چهارشنبه 13 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كاهش توانايي خبري روزنامه‌ها با كم شدن مداوم كارمندان، ايسنا

حدود سه چهارم از مديران روزنامه آمريكا در نظرسنجي انجام گرفته از سوي آسوشيتدپرس اعلام كردند با كم شدن مداوم كارمندان، توانايي آن‌ها براي مطلع كردن خوانندگان كاهش يافته است.

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نظرسنجي با توجه به لطمه ديدن صنعت از ركودي كه از پاييز گذشته وخيم‌تر شده ترديدها و نگراني‌هايي را كه برروي روزنامه‌ها سنگيني مي‌كند، روشن مي‌سازد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين نظرسنجي 20 سوالي از 351 دبير و ناشر روزنامه صورت گرفته و با اينكه شمار معدودي از روزنامه‌ها پاسخ‌هاي بيش از يك دبير را ارايه كردند همچنان آمارگيري بزرگ غيرمعمولي به شمار مي‌رود.

در حدود 71 درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي اظهار كرده‌اند كاهش كارمندان تا اندازه‌اي و يا بسيار زياد بر كيفيت پوشش روزنامه آن‌ها تاثير گذاشته است و تنها 20 درصد عنوان كرده‌اند اين امر تاثير اندكي داشته و يا تاثيري نداشته است.

نظرات همراه با اين پاسخ‌ها همراه با خشم، عصبانيت، نااميدي و پريشاني، بازتاب وضعيت پريشان اقتصاد آمريكا بود كه موجب شده مردم زيادي خانه خود را از دست دهند زيرا نمي‌توانند هزينه رهن آن را تامين كنند.

براي مقابله با شرايط سخت 65 درصد از مديران پاسخ دهنده اظهار كرده‌اند از ماه ژانويه 2008 كارمندان خود را اخراج كرده‌اند و 30 درصد نيز عنوان كرده‌اند كه حقوق‌ها را كاهش داده‌اند.

بر اساس آمار رسمي، در طول سال 2008 در مجموع 407 هزار نفر در صنعت روزنامه اشتغال داشتند كه نسبت به 508 هزار نفر در سال 2005 در حدود 20 درصد كاهش يافته‌اند.

اكنون دبيران نگرانند در زماني كه همه خوانندگان براي اطلاعات به اينترنت روي آورده‌اند، نتوانند منابع كافي و مهارت براي مناسب نگه داشتن روزنامه‌ها بيابند.

حدود 68 درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان كرده‌اند كمبود نيرو مانع اصلي است كه بايد برطرف شود و بيش از 57 درصد نيز مدعي شدند پول كافي براي نوآوري ندارند.

روزنامه‌ها در حال كوچك شدن هستند كه تا اندازه زيادي به دليل روي آوردن خوانندگان و تبليغات كنندگان آن‌ها به اينترنت است. بحران آمريكا كه در ماه دسامبر 2007 آغاز شد، كاهش درآمد تبليغاتي را شتاب بخشيد و ممكن است در كاهش تيراژ روزنامه‌ها نيز نقش داشته باشد زيرا خانواده‌هاي بيش‌تري در هزينه‌ها صرفه‌جويي مي‌كنند.

به نظر مي‌رسد كه بسياري از دبيران نظر ديگري در مورد قرار دادن گزارش‌ها و اخبار برروي وب سايتشان پيدا كرده‌اند؛ 28 درصد از پاسخ‌دهندگان قصد دارند براي محتواي آنلاين پول بگيرند و حدود 20 درصد نيز پوشش انحصاري را در نسخه هاي چاپي خود به خوانندگاني كه آن‌ها را خريداري مي‌كنند، عرضه مي‌كنند.

با وجود چالش پيش روي روزنامه‌ها، 72 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي عنوان كرده‌اند در اين صنعت مي‌مانند زيرا به ماموريت ژورناليسم اعتقاد دارند.

اما 59 درصد پيش‌بيني كردند نشريه‌هايشان راهي براي سوددهي پيدا خواهند كرد و حدود 17 درصد نگران بودند فعاليت روزنامه‌هايشان ادامه نيابد.

در حالي كه بيش‌تر روزنامه‌ها راه‌هاي متفاوتي را براي جلب خوانندگان و افزايش درآمد امتحان مي‌كنند، 25 درصد نظرسنجي شوندگان اظهار كرده‌اند تا زماني كه وضعيت اقتصادي بهبود نيابد روزنامه‌هاي آن‌ها به وضعيت سابق بازنخواهند گشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016