یکشنبه 3 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی از گسترش پديده كشند قرمز در هرمزگان، اختصاص بودجه كافی می‌تواند از تلفات پديده‌های دريایی در كشور پيشگيری كند، ايسنا

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي با اشاره به خسارات و تلفات سنگين ناشي از بروز پديده‌ها و سوانح مختلف دريايي در كشور گفت: همه اين پديده‌ها قابل پيش‌بيني است، اما متاسفانه با وجود امكانات خوب، بودجه لازم در اختيار مراكزي مثل مركز ملي اقيانوس‌شناسي قرار نمي‌گيرد در حالي كه با امكانات و تجهيزات كافي هم مي‌توانستيم گونو را پيش‌بيني ورديابي كنيم و هم سونامي و نوسانات درياي خزر قابل پيش‌بيني است.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر وحيد چگيني ــ رييس مركز ملي اقيانوس شناسي ــ امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توجه بيش از پيش به مخاطرات دريايي گفت: پديده‌هايي هستند كه از سال گذشته توجه به آنها ملموس تر شده مثل وقوع توفان گونو كه پس از آن طبيعتا مسوولان كشور متوجه شدند كه علاوه بر سيل و خشكسالي و ... بلاياي ديگري هم هستند كه مي‌توانند ساكنان بخش‌هايي از كشور را با بحران مواجه كنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با يادآور شدن بالا آمدن آب درياي خزر در 18 سال پيش اظهار داشت: پس از پايين رفتن آب درياي خزر ديگر موضوع پيگيري نشد، اما ظرف دو سال گذشته همه مسوولان خصوصا ستاد حوادث غير مترقبه متوجه شده‌اند كه دريا نيز مي‌تواند خطرآفرين باشد.

دكتر چگيني ادامه داد: پس از وقوع توفان گونو و حادثه سال 2004 ميلادي بحث سونامي در ايران مطرح شد كه همواره وجود خطر در درياي عمان را متذكر شده‌ايم.

وي به پديده كشند قرمز كه طي هفته‌هاي اخير باعث تلف شدن تعداد زيادي از ماهيان و آبزيان در سواحل جنوب كشور شده است، خاطرنشان كرد: كشند قرمز به دليل ورود پساب‌ها و مواد زايد به دريا اتفاق مي‌افتد. در اين حالت، حجم مواد مغذي در آب زياده شده و كلروفيل A جمعيت‌هاي جلبكي و فيتوپلانكتونها افزايش مي‌يابد و طي اين فرايند كل سطح آب را پوشش مي‌دهد و در نتيجه نور و اكسيژن به زير آب نمي رسد و سبب بروز اين پديده مي‌شود كه نهايتا ماهيها و جانداران زير آب از بين مي‌روند.

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي با بيان اين كه سفيد شدن بخشي از مرجان‌هاي جزاير لارك، قشم و فارور هم بر اثر پديده كشند قرمز اتفاق افتاده است، اضافه كرد: با توجه به وسعت كشند قرمز كه در بخش ايراني خليج فارس از جاسك تا جزيره كيش امتداد يافته است، بيم آن مي‌رود كه خسارت بيشتري به آبزيان وارد شود.

وي در بخشي از سخنان خود به پديده جريان شكافنده كه هر ساله باعث غرق شدن تعداد زيادي از هموطنان در سواحل كشور مي‌شود اشاره و اظهار كرد: جريان شكافنده نيز قابل پيش‌بيني، محاسبه و علامت گذاري براي مردم است؛ لذا وقتي كه مي‌توانيم با روش علمي اين كار را انجام بدهيم، چرا با ندادن اعتبارات لازم جان انسانها را با خطر مواجه مي‌كنيم از اين جهت نيز به گونه‌اي مي‌توان جلوي خسارتها را گرفت.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه نشانه‌هايي براي پديده كشند قرمز وجود دارد، اذعان كرد: در حال حاضر حتي مرجانهاي بخش شمالي جزيره لارك، جنوب شرقي جزيره قشم و شرق جزيه فارور نيز از اين پديده مصون نمانده و بخش اعظمي از مرجانهاي شاخ گوزني به ويژه در جزاير لارك و قشم بر اثر خفگي و كاهش نور سفيد شده‌اند كه با مرگ و مير حائز اهميتي مواجه شده‌اند و اكنون زيست محيط دريايي استان هرمزگان تحت الشعاع كشند قرمز قرار دارد و از اين رو پايش، پيش‌بيني و راهكارهاي مديريتي اين پديده هر چه بيشتر در اولويت قرار دارد.





















Copyright: gooya.com 2016