پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ویژه: گسترش شیوع ایدز از تونس تا پاکستان

خبرنامه گویا - طبق نتايج تحقيقی كه توسط پژوهشگران يك كالج پزشكی در قطر و در مجله پزشكی PLoS منتشر شده، شيوع ويروس اچ آی وی، عامل بيماري ایدز بين همجسنگرایان و دوجنسگرایان در آفريقاي شمالي و خاورميانه به صورت اپيدمي درآمده است. بر این اساس درصد بالاي روابط جنسي پر خطر، امكان شيوع این ویروس را در منطقه افزايش داده است.

به گزارش خبرنامه گویا اين تحقيق که در نوع خود برای نخستین بار صورت گرفته، به شرايط همجنسگرايان و دوجنسگرايانان اين بخش از دنيا نیز پرداخته است. در این کشورها روابط جنسی با هم جنس از جمله تابوهای مهم محسوب می شوند.

نتيجه گيري پژوهشگران اين است كه در كشورهايي مانند مصر، سودان، پاكستان و تونس، درصد آلودگي به ويروس اچ آی وی در برخي از گروههای اجتماعي بيش از پنج در صد است.

بالا بردن كيفيت مراقبت هاي بهداشتي، امكان دسترسي به آزمايش تشخيص ايدز، دسترسي به امكانات پيشگيري و وجود سازمانهاي رسيدگي به افراد مبتلا به اين ويروس از جمله راه هاي پيشنهادي پژوهشگران برای پیشگیری و مقابله با این اپیدمی معرفی شده اند.

طبق آخرين آمار رسمي سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۹ تعداد مبتلايان به اين ويروس ٣٣.٣ ميليون نفر در دنيا برآورده شده بود كه ٢٢.٥ ميليون نفر از آنان در نواحي پايين صحراي آفريقا زندگی می کنند.

از آمار مربوط به آفريقاي شمالي و خاورميانه تاکنون اطلاعات کمی منتشر شده است.

قینا مومتاز، سرپرست این تحقیق تأكيد كرده كه روشن نبودن شرايط واقعي شيوع اين ويروس كه او آن را به سوراخ سياهی بر نقشه جهاني ويروس ايدز تشبيه کرده، وضعیت انتشار این ویروس را به موضوعی مبهم و بحث برانگیز بدل کرده است.

پژوهشگران در این تحقیق به آماري دسترسی پیدا کرده اند که تاکنون به صورت رسمی منتشر نشده بودند. آمار گردآوری شده نشان می دهند که نتنها ويروس اچ اي وي در این منطقه به شکلی قابل توجه به صورت اپیدمی درآمده بلکه روابط جنسي پر خطر در میان مردان همجنسگرا و دوجنسگرا نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته خانم مومتاز، در این منطقه مردانی که با همجنسان خود رابطه دارند جزیی پنهان از جامعه اند که اغلب نتنها رفتارشان مورد پذیرش جامعه قرار ندارد بلکه گاه حتی وجودشان هم انکار می شود.

با این حال برخی از کشورهای منطقه توانسته اند ضمن در نظر گرفتن حساسیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، روش های خلاقانه ای برای مقابله با مشکل ایدز پیدا کنند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد کشورهای مراکش، لبنان و پاکستان بدون دخالت مستقیم، از سازمان های غیر دولتی که به این قشر از جامعه به ارایه خدمات می پردازند حمایت می کنند.

پیشنهاد خانم مومتاز این است که دیگر کشورهای درگیر با بحران ایدز نیز باید با بکار بستن روش مشابه و حمایت از نهادهای مستقل و غیر انتفاعی به مقابله با تاثیرات مخرب این بیماری بپردازند برای پیشگیری آن تلاش بیشتری بکار بندند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016