شنبه 5 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زمين از فضا انرژي مي گيرد، اعتماد

شرکت امريکايي سولارن قصد دارد با ارسال صفحات خورشيدي به فضا انرژي مورد نياز بخشي از زمين را تامين کند. انرژي حاصل از اين صفحات به فرکانس راديويي تبديل و به زمين بازگردانده شده و در نهايت با تبديل به جريان الکتريسيته به شبکه برق وارد خواهد شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با وجود اينکه فضاپيماها و ماهواره ها به صورت رايجي از صفحات خورشيدي استفاده مي کنند، اين پروژه اولين تلاش جدي براي استفاده از اين تجهيزات قدرتمند در مجاورت نور خورشيد به شمار مي رود. سازمان ناسا و پنتاگون از دهه 1960 تاکنون روي امکان استفاده از نيروگاه هاي خورشيدي مدارگرد مطالعه کرده و تحقيقات محرمانه يي را به انجام رسانده اند اما شرکت سولارن ادعا دارد به فناوري دست يافته است که مي تواند استفاده از صفحات خورشيدي در فضا را به منظور تامين انرژي زمين به صورت اقتصادي تا هفت سال آينده امکان پذير سازد. تابش نور خورشيد در فضا نسبت به زمين که از چرخه روز و شب و روزهاي ابري برخوردار است، بسيار متفاوت بوده و از سير تابش تقريباً ثابتي برخوردار است. اين به آن معني است که صفحات خورشيدي فضايي توانايي توليد جريان ثابتي از انرژي را خواهند داشت. در عين حال نوري که در فضا روي صفحات خورشيدي خواهد تابيد، قدرتي 10 برابر نور فيلتر شده خورشيد در زمين خواهد داشت.

انرژي اين تابش پس از تبديل شدن به امواج راديويي توسط ماهواره يي به ايستگاه گيرنده يي در زمين بازتابيده خواهد شد. به گفته مقامات سولارن اين تکنولوژي براساس ماهواره هاي ارتباطي پايه گذاري شده و بسيار تکامل يافته است. اتلاف انرژي در اين شيوه نسبت به شيوه انتقال از طريق کابل بسيار کمتر بوده و در عين حال نياز به فضايي بزرگ براي قرار دادن صفحات خورشيدي از بين خواهد رفت. به گزارش مهر تنها مشکلي که هم اکنون بر سر راه اجراي اين پروژه قرار گرفته سرمايه اوليه است که به شدت تحت تاثير رکود جهاني اقتصاد قرار گرفته است. به گفته مقامات شرکت سولارن انجام چنين پروژه يي به حداقل ميلياردها دلار سرمايه نياز خواهد داشت که در مقايسه با سرمايه 100 الي 200 ميليون دلاري براي پروژه هاي انرژي قابل احيا، مبلغ بسيار قابل توجهي به شمار مي رود.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016