سه شنبه 22 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران در 5 سال آينده انسان به فضا پرتاب مي کند، برنا

خبر پرتاب موفق ماهواره ارتباطي و تحقيقاتي اميد همچنان بازتاب گسترده اي در جهان داشته و دارد تاجايي که امروز پاره اي از رسانه هاي شرق و غرب جهان تصريح کردند که ايران رسما واردمسابقه فضايي جهان شده است، کارشناسان و صاحب نظران، اين دستاورد ملي کاملا بومي را که بدون دخالت عناصر خارجي انجام شده ، نشانه نبوغ نفس دانشمندان ايراني و تحولي بزرگ در عرصه علمي و فناوري کشورمان توصيف کرده اند، اين در شرايطي است که ايران در سه دهه تحريم بي وقفه قرار داشته و بدون شک اين روند مي تواند جايگاه ايران را در پروسه آکادمي جهان تصويب کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گفت وگوي زير بين آقايان دکتر بلندي عضو شوراي عالي فضائي کشور و دکتر امي ازکارشناسان مسائل فضا، پيرامون اين دستاوردملي برتر مي باشد.


آيا در طي اين سه روز به اهداف و نتايج از پيش تعيين شده دست يافته ايد؟


دکتر بلندي - بله ، موارد قابل توجه در مورد در مدار قرار گيري ماهواره الحمدلله محقق شده با توجه به گزارش دوستان اين جمع بندي را مي توانم داشته باشم، دوستان توانستندارتباط برقرار کنندو اطلاعات را دريافت و ارسال کنند و در مسير ديگر در مدارقرار گرفتن ماهواره ،به اين معني است که ماهواره براي ما هم با موفقيت، اهداف و ماموريت تعيين شده را محقق کرده است.


شما چه اطلاعاتي را دريافت کرديد؟


دکتر بلندي - دوستان گزارش مي دهند باتوجه به نوع ماموريتي که داشتند در واقع بحث دريافت پيغامها ، ذخيره پيغامها، ارسال آن به نقاط ديگر که مورد توجه بوده صورت پذيرفته، ضمن اينکه در گزارشات، ديده شده که اطلاعات تله متي و ساير اطلاعات ديگر مورد توجه بوده که توسط ايستگاه زمين دريافت شده است.


چرا اين مسئله مهم است؟ ازلحاظ علمي تحليل و ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟


دکتر امي - اساسا تکنولوژي فضايي پيشرفته است، مجموعه اي که اين کار در آن انجام مي شود به 4دسته کلي تقسيم مي شود ، پايگاه پرتاب در حقيقت تکنولوژي هاي پينومتاتيک استفاده شده و خود ماهواره بر که در مجموعه بسيار پيشرفته است و خصوصا موتور و پيشانش از نوع سوخت جامد است،در مقايسه با پيشانش ها بسيار پشرفته است، مجموعه ماهواره و ايستگاه ها 2قسمي هستند که تماما از تکنولوژي پيشرفته اي برخوردار هستند خود ماهواره بيش از 10هزارتا30هزار قطعه است که اين قطعات و زير مجموعه ها شکل گرفته اند و اين کل سيستم همون طور که در گزارش گفته شد با سرعت مينيموم با سرعت 8/7کيلومتربرثانيه که 78 هزار متر برثانيه است حرکت مي کند که اگر شما برا سرعت هواپيما که ماکسيموم 1000هزار کيلو متر برثانيه است مقايسه کنيد بيش از 30برابر سرعت هواپيماست ، و اگر يه خودرويي با 100کيلو متر بر ثانيه مقايسه کنيد بيش از 300برابر سرعت اين خودرو است.


همه ماهواره ها با اين سرعت حرکت مي کنند؟


دکتر امي- همه ماهواره ها برقهايي که مي برند حداقل سرعتي که دارند همين است اگه اين سرعت را نداشته باشند، نمي توانند از مدار و نيروي جاذبه زمين خارج بشند ، مينيموم ثانيه بايد 8/7 کيلومتربر ثانيه باشد.


آن ماهواره با چه سرعتي حرکت مي کند؟


دکتر امي- آن ماهواره با همين سرعت در مدارمورد نظر ، مداري که براي ما تعيين شده به نام اميد چون مدار بيضوي است حداقلش 250کيلو متر و حداکثرش بين 380تا 400کيلو مترهست،که هنگام تزريق ماهواره در مداربا موتور مرحله دوم ، مينيموم بايد 8/7کيلو متر در ثانيه سرعت داشته باشه که بقاي خودش رادر مدت تعيين شده در مدار( 50روز ) حداقل بايد با اون سرعت پرتاب بشه ، که بتونه در مدار باشه ، البته بستگي به عمر ماهواره سرعت ر افزايش مي دهند ، و اگر قرار باشد از مداري به مدار ديگر يا بالاتر بره بايد سرعت رو برسونند 11کيلو متر بر ثانيه، حالا بحث اين نيست ، بحث يه مجموعه 30000هزارقطعه رو مي خواييد حرکت بديد و به مدار برسونيد، قاعدا بايداز تکنولوژي بسيار پيشرفته که بتواند درتست هاي استاتيک و تستهاي ديناميک تستهاي خودشودقيق بدند و اين مراحل رو رد بکنند تا بتونند اين عمليات واقعي از اون بهره برداري بشه که من جهت اطلاع به شما مي گم که بايد 5تا تست انجام مي شد که به اين موفقيت برسيم ،به لطف خداو به توانمندي دانشمندان که شبانه روز خصوصا در مدت اخير بيش از 3000متخصص ما کار کردندو تونستند اين کاررو انجام بدند در تست دوم، موفق بود ، هدفم اين بود که اين ماهواره اميد پرتاپش درمدار خودش قرار بگيره و تثبيت بشه .

الان چند کشور داراي ماهواره مثل ما هستند؟


دکتر امي- هفت کشور وبا ايران 8کشور ، کشور چين که ماهواره برش اسمش لانک مارچ با توان 5000کيلو وزن ماهواره است و مي تونه در مدار لئو قرار بده و هزينه اي که مي گيره 25تا35ميليون دلار است در طول يک بار پرتاب، و مي خوام بگم کاري که انجام شده از نظر اقتصادي چقدر ارزش داره. عصر ، عصر ارتباطات و اطلاعات است، انفجار اطلاعات و از موبايل تلويزيون و GPS و يا هر چيزي ديگر نياز به ماهواره دارند، بيش از ميليون ها دلار در سال مي ديم که اين تصاوير هاي تلويزيون پخش بشه يعني اجاره پرداخت مي کنيم ،و 8کشور رو براي شما معرفي مي کنم ، فرانسه که ماهواره برش آرين است، 5000هزارگرم در لئو و 400ميليون دلار مي گيره که يه ماهواره پرتاب کنه ، روسيه 2تا موشکش سايوز است که به معني اتحاداست و پروتن و 2000کيلو در مدار لئو قرار مي ده و 15تا40مليون دلار بابت هر پرتاب مي گيره ، امريکا با موشک اطلس و اسپي شاتل و تيتان انجام مي ده تا6000هزار کيلو کرم با نرخ 60تا350ميليون دلار يه پرتاب رو انجام مي ده. هند ماهواره پي اس ال بي و سيروز و ژاپن و کره شمالي ، مشکل اساسي داشتيم اين بود که ما ماهواره مصباح رو 5/2 سال است که تمام کرديم الان با هزينه هنگفتي که صرف شده و نزديک 6ميليون پوند هزينه کرديم براي اين ماهواره و4/2 ميليارد تومان، هيچ کشوري پرتاب نکرد به خاطر تحريم و الان قدرت پيدا کرديم که ماهواره خودمونو رو خودمون پرتاب کرديم. در ساعت 11و 20دقيقه 14بهمن ماه 1387 ماتونستيم افتخار بلند و گام بلندي برداشتيم


اگر کشوري خواست که ما براش پرتاب کنيم اين کارو خواهيم کرد؟


دکتر امي- شاء الله، اين کارو خواهيم کرد و يه مطالعاتي انجام داديم براي کشورهاي اسلامي ماهواره پرتاب کنيم، يعني اطلاعات زيست محيطي و بلاهاي طبيعي رو اطلاع بده، کمک رساني انجام بدهد و 10کشور اسلامي در نظر گرفتيم امکان سنجي انجام شده و اين را شاء الله ما مي توانيم اين کار رو انجام بديم با ماهواره بر هايي که داريم .


هزينه اش براي ما چقدر درمي ياد براي پرتاب ؟


دکتر امي- کمتر از يک دهم اين هزينه ها در کشور ها انجام مي شه


در مورد انعکاس رسانه هاي خارجي که آيا اين اعتراف اين بوده که انتظار نداشتند ايراني ها اين کار رو بکنندو غير منتظره بود؟

دکتر بلندي - موضوع بسيار قابل مطرح است شما وقتي به يه فناوري اين چنيني دست پيدا مي کنيد در بين دانشمندان و کارشناس صنعت فضا اين داراي اهميت خاص خودش است، انها امروز مي دانند که اين حرکت محصول فعاليت کليه دانشمندان و مختصصين جوان ما در داخل مرزهاي جغرافياي و علمي جمهوري اسلامي ايران بود ، و اونها بيشتر از همه اطلاع دارند که آيا در راستاي اين فعاليت از بيرون هم دخيل بوده و جوابش قطعا منفي است و اين اتفاق مبارک توسط خود بچه هاي بومي اين کشور موثر واقع شده است . و چند روز پيش مقام معظم رهبري فر مايشي داشتند که ما فناوري را بايد بومي کنيم و در اين جهت بايد به عنوان وظيفه ملي عمل کنيم ، تمام کشورهايي که در فضا کار کردند حداقل 15تا20سال کار کردند، چندين پرتاب ناموفق داشتند و بعد به نتيجه رسيدند و اين اتفاق ويژگي خاصي دارد که باور نمي کردند که چنين رويدادي اتفاق بيافتد.


فکر مي کنيد ما مثلا در چند سال آينده به موفقيت هاي گسترده تري انجام بديم؟


دکتر امي- اين پرتابي که انجام شد يک غرور ملي در کشور ايجادکرد، خصوصا در دانشگاهي هاکساني که در دانشگاه در رشته هاي آيتي و ايرو مکانيک تحصيل مي کنند براشون هدفمند شد و ما بايد اين گامها رو برداريم و در 5سال آينده بايد انسان به فضا پرتاب کنيم.


اقاي دکتر ابراهيمي الان شما در وضعيت ايستگاه هستيد چه خبري داريد؟


ماهواره ملي اميد ايران تا کنون 49 بار دور کره خاکي چرخيده و از اين 49 بار تاکنون 17بار از وطن خودش گذر کرده طي اين 17بار کليه ايستگاه ها از جمله باايستگاه کنترل اميد ارتباط مخابراتي برقرار کرده و جواب لازم رو دريافت کرديم.


اقاي دکتر ابراهيمي ما زماني مي تونيم با ماهواره ارتباط برقرار کنيم که با يد بالاي زمين باشه يا هر مقطعي از شبانه روز مي توانيم؟


همون طور که مستحضر هستيد ماهواره اميد در مدار لئو قرار گرفته و مدار لئو ماهواره در اين مدار مرتب دور کره زمين مي چرخه و هر دور نسبت به دور قبلش 2700کيلو مترجابجا مي شه و بنابراين ما نمي تونيم برفراز يه نقطه ماهواره باشيم .


آيا کشورهاي ديگه مي تونند از اطلاعات ماهواره ما بهره مند باشند و يا ما مي تونيم از اطلاعات ماهواره هاي ديگه برخوردار باشيم؟


دکتر ابراهيمي- مسلما هر ايستگاهي که درکره خاکي قرار گرفته باشه و اطلاعات فرکانسي و کدينگ داشته باشه مي تونه اين اطلاعات رودريافت بکنه و احتمالا پيام رياست جمهوري در کشورهاي ديگه هم دريافت شده و اخباري داشتيم در امريکا و روسيه اطلاعات ماهواره اي ما دريافت کردند و تاييد کردند که ماهواره ما در مدار قرار گرفته و موفق هستيم.


آيا اطلاعاتي که ما داريم کشورهاي ديگه هم مي توند از طريق همين ماهواره ها دريافت کنند؟


دکتر امي- بايد هماهنگ بکند و هزينه اش رو پرداخت بکند


اگر نخوايد اين اطلاعات رو دريافت کنند چطور ؟


دکتر بلندي- کشورهايي که از کد هاي لازم براي رمز گشايي برخوردار هستند مي توانندکه اين اطلاعات رو دريافت کنند و ما اگر تصوير خاصي و يا اطلاعات ويژه اي داشته باشيم اين قدرت رو بايد داشته باشيم که دسته بندي و کدينگ مون بايد به نحوي باشه که ديگران بدون اجازه ما اين کاررو نتوانند انجام بدهند، و ما اگر اطلاعاتي بخواهيم دريافت کنيم با هماهنگي و اجازه کشورهاي صاحب ماهواره هست .


آيا ما در آينده نزديک ماهواره ديگري پرتاب خواهيم کرد؟


دکتر بلندي-به فضل و رحمت اللهي چيزي که ميشه به ان اشاره کرده اين است که گره گشايي کشورمان به وقوع پيوست، گره اصلي حل شده و امروز ما با توجه به اينکه از فناوري ماهواره برخوردارهستيم قطعا پروژه هايي که در حال ساخت است سرعت بيشتري خواهد گرفت و توسعه ويژه تري در ماهواره هاي همين الان در دانشگاه هاي خودمون در مراکز تحقيقاتي در حال ساخت است در حال پيشرفت خواهد بودآمادگي داريم طراحي کنيم .


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016