شنبه 21 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مردم "غذاهای خوشمزه" کمتر بخورند! شايع‌ترين بيماری قلبی در ايران بيماری‌های عروق خون رسان به قلب است، ايسنا

- سالانه ۳ درصد مبتلايان به بيماری‌های عروق کرونرسکته می‌کنند
- نارسايی‌های قلبی در مردان بيشتر است

رييس انجمن قلب وعروق ايران با بيان اين که مصرف نمک در کشور چند برابر استاندارد جهانی است، اظهار کرد: مردم به طور کلی «غذاهای خوشمزه» کمتر بخورند، غذای خوشمزه غذايی است که شور، شيرين و چرب است اگر اين مورد رعايت شود، حجم کالری که وارد بدن می‌شود، کاهش می‌يابد.

دکتر فريدون نوحی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، شايع‌ترين بيماری قلبی و عروقی در کشور را بيماری‌های عروق خون رسان به قلب يا بيماری‌های ايسکميک عنوان کرد و گفت: بيماری‌های عروق خون رسان موجب ايجاد کم خونی در فرد و سکته قلبی می‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: ۲۰ سال پيش، بيماری‌های دريچه‌ای شايع بودند که با بالا رفتن امکانات بهداشتی و پزشکی در حال ريشه کن شدن هستند. اما بيماری‌های ايسکميک به دليل اين که نتوانستيم ريسک فاکتورها را کنترل کنيم در حال افزايش هستند. البته اين بيماری صد درصد منجر به سکته نمی‌شود.

نوحی ضمن اشاره به اين ‌که سالانه ۳ درصد مبتلايان به بيماری‌های عروق کرونر سکته می‌کنند، اظهار کرد: اگر برای افرادی که ۵۰ سال به بالا سن دارند، تست ورزش انجام بدهيم و يا آنژيوگرافی کنيم، ممکن است بسياری از آن‌ها عروق کرونر داشته باشند، اما خودشان از آن اطلاعی نداشته باشند.

وی ادامه داد: بايد توصيه کنيم عوامل ايجاد کننده، تسريع و تشديد کننده کنترل شوند. اين عوامل را مردم می‌شناسند. مصرف دخانيات، فشار خون، ديابت، چربی بالا، استرس بالا، چاقی و بی تحرکی از اين جمله هستند البته جنسيت هم در بروز اين بيماری‌ها دخيل است و مردان تا ۶۰ سالگی بيشتر به عروق کرونر مبتلا می شوند در زنان هم پس از طی دوران يائسگی، آمار ابتلا برابر می‌شود. به طور کلی نارسايی‌های قلبی در مردان بيشتر مشاهده می‌شود.

به گفته رييس انجمن قلب و عروق ايران، با افزايش سن و بالای ۷۵ سالگی آمار مربوط به بيماری‌های قلبی در زنان بيشتر می‌شود، زيرا اميد به زندگی در زنان بيشتر بوده و عمر طولانی تری دارند.

نوحی افزود: مجموعه شرايطی که باعث وقوع بيماری‌های عروق کرونر و سکته می‌شود، بايد توسط مردم رعايت شود. مصرف کم نمک، داشتن فعاليت فيزيکی و اجتناب از مصرف مواد آسيب رسان از اين جمله‌اند.

وی عنوان کرد: نوع دريافت کالری هم حائز اهميت است متاسفانه شاهد هستيم کودکان و نوجوانان ما به مصرف موادی چون چيپس، پفک و پيتزا که سرشار از روغن و نمک هستند، روی آورده‌اند که بيماری زا بوده و در آينده برای سيستم قلبی و عروقی مضرند.

رييس انجمن قلب و عروق ايران، درباره آمار مربوط به سکته‌های قلبی در کشور توضيح داد: آمار دقيقی در اين خصوص وجود ندارد. ارائه آماری دقيق و مدون از ميزان سکته‌های قلبی کاری دشوار است. اما لازم است اين آمار را داشته باشيم.

وی اضافه کرد: اخيرا انجمن قلب و عروق ايران به کمک مرکز تحقيقات قلب اصفهان در تلاش است يک طرح تحقيقاتی وسيع در کشور را پايه ريزی و اجرا و اين مسئله را حل کند تا مشخص شود وضعيت کشور در خصوص سکته‌های قلبی و مغزی چگونه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016