پنجشنبه 12 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين نانوداروي تزريقي ضد سرطان خاورميانه ساخت محققان ایران به توليد صنعتي مي‌رسد

نخستين نانوداروي تزريقي ضد سرطان خاورميانه، ساخت محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد، با نام تجاري «(سينا دوکسوزوم» تا يک ماه آينده به مرحله توليد صنعتي مي‌رسد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران دکتر محمود رضا جعفري، محقق و مبتکر نانو داروي ضد سرطان سينا دوکسوزوم با اشاره به اين که اين دارو هم اکنون در مرحله هم سنگي زيستي ( تست دارو با بررسي ميزان تاثيرگذاري نسبت به نمونه خارجي ) در بيمارستان فيروزگر تهران در حال انجام است، اظهار كرد: پس از پايان اين مرحله و با توجه به صدور مجوز توليد اين دارو از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، نانو داروي ضد سرطان سينا دوکسوزوم به مرحله توليد صنعتي مي‌رسد.

محقق اين طرح و استاد دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اين که براي توليد يک دارو مراحل مختلفي از جمله مطالعات پايداري، اندازه ذره‌اي، باز سطحي ذره‌اي، باکترويولوژي و بررسي فيزيکوشيميايي انجام مي‌شود اظهار كرد: مرحله هم سنگي زيستي آخرين مرحله براي توليد اين داروست.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس مرکز تحقيقات نانو فناوري دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اين که اين دارو تا کنون در انحصار کشورهاي اروپايي با نام تجاري کاليکس و آمريکايي با نام تجاري داکسل، بود خاطرنشان کرد: اين دارو يک ترکيب ضد سرطان بوده که جهت درمان سرطان تخمدان، سينه، مولتيپل ميلوما (سرطان خون )، کاپوسي سارکوماي (نوعي سرطان بافت نرم ) براي نخستين بار در خاورميانه در دانشگاه علوم پزشکي مشهد توليد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: تحقيقات براي درمان 40 سرطان ديگر نيز در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون در مرحله سوم مطالعاتي قرار دارد.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اين که اين دارو در فرم غيرنانويي موجب ايجاد اثرات سميت قلبي و کبدي مي شد و از اين رو بسياري از بيماران سرطاني زماني که تحت شيمي درماني قرار مي‌گيرند، دچار ريزش مو و کاهش سيستم ايمني مي شوند. گفت: سينادوکسوزوم نانو ليپوزومهاي حاوي داروي ضد سرطان دوکسوروبيسين است که با مکانيسم افزايش نفوذ پذيري و نگهداري بافت تومور را مورد هدف قرار داده و موجب افزايش تاثير و کاهش عوارض جانبي دارو مي‌شود.

جعفري، هزينه تهيه داروي ضد سرطان خارجي در اندازه هاي 20 و 50 ميلي‌گرمي را به ترتيب 700 هزار تومان و يک ميليون و 520 هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت راه‌اندازي خط توليد در کشور، اين دارو با يک سوم قيمت به دست بيماران خواهد رسيد.

به گزارش ايسنا، مجري اصلي اين طرح و دانش فني اين فرآورده متعلق به دکتر محمود رضا جعفري، استاد دانشکده دارو سازي دانشگاه علوم پزشکي است، سينادوکسوزم در شرکت دانش بنيان اکسير نانو سينا با حمايت ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو رياست جمهوري در کارخانه سبحان انکولوژي از گروه دارويي سبحان توليد شده است که فازهاي اوليه توليد خود را در شهريور 1389با دريافت مجوز اولين سري ساخت از معاونت دارو گذرانده و پس از انجام مراحل آزمايشگاهي و عملياتي موفق به دريافت پروانه توليد از وزارت بهداشت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016