سه شنبه 18 تیر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقاضای بانک جهانی برای کاهش سوخت های زیستی، بی بی سی

رابرت زولیک، رئیس بانک جهانی با انتقاد از سیاست کشورهای توسعه یافته برای افزایش تولید سوخت از محصولات کشاورزی، از آنها خواسته است کشت محصولات غذایی را برای سیر کردن گرسنگان گسترش دهند.

آقای زولیک در نخستین روز اجلاس گروه هشت کشور صنعتی، جی ۸، صحبت می کرد. افزایش بهای مواد غذایی و سوخت در راس فهرست گفتگوهای سه روزه رهبران این گروه و پانزده کشور مهمان آنها در ژاپن قرار دارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته آقای زولیک گسترش تولید سوخت های زیستی از محصولات کشاورزی، افزایش بهای مواد غذایی را در بازارهای جهانی به همراه داشته است.

او ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در این زمینه مقصر دانست.

آقای زولیک گفت: "ایالات متحده و اروپا باید برای کاهش تعرفه ها و یارانه هایی که تبدیل محصولات کشاورزی را به سوخت به صرفه می کند، اقدام کنند."

رابرت زولیک همچنین از جی ۸ خواست با افزایش کمک های غذایی به کشورهای فقیر، در جهت کاهش موانع تجاری محصولات کشاورزی اقدام کند.

اجلاس سالانه جی ۸ در شهر تویاکو، در جزیره شمالی هوکایدو برگزار می شود.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه این اجلاس از سران کشورهای صنعتی خواست برای مشکلات تغییرات آب و هوایی، افزایش قیمت غذا و عقب ماندگی کشورها اقدام کنند. به گفته او این مشکلات با هم ارتباط دارند.

آقای بان از رهبران جی ۸ خواست علاوه بر کمک های غذایی، مواد مانند کود، بذر و سایر مواد لازم را برای کشت در سال جاری در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

به گفته آقای بان، دولت های باید خود را به سرمایه گذاری بلندمدت در کشاورزی متعهد بدانند و موانع صادرات مواد غذایی را برطرف کنند.

کمک های بین المللی

رهبران گروه هشت کشور صنعتی به همراه سران پانزده کشور، از جمله هفت کشور آفریقایی در هوکایدو گردهم آمده اند تا درباره مسائل مهم بین المللی گفتگو کنند.

به گفته خبرنگاران حاضر در این اجلاس تاثیر افزایش بهای مواد غذایی و سوخت بر اقتصاد جهانی سایر موضوع های مورد بحث در این نشست را تحت الشعاع قرار داده است.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در حاشیه این نشست از اختصاص یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کمک مالی به کشاورزان کشورهای فقیر از محل یارانه های مصرف نشده اتحادیه اروپا خبر داده است.

در این حال، فعالان و سازمان های خیریه غیردولتی تعهد قدرت های صنعتی به محو فقر در آفریقا را به زیر سوال برده اند.

جی ۸ سه سال پیش متعهد شده بود کمک های مالی خود به آفریقا را تا سال ۲۰۱۰ دو برابر افزایش دهد.

مکس لاوسون، از مسوولان سازمان خیریه آکسفام در این باره گفت: "آنها به تدریج از قول هایی که دادند، فاصله می گیرند."





















Copyright: gooya.com 2016