چهارشنبه 30 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف تریاك و مشتقات آن موجب كاهش طول عمر می شود

تهران - رییس مركز تحقیقات بیماری های گوارشی و كبد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مصرف تریاك و مشتقات آن موجب كاهش طول عمر و مرگ زودرس به دلیل سكته های قلبی و مغزی، سرطان ها، نارسایی ریوی، كلیوی و كبدی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'رضا ملك زاده' روز سه شنبه در نشست خبری عوارض تریاك و مشتقات آن در مركز تحقیقات گوارش بیمارستان شریعتی تهران افزود: براساس پژوهش بسیار مهم و جدید از ایران كه در یكی از مهم ترین مجلات معتبر پزشكی در سطح جهان (BMJ) در ماه آوریل 2012 چاپ شده، مصرف طولانی مدت تریاك حتی به میزان كم موجب مرگ و ناتوانی زودرس و همچنین كاهش قابل توجه طول عمر می شود.

براساس این پژوهش، افراد با مصرف این مواد به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، نارسایی ریوی، كلیوی و كبد مبتلا می شوند.

وی اضافه كرد: این مطالعه در یك جمعیت 50 هزار نفری در شمال شرق ایران (مطالعه هم گروهی استان گلستان) از سوی مركز تحقیقات بیماری های گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران با همكاری دانشگاه علوم پزشكی گلستان و محققان دیگر از مركز ملی تحقیقات آمریكا، سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه كمبریج انگلستان انجام شده است.

وی یاآور شد در این پژوهش جمعیت 50 هزار نفری در شرق استان گلستان كه 17 درصد آن ها مصرف مستمر تریاك داشتند به مدت شش سال به صورت دقیق پیگیری و بررسی شد و با دقت نشان داده شد كه مصرف تریاك به تنهایی بدون در نظر گرفتن اثرات مصرف همزمان سیگار و سایر عوامل خطر زا، شانس مرگ و میر را در افرادی كه تریاك مصرف نمی كنند، دو برابر می كند.

رییس مركز تحقیقات بیماری های گوارشی و كبد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: این افزایش خطر مرگ و میر در زنان معتاد، بیشتر از مردان و تا 150 درصد است و مطالعه هم گروهی منطقه ای در استان گلستان بزرگترین مطالعه آینده نگر و طولانی مدت است كه برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در زمینه پیشگیری از بیماری های مزمن و ارتقا سلامت سالمندان در ایران طی هفت سال گذشته از سوی این مركز و دانشگاه علوم پزشكی گلستان در حال اجرا است.

ملك زاده افزود: با توجه به این واقعیت كه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و همسایگی با افغانستان كه تولید كننده عمده تریاك در جهان است به محل ترانزیت این ماده افیونی تبدیل شده و براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیشترین تعداد معتادان به تریاك را در سطح جهان دارد.

رییس مركز تحقیقات بیماری های گوارشی و كبد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: لازم است هموطنان از این موضوع اطلاع داشته كه مصرف تریاك به هر میزان هیچ اثر مثبتی برای هیچ كدام از بیماری های مزمن بخصوص دیابت و قلبی و عروقی نداشته و فقط باعث بیماری و ناتوانی بیشتر و كاهش طول عمر می شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ملك زاده اضافه كرد: براساس این مطالعه مصرف تریاك به تنهایی علت اصلی 15 درصد مرگ و میر در شرق استان گلستان محسوب می شود كه این مصرف به اشكال گوناگون از جمله شیره، سوخته و هرویین عوارض مشابهی دارد.

ملك زاده اضافه كرد: مصرف تریاك منجر به افزایش احتمال ابتلا به سل ریوی، آسم، نارسایی ریوی، نارسایی كبدی و كلیوی می شود كه از جمله عوارض دیگر تریاك حتی به مقدار بسیار كم( نیم گرم در روز) افزایش شانس ابتلا به انواع سرطان ها است.

وی گفت: در افراد تریاكی ابتلا به سرطان معده سه برابر، سرطان مری دو نیم برابر، سرطان ریه سه برابر، سرطان حنجره و مثانه بیش از دو برابر گزارش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016