پنجشنبه 7 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهبود روابط مادر و فرزند با برنامه كتابخواني، ایسنا

يافته‌هاي پژوهشي نشان مي‌دهد: خواندن کتاب براي کودکان بيش از آن‌که تصور مي‌شد، باعث بهبود روابط کودکان با والدين مي‌شود، در حالي که تماشاي تلويزيون اين ارتباط مثبت را دچار آسيب مي‌کند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه مرکزي، محققان دانشگاه دولتي اوهايو، کنش و واکنش‌هاي 73 مادر و فرزند هنگامي که با هم کتاب مي‌خواندند، با اسباب بازي‌ها بازي مي‌کردند و هنگامي که تلويزيون تماشا مي‌کردند را مورد بررسي قرار دادند.

در اين پژوهش، مادر و فرزند‌ها به طور تصادفي براي انجام يکي از اين سه فعاليت، به مدت 10 دقيقه انتخاب مي‌شدند و بعد از آن به مدت 20 دقيقه به انجام سه فعاليت مي‌پرداختند.

نتايج اين پژوهش كه در مجله «تحقيقات ارتباط انساني» به چاپ رسيده است، نشان مي‌دهد: وقتي مادران هنگام خواندن کتاب، ارتباط فعال‌تر و پرشور‌تري با کودکان برقرار مي‌کنند، ذهن کودکان بيشتر با کلماتي که ممکن است در مکالمات روزمره به کار نروند، درگير مي‌شود که در نتيجه آن، دايره لغت کودکان و دانش گرامري آنها بهبود پيدا مي‌کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بر اساس يافته‌هاي اين بررسي، تماشاي تلويزيون در مقايسه با وقتي که مادران و کودکان مشغول بازي با اسباب بازي هستند، پاسخ‌هاي مثبت کمتري را از سوي کودکان به دنبال دارد.

همچنين، مادراني که علاقه‌مند به ارتباط بيشتر با کودکانشان هستند، علاوه بر اين‌که سطح خودآگاهي را در فرزندانشان بالا مي‌برند، ميزان اعتماد و اطمينان را نيز در خودشان افزايش مي‌دهند.

اين پژوهش حاكيست: عکس‌العمل‌هاي سازنده و مثبت از سوي والدين، به کودکان ياد مي‌دهد که آنها مي‌توانند روي محيط خود تاثير بگذارند و اگر کودکان در مقابل اعمال خود، پاسخي از سوي والدين دريافت نکنند، فکر خواهند کرد که دنياي اطراف آنها غير قابل پيش‌بيني است و ممکن است دچار اضطراب شده و اين تصور براي آنها پيش آيد که درخواست‌هاي کمک آنها و فعاليت‌هايشان براي جلب توجه ديگران، ناديده گرفته مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016