلاتي ايجاد شده كه بايد آنها را هموار مي‌ساختيم، بنابراين براي پيشرفت در اين زمينه، شتاب در حركت بسيار حائز اهميت است.

معاون علمي و فن‌آوري رياست جمهور، يكي ديگر از اين شاخص‌هاي خاص را زبان فارسي خواند و با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر تبديل زبان فارسي به زبان علمي دنيا، خاطر نشان كرد: امروز در كشور ما پيچيده ترين مفاهيم علم روز دنيا به زبان فارسي ارائه شده و عالي ترين مدارج تحصيلي و پژوهشي ما به راحتي به زبان فارسي تدريس مي‌شود كه بسياري از كشورهاي جهان سوم چنين ويژگي‌ را ندارند اما بايد بكوشيم فراتر از آن زبان فارسي را به زبان علم بين المللي تبديل كنيم كه تحقق اين امر مستلزم اين است كه با تلاش‌هاي علمي بتوانيم گوي سبقت را در عرصه‌هاي جديد علمي از همگان بربائيم.

وي افزود: علاوه بر اينكه انتشارات بين المللي‌مان را گسترش مي‌دهيم بايد تلاش كنيم كه زبان فارسي را نيز در اين حوزه غني كنيم و اين كاملا امكان‌پذير است كه اصل اسناد علمي ما به زبان فارسي منتشر شود و ارائه چكيده آن به زبان انگليسي براي حفظ ارجاعات به تلاش‌هاي علمي ما در سطح مطلوب كفايت مي‌كند. در اين صورت محققان دنيا وادار مي‌شوند كه با زبان فارسي نيز كم و بيش آشنايي پيدا كنند. كما اينكه بعضي از كشورها كه پيش از ما به قافله علم و صنعت جهان پيوسته‌اند در حال انجام اين كارند و به محض اينكه انتشارات علمي خود را به زبان بومي خود نشر مي‌كنند ديگران سعي مي كنند كه مقاله آنها را ترجمه كنند و بدست آورند.

وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت تدوين هر چه زودتر نقشه فن‌آوري نانو كشور گفت: سند مصوب فن‌آوري نانو در حال بازنگري و تكميل و نقشه جامع علمي كشور در حال فراهم شدن است اما در آن نقشه جاي اين نيست كه براي هر يك از حوزه‌هاي علم و فن‌آوري نقش خاصي تعيين شود و اين كار مراكز و مراجعي نظير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو است كه نقشه خاص اين فن‌آوري را با همه جزئيات فراهم كند. شايد يكي از اهداف نقشه جامع علمي كشور نيز همين باشد كه در حوزه‌هاي مختلف، دانشمندان و پژوهشگران اين نقشه را بايد فراهم كنند و اولويت‌ها در درون اين حوزه مشخص شود.

به گزارش ايسنا، دكتر واعظ زاده تصريح كرد: در حال حاضر فن‌آوري‌هاي نانو در بعضي زمينه‌ها سريعتر از ساير حوزه‌هاي علمي در كشور پيش مي‌رود و خوشبختانه در ماه‌هاي اخير موفق شديم كه اولويت‌هاي فن‌آوري كشور را نيز به صورت كلي مشخص كنيم. البته مطالعات خوبي در سال‌هاي قبل در زمينه تعيين اين اولويت‌ها انجام شده بود اما به جز اشاره كمي كه در برنامه چهارم شده هيچ گاه فهرست اين فن‌آوري‌ها يك جا معين و مصوب نشده بود و ضروري تر از آن، يك برنامه عملياتي براي تقويت آنها تهيه نشده بود كه خوشبختانه در سطح اول برنامه ريزي اين كار انجام شد و در حال حاضر فن‌آوري‌هاي راهبردي كشور مشخص شده و به تصويب دولت و مجلس رسيده است و برنامه‌هاي آنها سرفصلهاي خاص دارد و در سال آينده بايد در قانون بودجه در نظر گرفته شود.

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور با اشاره به برخي اولويت ها دراين حوزه اذعان داشت: اولويت‌هاي اين حوزه بر سه مبنا و پايه مشخص شده است. روشي كه در دنيا براي تعيين اولويت‌ها باب است، قابليت‌هاي ذاتي برنامه است كه اين قابليت‌هاي ذاتي، چالش‌ها و فرصتهايي را كه در رشته‌هاي مختلف وجود دارد مي‌سنجد. پايه دوم كه خفيف تر به آن توجه شده است، مزيتها است و اينكه كشور ما از چه مزيت‌هايي برخوردار است و بر اساس اين مزيت‌ها چه فن‌آوري‌هايي را سريعتر از ديگران مي‌تواند توسعه دهد و از آنها بهره برداري كند كه به آن توجه شده اما باز هم ملاك و معيار اصلي در دنيا همان قابليت‌هاي ذاتي است.

وي با اشاره به نيازهاي ملي به عنوان سومين بعد اولويت‌ها گفت: برخي حوزه‌ها وجود دارند كه نه قابليت ذاتي و نه مزيت برجسته‌اي در آنها داريم اما نياز شديد به آن حس مي‌شود، مثل فن‌آوري‌هاي وابسته به آب شيرين نظير استحصال آب شيرين، شيرين كردن آب، كشاورزي با آب شور كه نياز ماست و شايد يك چالش آينده نگري هم باشد كه اين بعد در كنار دو زمينه پايه ديگر مي‌تواند دست مايه اوليه تعيين اولويت‌ها باشد و اگر معيارهاي ديگري هم لازم است، استفاده شود تا اولويت‌هاي ما درون حوزه‌هاي راهبردي نيز هرچه زودتر مشخص شود.

معاون علمي و فن‌آوري رييس‌جمهور در عين حال با تاكيد بر اين كه كمك عمومي دولت و نهادهاي ستادي تنها به اولويت‌ها محدود نخواهد بود، افزود: در اين نقشه علاوه بر اولويت‌ها روابط مختلفي كه بين حوزه‌هاي داخلي فن‌آوري است بايد مشخص شود.

دكتر واعظ‌زاده در ادامه خاطرنشان كرد: خوشبختانه آن حجم بحراني كه براي شروع حركت نياز است در كشور شكل گرفته و اگر برنامه‌ريزي درستي از سوي ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو صورت گيرد، نيروي انساني، امكانات، ‌فضاها، منابع و بودجه‌ حتي بيش از حد لازم وجود دارد.

دكتر واعظ زاده در ادامه گفت: يكي از نكات اساسي در راهبري و مديريت منابع اين است كه ما از منابع مستقيم به عنوان محرك و به صورت اهرم استفاده كنيم تا منابع بسيار زيادي كه به شكل غير مستقيم مي‌تواند در اين جهت فعال شود به صحنه بيايد كه اين يكي از نقاط ضعف ما بوده است. يعني 20 ميليارد تومان منابع مستقيم حوزه نانو در سال آينده - منابع ستاد و معاونت علمي و بعضي موسساتي كه مستقيما كار مي‌كنند - به نحوي هزينه شود كه خود 200 ميليارد تومان را در قالب آن نقشه و راهبردها فعال كند. اگر بتوانيم اين كار را انجام دهيم در اين صورت مي‌توانيم به رتبه‌هاي بالاتر برسيم چرا كه به هر حال سامانه متمركز، دولتي بودن اقتصاد و پژوهشي ما اگرچه به طور كلي يك نكته منفي است اما از مزيت‌هاي مثبت آن امكان برنامه ريزي متمركز و راهبري و جهت دادن است.

معاون علمي و فن‌آوري رييس‌جمهور در پايان با تقدير از عملكرد ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، فعاليت فرابخشي و تلاش صادقانه در پيشبرد امور اين حوزه فارغ از ديدگاه‌هاي بخشي را از ويژگي‌هاي بارز اين ستاد عنوان و ابراز اميدواري كرد امروز كه در سايه اين تلاش‌ها، فن‌آوري نانو به عنوان حوزه‌اي پرآوازه در كشور مطرح است با تقويت اين خلوص و نيت‌هاي پاك، موفقيت‌هاي ستاد بيش از گذشته تداوم داشته باشد.





















Copyright: gooya.com 2016