شنبه 8 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انفجار بزرگترين جرقه خورشيدي در سال ۲۰۱۲ در روز گذشته رخ داد، ایسنا

خورشيد در دوره پر فعاليت روزهاي اخير خود،‌ ديروز جمعه، يكي از قويترين و بزرگترين جرقه‌هاي خورشيدي سال جديد را از يك لكه خورشيدي به فضا پرتاب كرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته سازمان ملي اقيانوسي و جوي، اين جرقه خورشيدي در طبقه انفجاري X1.7 رده‌بندي شده كه جزء قويترين توفان‌هاي خورشيدي به شمار مي‌روند.

چندين فضاپيما از جمله رصدخانه ديناميك خورشيدي و رصدخانه هليوسفر خورشيدي ناسا به مشاهده اين انفجار پرداختند كه در ساعت 18:37 به وقت گرينويچ رخ داده است.

اين توفان منجر به آزادسازي موجي از ذرات باردار موسوم به تخليه توده تاجي شده كه به گفته كارشناسان اين بار به سوي زمين نيست.

اين جرقه از لكه خورشيدي 1402 خارج شده كه اخيرا فعال شده است. چندي پيش يك انفجار جداگانه از همين ناحيه منجر به ارسال ابري از ذرات باردار به مقصد زمين شد كه قويترين توفان تابشي از سال 2003 تاكنون محسوب مي‌شود.

خوشبختانه اين توفان جديد به سمت زمين نبوده و خطر خاصي امكانات ارتباطي زمين و شبكه برق را تهديد نمي‌كند. توفانهاي گروه X مي‌توانند منجر به بروز اختلالاتي در زيرساختهاي ارتباطي شوند. طبق اين طبقه‌بندي توفانهاي گروه M جزء انفجارهاي متوسط و گروه C جزء توفانهاي ضعيف محسوب مي‌شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دوره‌هاي فعاليت خورشيدي 11 ساله بوده كه اكنون در ميانه دوره بيست‌وچهارم خود قرار گرفته و انتظار مي‌رود در سال 2013 به اوج فعاليت خود برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016