جمعه 2 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نكند پيامك جاي ديد و بازديد را بگيرد...، هموطن سلام

ايرانيان روزانه حدود100ميليون پيامك مي‌فرستند، كاري كه كم كم مي‌رود تا جاي ديد و بازديد و صله رحم را بگيرد.

به مهماني كه مي‌روم از خجالت آب مي‌شوم. اصلاً حواسش به اطرافش نيست. به كسي نگاه نمي‌كند. نكند يك دقيقه از وقتش هدر برود، اصرار مي‌كنم بچه خوب! لااقل وقتي مي‌رويم مهماني، دست از اين پيامك بازي‌هايت بردار اما كو گوش شنوا. حتي جواب سلام و احوالپرسي ديگران را هم نمي‌دهد، چه برسد به اينكه خودش اول سلام كند. همه با تمسخر مي‌‌گويند، اشكالي ندارد، سرش خيلي شلوغ است، ديگر طاقتم تمام شده، نمي‌دانم از دستش چه كار كنم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* روزانه حدود 100ميليون پيامك بين افراد رد و بدل مي‌شود
اس‌ام‌اس كه مخفف سه واژه Short Message Service و به معني سرويس پيام كوتاه است كه در سال 1381 براي نخستين بار از طريق دانشگاه صنعتي شريف آزمايش شد. ولي اين سرويس در سال 1370 هجري شمسي در اروپا در شبكه بي‌سيم به كار گرفته شده بود.

در كشور ما روزانه حدود 100ميليون پيامك بين افراد رد و بدل مي‌شود و اين فناوري‌ در حال ارتقا است.نكته‌اي كه در فناوري‌هاي جديد به ويژه فناوري‌هاي ارتباطي وجود دارد، اين است كه فوايد انكار‌ناپذير آن با آسيب‌هايي جبران‌ناپذير همراه است.

در اتوبوس، خيابان، تاكسي يا مكان‌هاي ديگر همه به نوعي در حال بازي كردن با تلفن همراه هستند. يكي بلوتوث روشن كرده، ديگري در حال دادن پيامك به آشنايان و دوستان خود است و اكثر افراد كارهايي كه مربوط به تلفن همراه است انجام مي‌دهند. اما استفاده بي‌رويه از تكنولوژي موجب نگراني شده كه شايد بر گسست خانواده و شخصيت جوانان تأثير بگذارد.

*طنز و جوك جاي خود را به اطلاع رساني داده است
آنچه بيش از همه بين پيامك‌ها رد و بدل مي‌شود، به جاي پيام‌ و اطلاع‌رساني، طنز و جوك است. هر چند سيستم پيام كوتاه به نيت اطلاع ر‌ساني شكل گرفت اما امروز اين هدف جاي خود را به طنز و جوك پيامكي داده كه تبعات آن را مي‌توان به وضوح مشاهده كرد. در همين راستا تصميم گرفتيم به سراغ پدر و مادرهايي برويم كه دل پري از جوانان و هزينه‌هاي سرسام آور تلفن همراه دارند.

*جوانان وقت طلاي خود را صرف پيامك بازي نكنند
مادر مهرباني گفت: دخترم اعتياد شديدي به دادن پيامك به دوستان و آشنايان دارد و روزانه بين 300 و 400 پيام براي دوستان خود ارسال مي‌كند. هرچه با او صحبت مي‌كنيم، گوش شنوايي ندارد.

اين مادر ادامه مي‌دهد: زماني كه از دخترم مي‌پرسم كه چه چيز تو را به دادن پيامك جذب مي‌كند؟ فقط در پاسخ مي‌گويد: مادر! خودم هم هنوز نمي‌دانم‌ علتش چيست و اس‌ام‌اس بازي برايم تبديل به عادت شده است.

اين مادر گفت: از خانواده‌ها خواهش مي‌كنم به هيچ وجه اشتباهي را كه من كردم تكرار نكنند و براي فرزندانشان گوشي موبايل تهيه نكنند. تا با مشكلات و عواقب آن مواجه نشوند.

اين خانم در توصيه به جوانان افزود: وقت طلاي خود را صرف پيامك‌بازي نكنيد كه هيچ سودي برايتان نخواهد داشت.

*استفاده از پيامك نوعي صله رحم است
يك پدر در زمينه استفاده از پيامك بيان داشت: استفاده از پيامك نوعي صله رحم است كه با آن مي‌توانيم احوال اطرافيان را بپرسيم. وي در مورد استفاده زياد جوانان از اين فناوري تصريح كرد: جوانان علاقه زيادي به استفاده هر چيز تازه و جديدي دارند كه وارد كشور مي‌شود.
اين پدر ادامه داد: جوانان ما عادت كرده‌‌‌اند كه در زمان استفاده از هر فناوري به صورت نامطلوب از آن بهره ببرند و همچنين آمدن خط‌‌ هاي ايرانسل و تاليا سبب شده است كه حتي بچه‌هاي 14 ساله هم گوشي موبايل داشته باشند.

*براي دادن پيامك كم نياوريم
در مترو ايستاده بودم. در ذهنم به افرادي فكر مي‌كردم كه هر كدام به نوعي با گوشي خود در حال كار كردن هستند. دختران جواني دور هم جمع شده بودند، دختر 17ساله‌اي در بين آنها با سرعت زيادي با انگشتانش اس‌ام‌اس‌ مي‌زد.
به طرفش رفتم و با يك چاق سلامتي به او گفتم: پيامك يعني چه؟ گفت: پيامك يعني چيزي كه نبايد در برابر آن كم بياوريم يعني اينكه هر چقدر دوستانم اس‌ام‌اس دادند من هم بايد براي اينكه كم نياورم، جواب بدهم والا مي‌گويند كه خسيس هستي و مي‌ترسي پول موبايلت زياد بيايد. اگر جواب ندهم ديگر بين آنها جايي ندارم، از صحبت‌هاي اين دختر جوان فهميدم پيامك بازي يك جور رقابت با دوستان است.

*فقط در مواقع ضروري از پيامك استفاده كنيم
هنوز در مترو ايستاده بودم كه خانمي تقريباً 25 ساله را ديدم كه گوشه‌اي ايستاده بود. از او پرسيدم پيامك يعني چه و شما از آن چه استفاده‌اي مي‌كنيد؟ جواب داد: براي تبريك و تسليت از آن استفاده مي‌كنم و معتقدم كه نوجوانان بيشتر براي سرگرمي از گوشي و پيامك بازي آن استفاده مي‌كنند.
وي ادامه داد: من از موبايل زماني استفاده مي‌كنم كه واقعاً مسئله‌اي ضروري پيش مي‌آيد، مشخص بود اين خانم مي‌داند كه استفاده زياد از موبايل و اس‌ام‌اس بازي‌هاي آن چه ضررهايي مي‌تواند براي او ايجاد كند.

* مزاياي استفاده از پيامك از معايب آن كمتر است
پرويز شريفي درآمدي، مشاور و روانشناس در خصوص مزايا و معايب پيامك‌بازي‌ها با بيان اينكه در حال حاضر مزاياي استفاده از پيامك از معايب آن كمتر است، اظهار داشت: از معايب پيامك مي‌توان به وقت‌گير بودن، تبادل نشدن احساسات و عواطف انساني، رعايت نشدن ميزان زيادي از نكات دستوري، ادبي و فن نگارش، محدود شدن خزانه لغات با استفاده از پيامك، تضعيف تبادل و ارتباط كلامي، بروز ارتباط‌هاي يك جانبه يعني ارتباط با گروه همسالان و تبادل تجربه كمتر در جوانان و افزايش افسردگي در افراد اشاره كرد.
وي با بيان اينكه ايجاد مشغله ذهني و سرگرم بودن علت اصلي استفاده جوانان از پيامك است، استفاده بهينه از زمان در مواقع بحراني و امكان برقراري ارتباط‌‌‌هايي كه مايل نيستيم ديگران از آن آگاهي پيدا كنند، را از مزاياي ارسال پيامك عنوان كرد.

شريفي درآمدي تصريح كرد: موضوعاتي كه در ار‌سال پيامك‌ها به آن پرداخته مي‌شود مطالبي است كه از نظر آسيب شناسي مي‌تواند فساد‌هايي را در جامعه ايجاد كند، به طور مثال بعد از هر جريان سياسي لطيفه‌هايي در خصوص آن ساخته و شايع مي‌شود كه پسنديده نيست.

*پيامك بهترين ارتباط را كه همان رابطه چهره به چهره است كاهش مي‌دهد
عبدالكريم خيامي، جامعه شناس با بيان اينكه ارسال پيامك بهترين و كامل‌ترين نوع روابط بين افراد را كه ارتباط چهره به چهره است كاهش مي‌دهد، خاطر‌نشان كرد: با آموزش فرهنگ استفاده از اين رسانه نوين مي‌توان عواقب سو‌ء ناشي از آن را در جامعه كمرنگ‌‌‌‌تر كرد.

وي تصريح كرد: به دليل اينكه اين رسانه نوين و ديجيتال است و فضاي دلخواه را براي فرد ايجاد مي‌كند، مورد استقبال جوانان قرار گرفته است.

*عدم اطلاع رساني از طريق مسئولان سبب شايع پراكني از طريق پيامك مي‌شود
محمد سلطاني‌فر، مدير گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات در مورد شايعاتي كه در زمان استفاده از پيامك ايجاد مي‌شود، اظهار داشت: زماني كه حادثه و واقعه‌اي روي مي‌دهد و از طريق مسئولان در خصوص آن اطلاعاتي به مردم داده نمي‌شود، جامعه اغلب از طريق ارسال و پخش برخي از پيامك‌ها‌ به سمت شايعه پراكني حركت مي‌كند.

*پيامك‌ نبايد وسيله‌اي براي توهين شود
حسن رستمي، استاد ارتباطات در خصوص راهكارهاي موجود براي از بين بردن آسيب‌هاي اجتماعي پيامك تصريح كرد: پيامك‌ها بايد مانند برخي شبكه‌هاي اينترنتي از جانب سازماني كنترل شوند تا اين وسيله خبر‌رساني و تبليغات مفيد به عنوان وسيله‌اي براي توهين به افراد بدل نشود.

وي درباره غير اخلاقي بودن پيامك‌ها افزود: اگر حتي تنها درصد كمي از پيامك‌هايي كه روزانه بين جوانان رد و بدل مي‌شود، غير‌اخلاقي باشد، نياز است كه تدابيري براي از بين بردن آنها انديشيده شود.

رستمي خاطر‌نشان كرد: با اعمال كنترل بر پيامك‌ها مي‌توان از بروز اشتباهات و توهين‌هاي موجود در آن جلوگيري كرد.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016