شنبه 12 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دوخت لباسی که استرس شما را اندازه‌گيری می‌کند! ايسنا


محققان علوم زيست پزشکی در بلژيک موفق به توليد لباسی شده‌اند که به وسيله حسگرهای به کار رفته در پارچه آن، استرس صاحبش را اندازه‌گيری می‌کند.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، ايده اوليه ساخت لباس حسگر برای اولين بار توسط دانشمندان علوم زيست پزشکی در دانشگاه کاتوليک لون در بلژيک مطرح شد که نياز به يک ابزار اندازه‌گيری نامحسوس برای مطالعاتشان در زمينه استرس داشتند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آنها ابتدا الکترودهايی را به طور مستقيم به سينه افراد تحت آزمايش متصل کردند، اما اين کار خود باعث تهييج و ايجاد استرس شده و باعث می‌شد نتايج آزمايش‌ها چندان معتبر نبوده و اطلاعات مفيدی را در بر نداشته باشد، لذا آنها لباس جديد را از طريق قرار دادن حسگرها در پارچه ساختند تا محيط آزمايش آرامتری برای افراد تحت آزمايش ايجاد شود.

گفتنی است، ميزان انقباض ماهيچه‌يی در افراد تابع ميزان استرس آنهاست و هر چه استرس آنها بيشتر باشد تاثير همزمان انقباضی بر عضلات بيشتر خواهد بود.

لباس حسگر استرس، تحريکات الکتريکی عضلات را در هر زمان ثبت کرده و بدين طريق سطح استرس فيزيکی را در بدن مشخص می‌کند.

اين لباس سنسورهايی در پارچه خود دارد که تحريکات الکتريکی دريافت ماهيچه را ثبت می‌کند و پس از آن رشته‌های باريک فلزی که خاصيت رسانايی بالايی دارند، سيگنال‌هايی را به يک سيستم تحليلگر الکتريکی می‌فرستند.

متصديان اين پروژه در حال پژوهش در مورد کاربردهای بالقوه ديگر اين لباس‌های حسگر به ويژه ساخت يک لباس ويژه برای بازی‌های رايانه‌يی هستند.





















Copyright: gooya.com 2016