چهارشنبه 9 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطرات تزريق بوتاكس در‌سالن‌هاي زيبايي، همشهری


مريم غفاري

متخصصان پوست و زيبايي نسبت به خطرات انجام هرگونه تزريق جهت امور زيبايي در آرايشگاه‌هاي زنانه هشدار دادند

و نبود قانون مدون براي برخورد با آرايشگران متخلف را موجب تداوم دخالت آنان در امور تخصصي پزشكي دانستند.

به گزارش همشهري، افزايش تزريق بوتاكس جهت رفع چين و چروك پوست در سالن‌هاي زيبايي عوارض جبران‌ناپذيري دارد؛ چراكه اين ماده به هر حال يك نوع «سم» است و چنانچه درست تهيه، خالص و نگهداري نشده باشد و همچنين درست تزريق نشود، موجب عوارضي مي‌شود كه گاهي جبران‌پذير نيست.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به همين دليل بوتاكس‌ غيراستاندارد، به‌خصوص وقتي توسط افراد غيرمتخصص، بدون توجه به نكات ايمني تزريق شود، بيشتر خطرآفرين است. حتما اين را هم شنيده‌ايد كه دوز استفاده از اين سم دارويي خيلي اهميت دارد؛ به‌طوري كه مسموميت شديد با اين سم، به‌علت فلج كردن عضلات تنفسي، مي‌تواند منجر به مرگ شود.

دكتر شربياني، متخصص پوست ومو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران به همشهري گفت:تزريق غيركارشناسانه بوتاكس احتمال خطرات گوناگوني مثل غيرقرينه شدن صورت و ابرو، افتادگي پلك و يا فلج صورت را به‌دنبال دارد.

انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي كشورمان هم چندي پيش نسبت به خطرات تزريق بوتاكس كه در آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي زيبايي انجام مي‌شود، هشدار داده بود و بزرگ‌ترين مشكلات آرايشگاه‌هاي زنانه‌ را دخالت مستقيم و غيرمستقيم آرايشگران در امور پزشكي مي‌داند.

وي افزود: تزريق بوتاكس يكي از روش‌هايي است كه امروزه به فراواني جهت صاف كردن چين و چروك‌هاي صورت و ايجاد ظاهري جوان‌تر در افراد به كار مي‌رود. چين و چروك‌هاي ناشي از اخم كه در بين ابروها يا روي پيشاني ايجاد مي‌شود و چروك‌هاي اطراف چشم كه در موقع خنده ظاهر مي‌شود تا حد زيادي پس از تزريق بوتاكس محو مي‌شود.

اين نوع چروك‌ها عمدتاً ناشي از انقباض عضلات زير پوستي است. تزريق بوتاكس با كاهش توانايي انقباض اين عضلات باعث كم شدن اين چروك‌ها مي‌شود.

توكسين بوتولينوم A كه با نام تجاري بوتاكس عرضه مي‌شود نوعي پروتئين پيچيده است كه از يك باكتري به نام كلستريديوم ترشح مي‌شود و مي‌تواند مسموميت‌هاي شديد غذايي ايجاد كند. جهت كاربردهاي پزشكي اين فراورده به‌صورت خالص و استريل براي استفاده تزريقي فراوري مي‌شود.

بوتاكس پس از تزريق، جذب عضله مي‌شود و در پايانه‌هاي عصبي كه فرمان انقباض را به عضلات مي‌رسانند مستقر مي‌شود. در اين محل بوتاكس از آزاد شدن يك واسطه شيميايي به نام استيل كولين- كه مسئول انقباض عضلاني است- جلوگيري مي‌كند، در نتيجه دستور انقباض به عضله نمي‌رسد و در حقيقت نوعي فلج عضلاني موقت ايجاد مي‌شود كه 3 تا 6 ماه طول مي‌كشد. عدم‌انقباض عضلات زير پوستي باعث محو شدن و از بين رفتن چين و چروك‌هاي پوست روي عضله مي‌شود.

تزريق بوتاكس معمولاً در مطب يا درمانگاه به‌صورت سرپايي انجام مي‌شود و نياز به بستري ندارد. از آنجا كه تزريق با سوزن‌هاي بسيار ظريف انجام مي‌شود، دردناك نيست و نيازي به بي‌حسي ندارد.

پس از ضد‌عفوني پوست صورت، پزشك با استفاده از سرنگ انسولين مقادير كمي از بوتاكس را به بالاي ابروها، پيشاني و اطراف چشم تزريق مي‌كند. ممكن است در محل تزريق سوزش و قرمزي خفيف ايجاد ‌شود كه ظرف چند ساعت برطرف مي‌شود.

معمولاً از يكي، دو روز پس از تزريق چين و چروك‌ها به تدريج محو مي‌شوند و اين اثر بين 3 تا 6 ماه به طول مي‌انجامد. پس از اين مدت اثر بوتاكس كم‌كم از بين مي‌رود و چروك‌ها دو‌مرتبه ظاهر مي‌شوند.

از آنجا كه بوتاكس عمدتاً جذب عضلات محل تزريق و مقادير بسيار ناچيزي از آن وارد گردش خون مي‌شود، با دوزي كه براي باز كردن چروك‌ها به كار مي‌رود تقريباً هيچ عارضه سيستميك مهمي ايجاد نمي‌كند.

البته مثل هر تزريق ديگري ممكن است سوزش و قرمزي خفيفي در محل تزريق اتفاق بيفتد كه پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف مي‌شود. به علاوه در برخي از افراد پس از تزريق بوتاكس سردرد يا تهوع خفيف يا علائم سرماخوردگي ايجاد مي‌شود كه معمولاً ظرف 3-2 روز بهبود مي‌يابد.

دكتر شربياني بيان داشت:درصورتي كه به بيماري خاصي مبتلا هستيد يا داروي خاصي استفاده مي‌كنيد حتماً پيش از تزريق بوتاكس پزشك خود را در جريان قرار دهيد. تزريق بوتاكس در افرادي كه دچار بيماري‌هاي عصبي عضلاني هستند مي‌تواند باعث ضعف عضلاني شديد شود.

به علاوه مصرف برخي از داروها (مثلاً آنتي بيوتيك‌هاي خانواده جنتامايسين) ممكن است اثر بوتاكس را تشديد كند.دكتر محمد علي ماپار در گفت‌وگو با ايسنا خواستار تدوين سريع‌تر قانوني براي برخورد با آرايشگران متخلف شد و اظهار داشت: آرايشگران به بهانه انجام پيرايش و زيبايي مراجعان، در حوزه متخصصان پوست و مو دخالت مي‌كنند.

وي افزود: تجويز كرم‌ها و پمادهاي مختلف، تزريق ژل براي پف صورت و ساير نقاط بدن، تزريق بوتاكس زير چشم و پيشاني همگي از مواردي هستند كه در حوزه تخصصي پزشكان حاذق پوست و مو يا جراحان پلاستيك است، در حالي‌كه بسياري از آرايشگرها خودسرانه به تجويز اين مواد به مراجعان اقدام مي‌كنند.

اين متخصص پوست و مو ادامه داد: وزارت بهداشت و ارگان‌هاي مربوطه بايد هر چه سريع‌تر به تدوين قانون موارد تخلف آرايشگران اقدام و از كارهاي غيرعلمي آنان جلوگيري كنند.

تاتو و كاشت ناخن

اين گزارش حاكي است، انجام امور ديگري نظير تاتو و كاشت ناخن نيز درصورت عدم‌رعايت مسائل بهداشتي عوارض نامطلوبي را در پي خواهد داشت.در تاتو از سوزن‌ها و رنگ‌هاي مخصوصي استفاده مي‌شود كه اگر پس از هر بار استفاده عوض و دور ريخته نشوند مي‌توانند عامل انتقال بيماري‌هاي خوني و عفوني مانند ايدز و هپاتيت B باشند.

اگر پيش از كاشت ناخن، آرايشگر از مواد ضد‌قارچ استفاده نكند و هواي زير ناخن مصنوعي را خوب نگيرد، فضاي ميان ناخن فرد و ناخن مصنوعي خالي مي‌ماند و اين فضا در اثر تماس با آب مي‌تواند مركز تجمع قارچ و ميكروب شود.

در حال حاضر، بيشتر آرايشگاه‌ها تاتو مي‌كنند، محصولات چاقي و لاغري تجويز مي‌كنند كه تمام اين موارد تخلف پزشكي به حساب مي‌آيد. يك آرايشگاه فقط حق دارد در چارچوب وظايفي كه از سوي اتحاديه صنف آرايشگران زنانه مشخص شده، باتوجه به نرخ‌هاي تعيين شده اقدام كند.

از جمله كارهايي كه هم‌اكنون رواج زيادي در آرايشگاه‌ها يافته، تزريق ژل به لب است. اين موضوع موجب متورم شدن لب‌ها مي‌شود و اگر به هر دليلي موجب عفونت شود، فرد حق شكايت داشته و مدير آرايشگاه‌ مسئول است.

اين موضوع درباره تاتوي ابرو هم صادق است. بسياري از افراد پس از تاتو دچار حساسيت پوستي مي‌شوند و روي ابروي آنها گوشت اضافه درمي‌آيد. اين موارد در حوزه آرايشگاه‌ها، تخلف بهداشتي محسوب شده و پرونده آن به شوراي حل ارسال مي‌شود.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016