شنبه 15 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آزمايشگاه روي کارت ويزيت، معرفي فناوري هاي پيشرفته دنياي پزشکي، اعتماد


شايد پيشرفت هاي متعدد و بي شمار در علوم پزشکي هنوز هم توانايي درمان برخي از بيماري ها را فراهم نياورده باشد، اما به طور حتم کيفيت پيشگيري و درمان را در سراسر جهان و به خصوص در کشورهاي پيشرفته افزايش داده است، به طوري که سلامتي انسان و سيستم هاي کنترلي آن به يکي از برترين صنايع تکنولوژيکي تبديل شده است. به گزارش مهر از جمله موثرترين و جالب توجه ترين اين فناوري ها مي توان به قرص هاي مجهز به دوربين و امواج فراصوتي براي تصويربرداري از فضاي داخل بدن انسان اشاره کرد. در ادامه به برخي از انواع اين فناوري ها که در درمان بسياري از بيماري ها و افزايش کارايي پزشکان و جراحان تاثير قابل توجهي دارد، مي پردازيم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تصويربرداري سه بعدي براي جراحان

محققان بيمارستان اولاو بيش از 10 سال سرگرم ساخت دريچه يي جديد براي ورود به درون بدن انسان بودند. با وارد شدن تجهيزات جراحي به داخل حفره ايجادشده روي ديواره شکم، بخش هاي دروني بدن بيمار را مي توان روي نمايشگري شفاف ديد. اين سيستم در واقع تصويرهاي اشعه ايکس و ام آرآي را به تصويرهاي سه بعدي تبديل مي کند که با استفاده از آن جراح مي تواند تصاوير دقيق تري را هنگام جراحي هاي MIS مشاهده کند و از ميزان جراحت هاي ناشي از جراحي بکاهد. بهبود انجام اين نوع از جراحي ها منجر به افزايش گرايش بيماران و جراحان به اين نوع از درمان شده و در نتيجه فشار و استرس کمتري به بدن بيمار وارد خواهد آمد. در عين حال از مدت زمان توانبخشي و بستري شدن فرد در بيمارستان نيز کاهش خواهد يافت. اين فناوري مشابه سيستم هاي موقعيت ياب در هوانوردي و کشتيراني است و اطلاعاتي به پزشک ارائه مي کند که از آسيب رساندن ناآگاهانه به وريدهاي اصلي و اندام هاي حياتي که به هيچ وجه نبايد هنگام جراحي آسيب ببينند، پيشگيري مي کند. همچنين سيستم تصويربرداري سه بعدي توانايي موقعيت يابي دقيق تومورهاي سرطاني را خواهد داشت.

کپسول هاي هوشمند

محققان بهداشت در موسسه SINTEF اين کپسول هوشمند را با توانايي حرکت در سيستم گوارش بدن و تشخيص بيماري ها ابداع کرده اند. قرص هاي مجهز به دوربيني که امکان بلع آنها وجود دارد در حال حاضر در دسترس بيماران قرار دارد که در درون سيستم گوارشي حرکت مي کند و طي چند روز تصاوير متعددي را ارسال مي کند. اما کپسول هوشمند به سيستم کنترل از راه دور مجهز است و پزشک با استفاده از رايانه مي تواند مسير حرکت آن را تعيين کند. محققان در حال حاضر در حال تکميل سيستم رديابي کپسول هوشمند وکتور هستند تا با استفاده از آن بتوانند موقعيت کپسول را در هر مکان و زماني تعيين کنند. بسته حسگرهاي اين قرص شامل حسگرهاي فراصوتي، طيف نمايي و حسگرهاي زيستي است و در عين حال توانايي نمونه برداري از اندام هاي داخلي را نيز دارد. محققان بيمارستان اولاو اعلام کردند استفاده گسترده از وکتور تا چهار سال ديگر امکان پذير خواهد بود.

کنترل سلامت در منزل

بسياري از بيماران مانند بيماران مبتلا به فشارخون تنها به دليل نياز به کنترل مداوم فشارخون خود مجبور مي شوند در بيمارستان ها بستري شوند که امري کسالت آور است و در عين حال مي تواند افراد را در معرض ابتلا به بيماري هاي ديگر قرار دهد. محققان با ابداع حسگري کوچک و تکميل آن طي چند سال آينده، نياز به بستري شدن در بيمارستان را براي اين گونه بيماران از بين خواهند برد. اين حسگر به راحتي به بدن بيمار بسته شده و کنترل مداوم فشارخون را بر عهده خواهد گرفت. با نصب ايستگاه کوچک اندازه گيري در منزل بيمار، فرد مي تواند به راحتي حرکت کرده و از منزل خارج شود. در صورت به وجود آمدن شرايط اضطراري نيز پيام هشداري به صورت بيسيم براي بيمار و پرستار فرد ارسال مي شود و آنها را از وضعيت موجود آگاه مي کند.

کنترل مداوم جريان هاي بدن

امروزه حسگرها جدا از فرآيندهاي پردازشي و تحليلي توانايي انجام عمليات هاي متفاوتي را دارند. امروزه بسياري از نمونه هاي خون براي تجزيه و آناليز به آزمايشگاه هاي بزرگ منتقل مي شود. اين فرآيند بسيار زمانبر خواهد بود. محققان SINTEF براي رفع اين مشکل در حال تکميل تجهيزات پردازشي شيميايي و بيولوژيکي از جريان هاي بدن هستند که طي چند دقيقه مي تواند اطلاعات باارزشي را از نمونه خون يا هر مايع در جريان درون بدن ارائه کند. پزشک يا پرستاران مي توانند با قرار دادن نمونه روي يک تراشه در ابعاد کارت ويزيت که در نقش يک آزمايشگاه ميکروبي است، بررسي هاي لازم را انجام دهند. اطلاعات موجود روي تراشه با استفاده از تکنولوژي حسگر نوري خوانده مي شود و بدون کوچک ترين تاخيري براي پزشک ارسال مي شود. تنها با استفاده از يک قطره از خون انسان مي توان ميزان کلسترول و قند خون را در منزل بيمار بررسي کرده و در اختيار پزشک يا پرستار قرار داد.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016