دوشنبه 5 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راه‌اندازی گیم نت، بازاریابی «کانون» برای بازی کامپیوتری داخلی، مردمک

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصد دارد با راه‌اندازی مراکز بازی‌ شبکه‌‌ای یا «گیم‌ نت» برای کودکان و نوجوانان، بازی‌های تولید شده در داخل کشور را به آنها معرفی کند.

محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد که امسال بودجه ساخت 10 تا 12 بازی یارانه‌ای تعیین شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بودجه امسال آموزش و پرورش هفت هزار و 300 میلیارد تومان تعیین شده است که از این میزان، 400 میلیارد تومان به مجموعه ستادها و سازمان‌های وابسته از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص یافته است.

بنیاد بازی‌های یارانه‌ای هم تابستان امسال اعلام کرده بود یک میلیون تومان بودجه برای تولید بازی‌های رایانه‌ای اختصاص داده و تاکنون 50 بازی داخلی تولید کرده است.

هزینه تولید یک بازی رایانه‌ای دست‌کم یک میلیون دلار اعلام شده است.

«عملیات ویژه 85» درباره انرژی هسته‌ای و «لطف‌علی خان زند» نام دو بازی کامپیوتری مشهور در ایران است.

به گفته چینی‌فروشان، بخش خصوصی در تولید بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی برای کودکان سرمایه‌گذاری نخواهد کرد زیرا قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی‌شود.

رشد سریع گیم‌ نت‌ها

شمار گیم‌ نت‌های سراسر کشور به سرعت در حال افزایش است و برخی از آنها بدون نظارت و مجوز فعالیت می‌کنند که دسترسی به بازی‌های شبکه‌ای خارجی را فراهم می‌کنند.

در این شرایط، کانون پرورش فکری دست به ابتکار زده و برنامه راه‌اندازی گیم نت و ساخت بازی داخلی را پیگیری می‌کند.

براساس گزارش نیروی انتظامی، از سال 1379 که نخستین گیم نت مجوز کار خود را دریافت کرد، نزدیک به دو هزار گیم نت دیگر در شهر تهران ایجاد شده است که از میان آنها تنها حدود 200 شبکه مجوز دارند.

براساس یک گزارش دیگر، محمد بی‌طرف نایب رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گیم نت‌های دارای مجوز در تهران را حدود 130 مورد اعلام کرده است.

اختلاف آمارها نشان می‌دهد امکان ‌نظارت بر مراکز گیم نت و گرایش کودکان و نوجوانان ایرانی به جذابیت بازی‌های خارجی تا کنون وجود نداشته است.

گفته می‌شود هر هفته بین هفت تا 10 بازی کامپیوتری وارد کشور می‌شود.‌

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و یک نهاد فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی و غیردولتی به شمار می‌رود.

براساس گزارش‌های موجود، دولت سوئد تنها به 200 گیم نت مجوز فعالیت داده و در آمریکا تنها 700 گیم نت فعالیت می‌کنند.

نظر کارشناسان

مارک گریفیت استاد روانشناسی دانشگاه ناتینگهام می‌گوید بازی‌های کامپیوتری به کودکانی که بیماری‌های سخت دارند یا دارای اختلال شخصیتی هستند کمک می‌کند تمرکز خود را از درد منحرف کنند و مهارت‌های اجتماعی به دست آورند.

به گفته گریفیت، این گونه بازی‌ها می‌تواند به عنوان روش درمان جدید به‌کار رود که برخلاف روش‌های سنتی، خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد.

حسین باهر، مشاور امور رفتاری هم معتقد است که بازی‌های کامپیوتری، کنجکاوی کودکان را برمی‌انگیزد.

جسین باهر می‌گوید که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این بازی‌ها ازجمله اعتیاد، فاصله گرفتن از خانواده و افت تحصیلی باید فرهنگ‌سازی شود.

از نظر دیگر کارشناسان، در استفاده از بازی‌های کامپیوتری علاوه بر جنبه‌های تفریحی و سرگرمی باید به جنبه‌های آموزشی هم توجه شود در غیر این‌صورت، استفاده زیاد این بازی‌ها خستگی، پرخاشگری، افسردگی و آسیب‌های جسمی ایجاد می‌کند.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016