چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک کارشناس تغذیه: نود درصد مردم کمتر از میزان لازم لبنیات مصرف می‌کنند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس تغذیه گفت: طبق آماری که انستیو تحقیقات و صنایع غذایی کشور اخیراً جمع‌آوری کرده ۹۰ درصد مردم به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند و کمبود کلیسم دارند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد نقش سیاستگذاری‌ها در استفاده از لبنیات گفت:‌ متأسفانه گاهی اوقات سیاست‌های مختلف تنظیم بازار روی سلامت تاثیر می‌گذارد از جمله تغییر و تحولاتی که روی قیمت شیر به وجود آمده است.

وی ادامه داد: قیمت علوفه‌ دامداری‌ها به شدت افزایش ‌یافته که سبب می‌شود هم صنعت دامداری خوب رشد نکند و هم قیمت شیر بالا برود. از طرفی افراد یارانه را نقدی می‌گیرند و اگر برخی فرهنگ استفاده از یارانه را نداشته باشند از نیازهای اصلی تغذیه مانند شیر غافل می‌شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




صفوی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند افراد روزانه 4 واحد لبنیات دریافت کنند و طبق آماری که انستیتو تحقیقات صنایع غذایی کشور جمع‌آوری کرده بیش از 90 درصد مردم به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند و کمبود کلسیم دارند.

به گفته این کارشناس تغذیه شاید پوکی استخوانی که اخیراً در 35 سالگی در خانم‌ها گزارش می‌شود از همین مسئله نشأت می‌گیرد و از طرفی مصرف نوشیدنی‌های گازدار هم جذب کلسیم را مختل می‌کند که به تدریج مرگ خاموش یا استئوپروز را ایجاد می‌کند.

مدیرکل سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا جایگزینی برای لبنیات وجود دارد تصریح کرد: اخیراً دانشگاه‌ هاروارد آمریکا تحقیقاتی انجام داده که لزوماً لبنیات منبع اصلی کلسیم نیستند و خوراک‌های گیاهی مانند کلم، گل کلم، کلم فندقی (بروکلی)، کرفس و تا حدودی اسفناج و برگ تربچه سرشار از کلسیم هستند و البته مصرف گروه غلات شامل گندم، نان کامل و استفاده از مغزها و نیز گروه پروتئین ها و مواد گوشتی برای جلوگیری از بروز مشکل سوء تغذیه‌ای ضروری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016