دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيماي كنوني مخابرات كشور: 23 ميليون كاربر، اتصال6 هزار مدرسه،افزايش مشتركان تلفن همراه به 31 ميليون، ايسنا

در حال حاضر 23 ميليون كاربر اينترنت در سطح كل كشور وجود دارد كه در برنامه چهارم توسعه (پايان 88) اين رقم به 30 ميليون كاربر افزايش خواهد يافت.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با توجه به فرا رسيدن بيست و هفتم ارديبهشت‌ماه، روز جهاني مخابرات و جامعه اطلاعاتي سال 1388، روابط عمومي شركت مخابرات ايران با ارايه گزارشي ضمن معرفي سازمان بين‌الملل ITU، اهداف آن و شعارهاي چند سال گذشته روز جهاني مخابرات توضيحاتي را درباره مجموعه‌ي ارتباطات ايران اسلامي در مقاطع مختلف ارائه كرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"كاربردهاي ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در توسعه، رشد چشمگير شبكه تلفن ثابت و همراه كشور، توسعه فراگير ارتباطات و دولت الكترونيك در روستاها، تقويت داخلي، توسعه بخش فن‌آوري اطلاعات، ارائه سرويس‌هاي نوين ارتباطي به مشتركان در سطح وسيع و غيره در سال‌هاي اخير و نقش تعيين كننده‌ي آن در تمام فعاليت‌هاي كشور، زمينه نوآوري را فراهم ساخته و انشاءالله در سال جاري اين روند با شتاب بيشتري ادامه خواهد يافت.

روز هفدهم مه (بيست و هفتم ارديبهشت‌ماه) نشان از سالگرد امضاي نخستين كنوانسيون جهاني تلگراف و تاسيس اتحاديه جهاني مخابرات است. از سال 1973، اين مناسبت به عنوان روز جهاني مخابرات نام گرفته است. به دنبال تشكيل "اجلاس جهاني سران جامعه اطلاعاتي" مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با تصويب قطعنامه‌اي روز 17 ماه مه را "روز جهاني جامعه اطلاعاتي" تعيين كرد.

سپس در همايش سران مختار اتحاديه جهاني مخابرات كه در ماه نوامبر 2006 در آنتالياي تركيه تشكيل شد، اعضاء تصميم گرفتند از اين پس، مراسم روز 17 مه به عنوان "روز جهاني مخابرات و جامعه اطلاعاتي" برگزار شود. در حال حاضر اتحاديه ITU بيش از 190 عضو دارد.

از جمله اهداف سازمان بين‌المللي ITU شامل موارد زير است:

تنظيم مقررات و برنامه‌ريزي براي مخابرات جهان به منظور ايجاد تجهيزات و سيستم‌ها، ايجاد هماهنگي و انتشار اطلاعات لازم براي برنامه‌ريزي و استفاده از خدمات مخابراتي و رشد ارتباطات و ساختار آن، تهيه و تنظيم اصول و مقررات بين‌المللي حاكم بر موارد استفاده‌ي زميني و فضايي از طيف فركانس در جهت تسهيل تدوين قوانين داخلي كشورها، گسترش استانداردهاي مخابرات به منظور تضمين سيستم‌هاي مخابرات داخلي، برگزاري تمامي وقايع و نمايشگاه‌هاي مخابراتي جهان، افزايش و گسترش شبكه‌هاي مخابراتي و گشودن راهي به فن‌آوري‌هاي پيشرفته مخابرات در جهان براي بهبود اقتصاد و مبادله‌ي اطلاعات جهاني.

علاوه بر اين هر سال، اتحاديه‌ي جهاني مخابرات شعاري را براي اين روز در نظر مي‌گيرد كه در واقع رهنمودي به كشورها و شركت‌هاي عضو اتحاديه مي‌دهد تا در طول سال اجرا كنند. شعار روز جهاني مخابرات امسال (1388) مراقبت از كودكان در محيط اينترنت است و بديهي است كه برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري‌هاي اين اتحاديه طي سال جاري عموما به تحقق اين شعار معطوف است.

خالي از لطف نيست كه اشاره‌اي گذرا به عنوان شعارهاي روز جهاني مخابرات و جامعه‌ي اطلاعاتي در پنج سال اخير داشته باشيم: سال 83 (2004 ميلادي) فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، هدايت به سيستم توسعه پايدار، سال 84 (2005 ميلادي) ايجاد يك جامعه‌ي اطلاعاتي عادلانه و زمان عمل، سال 85 (2006 ميلادي) ارتقاي جهاني امنيت رايانه‌يي، سال 86 (2007 ميلادي) برقراري ارتباط جوانان، فرصت‌هاي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، سال 87 (2008 ميلادي) پيوند با افراد كم‌توان، فرصت‌ فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات براي همه.

در گزارش وضع شبكه‌ي مخابراتي كشور آمده است: در بخش شبكه تلفن ثابت كشور، تا شهريورماه 84، معادل 18 ميليون و 744 هزار مشترك داشته است كه اين رقم هم اكنون (اريبهشتماه 88) به 24 ميليون و 750 هزار مشترك افزايش يافته است و ميزان ضريب نفوذ تلفن ثابت نيز هم اكنون معادل 34 درصد است كه اين رقم بيش از 15 درصد از متوسط ضريب نفوذ جهاني تلفن ثابت فراتر مي‌باشد. تعداد مركز تلفني نيز هم اكنون معادل 13 هزار و 700 مركز است.

در بخش شبكه‌ي تلفن همراه، تعداد مشتركان در شهريورماه 84 معادل 7 ميليون مشترك بوده است كه اين رقم در حال حاضر (اريبهشت‌ماه 88) به 31 ميليون و 300 هزار مشترك افزايش يافته است و عملكرد دولت نهم در اين بخش معادل 24 ميليون و 300 هزار شماره تلفن همراه است. ضريب نفوذ تلفن همراه نيز از 29/10 درصد در شهريورماه 84 به 43 درصد در ارديبهشت‌ماه 88 افزايش يافته است و علاوه بر اين تاكنون بيش از 13 ميليون شماره تلفن همراه توسط بخش غيردولتي واگذار گرديده است.

كشور ايران تاكنون با 105 كشور و 238 اپراتور ارتباط رومينگ بين‌الملل برقرار كرده و ميزان شهرها و جاده‌هاي تحت پوشش شبكه‌ي تلفن همراه به ترتيب 1076 شهر و 37 هزار كيلومتر جاده است. تعداد آنتن‌هاي BTS نيز معادل 17 هزار و 150 آنتن است.

در بخش توسعه شبكه‌ي ارتباطات روستايي كشور، در حال حاضر بيش از 53 هزار روستا داراي ارتباط مخابراتي بوده و همچنين 8200 روستا نيز از خدمات ICT و دولت الكترونيك بهره‌مند مي‌باشند كه اين رقم در آينده نزديك به 10 هزار روستا افزايش مي‌يابد.

شركت مخابرات ايران به منظور تامين ارتباطات مخابراتي هموطنان در معابر عمومي، تاكنون بيش از 234 هزار و 150 دستگاه كيوسك تلفن همراه شهري و راه دور نصب نموده است.

در بخش توسعه شبكه فن‌آوري اطلاعات، هم‌اكنون در 1220 شهر شبكه انتقال اطلاعات ايجاد شده و تعداد پورت‌هاي دسترسي ديتا معادل 53 هزار پورت، افزايش پهناي باند بين‌الملل به ميزان 23 هزار مگابيت بر ثانيه است.

فراهم آوردن شرايط براي تحقق هرچه سريع‌تر دولت الكترونيك يكي ديگر از اهداف دولت نهم به شمار مي‌آيد و در همين راستا 334 دانشگاه از طريق فيبر نوري به اينترنت، 20 هزار و 355 شعبه بانك و 6 هزار مدرسه به شبكه ملي اينترنت متصل شده‌اند.

در بخش فيبر نوري نيز تا شهريورماه 84 معادل 56 هزار كيلومتر فيبر نوري درشبكه‌ي مخابراتي شبكه زيرساخت‌ و استان‌ها اجرا كه اين رقم در ارديبشهت‌ماه 88 به 125 هزار كيلومتر فيبر نوري افزايش يافته است.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016