چهارشنبه 30 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظرف 10 سال آينده امكان پرواز اولين فضانورد ايران فراهم مي‌شود، فارس

فارس: رئيس سازمان فضائي ايران گفت: در زمينه اعزام انسان به فضا مطالعات و بررسي هاي گسترده‌اي در كشور در حال انجام است و اين مهم يكي از اهداف 10 ساله ايران به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، رضا تقي پور رئيس سازمان فضائي ايران با اشاره به اينكه ايران در نظر دارد در 10 سال آينده امكانات پرواز اولين فضانورد خود را به فضا فراهم كند، گفت: ظرف 6 ماه تا يكسال آينده، زمان قطعي محقق شدن اين هدف مشخص خواهد شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته تقي پور، پيشرفت در زمينه فناوري فضايي با توجه به گستردگي اين حوزه يكي از راهبردهاي اصلي جمهوري اسلامي ايران است و همانگونه كه در چشم انداز 20 ساله نيز مشخص شده است، ايران بايد در سال 1400 رتبه اول منطقه را در زمينه فناوري هوا-فضا دارا باشد.

وي افزود: در مسير تحقق اين هدف برنامه 10 ساله اي براي اين حوزه ترسيم شده است كه هم اكنون با پرتاب موشك ماهواره‌بر اخير يكي از نتايج آن مشاهده مي شود.

رئيس سازمان فضائي ايران يكي از بخش هاي مهم در برنامه هاي فضايي ايران را ساخت راكتهاي داراي قابليت پرتاب ماهواره دانست كه تنها چند كشور چنين توانايي را دارند و ايران نيز با آزمايش موفقيت آميز پرتاب سفير اميد به جرگه اين كشورها پيوست.

وي با پرهزينه توصيف كردن اين فناوري در تمامي كشورهاي جهان گفت: هند در 30 سال گذشته رقمي بالغ بر 15 ميليارد دلار را به طور مستقيم صرف پيشرفت در اين زمينه نموده است كه ارزش اين سرمايه گذاري امروز به بيش از 35 ميليارد دلار رسيده است.
تقي پور يادآور شد: ايران در زمينه استفاده صلح آميز از فضا همكاري هايي را با ايتاليا و روسيه انجام داده است كه اين حركت در آينده نيز ادامه خواهد داشت اما در ساخت ماهواره اي كه به فضا پرتاب شد، ايران هيچ همكاري با ديگر كشورها نداشته است و همه مراحل ساخت اين ماهواره به دست كارشناسان ايراني صورت گرفته است و اين فناوري كاملا بومي به شمار مي رود.
وي در ادامه گفتگوي خود با پرس تي وي با اشاره به همكاري ايران با كشورهاي اسلامي در زمينه ساخت ماهواره اسلامي "بشارت"، گفت: ايران همچنين يكي از اشاعه دهندگان همكاري هاي آسيا-اقيانوسيه در زمينه فناوري هاي فضايي است و در آينده ماهواره مشتركي به نام اس ام ام اس (SMMS) به فضا پرتاب خواهد شد كه ايران نيز در زمينه ساخت آن با كشورهاي آسيا-اقيانوسيه همكاري داشته است.
تقي پور همچنين پيشرفت در زمينه ي فن آوري فضايي را باعث پيشرفت اقتصادي و علمي كشور دانست و از ثمرات اقتصادي آن به حجم بالاي كارآفريني اين فناوري در كشور اشاره كرد.
رئيس سازمان فضائي ايران گفت: پرتاب ماهواره اميد حدود نيم ميليون دلار هزينه داشته است كه اين مقدار از هزينه هايي كه براي ايجاد زيرساخت هاي اين فناوري صرف شده است، جداست.
وي ابراز اميدواري كرد كه ماهواره اميد در 12 ماه آينده در مدار زمين قرار گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016