پنجشنبه 30 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«فونيكس» بررسي مي‌كند: لكه سفيد در نمونه خاك مريخي يخ است يا نمك؟، ايسنا

بازوي رباتيك مريخ نورد فونيكس كه مشغول تجزيه و تحليل روي نمونه‌هاي به دست آورده از خاك مريخ است، پس از حفاري بيشتر مناطق مورد نظر به نامهاي «دودو» و «بيبي بير» براي ايجاد يك خندق و مجراي بزرگ، ماده سفيد رنگي را كشف كرده و در تلاش براي بررسي آن است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين ماده سفيد رنگ كه دانشمندان احتمال مي‌دهند يخ باشد، روي مرز يك بخش چند ضلعي شكل خاك در دشت‌هاي شمالي اين سياره سرخ پيدا شده است.

اين لكه‌هاي سفيد در لبه يك چند ضلعي به عنوان تشكيلات ژئولوژيك با گسترش فصلي و آب شدن يخ در خاك مريخ ايجاد مي‌شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اگر چه براي اعلام قطعي اين مطلب كه منطقه روشن از يخ ساخته شده يا نمك، هنوز بسيار زود است، اما طي روزهاي آتي دوربين‌هاي مريخ نورد به طور دوره‌يي تصاويري را از اين منطقه تهيه خواهند كرد، تا دريابند كه آيا لايه آشكار شده تغيير مي‌كند يا خير؟

اگر اين لايه يك قطعه جدا افتاده يخي باشد، لكه سفيد در اثر قرار گرفتن در معرض خورشيد احتمالا شروع به آب شدن كرده و به بخار آب تبديل مي‌شود، اما اگر اين قطعه متعلق به يك بدنه يخي بزرگتر باشد، در اثر تماس با منابع زيرين يخي سردتر شده و منجمد مي‌شود.

بازوي فونيكس، بعد از اتمام مطالعه روي اين قسمت در مرحله بعدي به بررسي منطقه‌اي موسوم به ووندرلند يا سرزمين شگفتي خواهد پرداخت كه روي يك ناحيه مسطح در راس چند ضلعي مزبور واقع شده است.

اعضاي ماموريت آژانس فضايي آمريكا (ناسا) اميدوارند كه در آنجا بتوانند از يخ و خاك نمونه برداري كرده و نمونه‌هاي تهيه شده را به تعدادي از ابزار تحليل و بررسي فونيكس منتقل كنند.





















Copyright: gooya.com 2016