شنبه 12 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشکلات رفتاري کودکان در مدرسه؛ پيامد خشونت والدين در خانه، ايسنا

پژوهشگران معتقدند: مادران خانه‌دار و داراي تحصيلات پايين‌تر بيشتر از تنبيه بدني استفاده مي‌کنند و اين امر بروز پرخاشگري و مشکلات رفتاري در کودکان را در پي دارد.

به گزارش سرويس علمي پژوهشي ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران؛ اين پژوهش توسط سيده فاطمه قاسمي و فاطمه ولي زاده در زمينه تخصصي پرستاري با هدف تعيين و بررسي مشکلات رفتاري در کودکاني که توسط والدين خود تنبيه بدني مي شوند درمقايسه با ساير کودکان که تنبيه نمي شدند بر روي 240 کودک 12-7 در حال تحصيل انجام شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نتايج اين مطالعه حاکيست که پرخاشگري عملي و کلامي، گوشه‌گيري و عدم همکاري در مدرسه در کودکاني که توسط والدين خود تنبيه مي شوند بيشتر از ساير کودکاني است که مورد تنبيه بدني قرار نمي گيرند.

در يافته‌هاي اين مطالعه آمده است: بيشتر مادراني که فرزندان خود را تنبيه مي کردند نسبت به ساير مادراني که از تنبيه بدني استفاده نمي کردند از سطح تحصيلات پايين تري برخوردار بودند.

نتايج نشان مي دهد مادران خانه دار بيشتر از تنبيه بدني استفاده مي کردند که در 6/92 درصد موارد به صورت سيلي زدن به صورت کودک بود.

گفتني است که طرز رفتار بزرگسالان اثر عميقي بر شخصيت کودکان و عادات کسب شده، توسط آنها دارد. يکي تنبيه بدني به جهت استفاده از نيروي فيزيکي جهت ايجاد درد بدون صلاحديد به منظور تربيت (تصحيح يا کنترل رفتار) کودک اطلاق مي شود و نوع ديگر تنبيه بدني به عنوان يک نوع کودک آزاري و شايع ترين نوع خشونت در خانوادها است که موجب نقص حقوق کودک مي شود و داراي اثرات مخرب کوتاه و بلند مدت بر جسم و روح کودک است.

به توصيه محققان، اين طرح پژوهشي آموزش اثرات منفي تنبيه بدني بر جسم و روح کودک به والدين و نيز آموزش روش‌هاي تربيتي مثبت به آنها مي تواند در کاهش استفاده از تنبيه بدني به عنوان يک روش تربيتي موثر باشد.

پرستاران کودک و بهداشت جامعه در صورت داشتن مهارت و اطلاعات لازم مي توانند در اين زمينه نقش بسيار موثري ايفا کنند.

لازم به ذکر است، نتايج اين پژوهش در خلاصه مقالات کنگره ملي سلامت خانواده منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016