شنبه 10 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واكسن سيگار در برنامه واكسيناسيون مدارس آينده!

دانشمندان آمريكايي بر اين باورند كه يك تزريق ژن كه پادتن‌ها را عليه نيكوتين تحريك مي‌كند،‌ مي‌تواند به ميليون‌ها سيگاري در ترك اين عادت كم كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تنها يك تزريق مي‌تواند به ارائه يك محافظ تمام عمر در برابر میل شدید به نيكوتين پرداخته و در نهايت مي‌توان از آن براي واكسينه كردن كودكان در برابر سيگاري شدن استفاده كرد.

اين واكسن ژنتيكي تاكنون تنها بر روي موش‌ها مورد آزمايش قرار گرفته، اما تحقيقات بر روي انسان مي‌تواند در دو سال آينده آغاز شود.

اين تزريق، حاوي ژن‌هاي برنامه‌ريزي شده براي ساخت پادتن‌هايي است كه نيكوتين را پيش از دستيابي به مغز و تحريك احساسات لذت بخش زمینه‌ساز اعتیاد خنثي مي‌كند.

تئوري اين است كه اگر سيگاري‌ها ديگر از سيگار خود چنين لذتي را نبرند، راحت‌تر آن را كنار خواهند گذاشت.

اين تزريق توسط محققان كالج پزشكي «ويل كورنل» در نيويورك ساخته شده و كبد را به ساخت مداوم پادتن وادار مي‌كند كه به ايجاد هميشگي چند پادتن در خون براي مبارزه با نيكوتين منجر خواهد شد.

به گزارش مجله «Science Translational Medicine»، هنگامي كه نيكوتين به موش‌هاي واكسينه شده داده شد، پادتن‌ها ميزان نيكوتيني را كه راه خود را به سوي مغز باز كرده بودند تا 85 درصد كاهش داد و به اين ترتيب نيكوتين تاثيري بر رفتار، فشار خون يا ضربان قلب آنها نداشت.

بيشتر افراد سيگاري كه در تلاش براي ترك آن هستند، پس از شش ماه دوباره به آن برمي‌گردند، اما به گفته دكتر «رونالد كريستال»، محقق ارشد اين پژوهش، اين واكسن منحصر به فرد مي‌تواند يك راه‌ حل مورد نياز باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تحقيقات هنوز در اين مورد در مراحل مقدماتي قرار داشته و نياز به مطالعات بيشتر به اين معني است كه اين واكسن حداقل تا پنج سال آينده وارد بازار نخواهد شد.

در صورت ايمن و موثر بودن، اين واكسن مي‌تواند در نهايت در برنامه واكسيناسيون مدارس براي جلوگيري از سيگاري شدن نوجوانان و جوانان قرار بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016