دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پي اختلال گسترده سرويس‌هاي گوگل، زنگ خطر وابستگي به غول اينترنتي به صدا درآمد، ايسنا

كندي و حتي اختلال سرويس‌هاي غول اينترنتي گوگل كه پنج شنبه گذشته روي داد بار ديگر قابل اطمينان بودن سرويسهاي مبتني بر اينترنت را به زير سوال برد و گستردگي اتكاي كاربران اينترنت و وب سايتهاي ديگر به گوگل را برجسته ساخت.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گوگل همچنانكه وعده داده بود توضيح داد دقيقا چه اتفاقي موجب شد غيرقابل دسترس شدن سرويس‌هاي اين شركت در پنج‌شنبه گذشته ميليونها كاربر اينترنت را در وحشت و نااميدي فرو ببرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در يك پست وبلاگي Urs Hoelzle، معاون بخش عملياتي گوگل مدعي شد در اثر بروز يك خطاي سيستم، حجم قابل توجهي از ترافيك اينترنتي گوگل از طريق سرورهايي در آسيا هدايت شده و ترافيك اطلاعاتي را بوجود آورد كه فعاليت سرويس‌هاي گوگل را كند و يا حتي مختل كرد. به گفته وي، تنها 14 درصد از كاربران اين كندي يا اختلال را تجربه كرده‌اند.

با بروز اين مشكل، قطعي سرويسهاي گوگل فرصت مناسبي را فراهم كرد تا دريابيم چه اندازه گوگل براي جهان ضروري شده است. فكر كنيد: تنها 14 درصد از ترافيك اينترنت در نتيجه با مشكل روبه رو شد اما اين 14 درصد براي به بي‌نظمي كشاندن يك كشور كافي بود. سرويسهاي مختلف گوگل مانند جست و جوي اينترنت، جي ميل، نقشه گوگل، گوگل ريدر، گوگل نيوز و يوتيوب غير قابل دسترس شدند. توييتربازان شروع به ارسال پيام‌هاي توييت كردند: «آيا اين يك ورم است؟ ويروس كانفيكر است؟ حال چطور اسناد صفحه گسترده خود را دوباره بازيابيم؟» و برخي از كاربران حتي ياد گرفتند چگونه از ياهو استفاده كنند.


شركت Arbor Networks اعلام كرد در برخي از مناطق استفاده از اينترنت به سادگي متوقف شد. طبق گزارش اين شركت، اختلال سرويس هاي گوگل ترافيك اينترنتي در صبح پنج شنبه گذشته را 5 درصد كاهش داد. به نظر مي‌رسيد مردم با خود مي‌گفتند اگر نتوان از گوگل استفاده كرد چه فايده‌اي دارد به اينترنت برويم. سرويس‌هاي رايانش ابري كه با استفاده از آنها مي‌توان هر زمان به فايلهاي شخصي دسترسي يافت و در استفاده از فضاي ذخيره‌سازي رايانه شخصي صرفه‌جويي كرد مفيد به نظر مي‌رسند اما هنگامي كه گوگل از كار مي‌افتد ( اتفاقي كه دست كم براي سومين بار در سال جاري روي مي دهد و بسياري از سرويسهاي آن غيرقابل دسترس مي شود) زندگي كاربران كاملا متوقف مي‌شود.

به گفته يكي از تحليلگران مركز دموكراسي ديجيتالي، اين حادثه خاطرنشان مي‌كند تا چه اندازه گوگل به يك ابزار عمومي شبيه شده است. به استدلال تحليلگران، اين امر بايد ساماندهي شود؛ لازم است سياستگذاران بيشتر فعاليت‌هاي اين شركت را بررسي كنند. اين عيب موفقيت بزرگ گوگل است كه دير يا زود ديگر فقط محصول مفيدي را عرضه نمي‌كند بلكه محصولي را عرضه مي‌كند كه جهان نمي‌تواند بدون آن سر كند.

از سوي ديگر چنين قطعي‌هايي براي كاربران اينترنت معمولي تنها مايع آزردگي خواهد بود اما براي گوگل كه سعي دارد از Apps و حتي جي ميل يك ابزار تجاري بسازد اتفاق ناخوشايندي است كه ممكن است تاثير جدي بر فعاليت گوگل بمنظور تبليغ سرويس هاي اينترنتي اش در نزد شركتها داشته باشد.

Google Apps مجموعه نرم‌افزار همكاري و ارتباطي است كه به صورت سرويس مبتني بر اينترنت عرضه شده و براي استفاده در محيط‌هاي كاري در نظر گرفته شده‌ است. شركتهاي مشتري گوگل براي برخورداري از سرويس كامل Google Apps كه شامل تضمين 99.9 درصدي قابليت اطمينان است، سالانه 50 دلار پرداخت مي‌كنند.

به گفته ناظران صنعت، اين اختلال ممكن است موجب شود شركت‌ها استفاده از اين سرويسها را مورد بازبيني مجدد قرار دهند.

گوگل پيش از اين نيز با مشكلات فني مواجه شده است. در فوريه سال 2009 قطع دسترسي به سرويس جي ميل موجب شد ميليونها نفر از مردم در سراسر جهان از دسترسي به اين سرويس ايميل مبتني بر اينترنت محروم شوند. در ماه ژانويه نيز در نتيجه خطاي انساني، كاربران گوگل قادر به دسترسي به نتايج جست و جوي خود نبودند.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016