چهارشنبه 14 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابتلای ۳ درصد نوزادان ازدواجهای غیرفامیلی به بیماریهای ژنتیکی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و فناوری گفت: 97 درصد نوزادان حاصل از ازدواجهای غیرفامیلی سالم هستند و سه درصد مبتلا به بیماریهای ژنتیکی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مسعود هوشمند روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دومین کنگره بیماریهای نوروماسکولار و الکترودیاگنوزیس، با اشاره به بالا بودن هزینه انجام آزمایشهای ژنتیک و عدم وجود تعرفه‌های مناسب بیمه ای، خواستار برپا شدن آزمایشگاههای تشخیصی ژنتیک دولتی در کشور شد.

وی گفت: در حال حاضر 95 درصد آزمایشگاههای ژنتیک در کشور خصوصی هستند.

هوشمند ادامه داد: هزینه انجام آزمایشات ژنتیکی هزینه‌ای معادل 100 هزار تومان تا چند میلیون تومان را دربر می‌گیرد. این در حالی است که بیمه تنها بیماریهای عمومی و نسبتا شایع نظیر تالاسمی را تحت پوشش قرار داده است و هزینه درمان بیماریها بر دوش بیمار است.

سرپرست آزمایشگاه ژنتیک مرکز پزشکی خاص با اشاره به برگزاری چندین کارگاه در حیطه تشخیص بیماریهای عصب عضلانی در این کنگره،‌ گفت: سیر بررسی‌ بیماریهای شایع تا کمتر شایع در این کارگاهها مورد توجه هستند.

هوشمند همچنین با بیان اینکه اکثر بیماریهای ژنتیکی در ایران قابل تشخیص هستند، افزود: 10 سال گذشته تنها قادر به تشخیص 5 تا 10 بیماری‌ ژنتیکی بودیم اما اکنون متخصصان توانمند داخلی قادر به تشخیص بیش از 300 بیماری ژنتیکی در کشور هستند. به وجود آمدن تحریمها در این پیشرفت بی‌تاثیر نبوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و فناوری با بیان اینکه به پیشرفتهای خوبی در زمینه تشخیص بیماریهای ژنتیک دست یافته‌ایم، گفت: روند تشخیص بیماریهای متابولیک، نقص ایمنی و نوروماسکولار در هیچکدام از کشورهای منطقه مانند ایران نیست.
سرپرست آزمایشگاه ژنتیک مرکز پزشکی خاص درباره هزینه انجام آزمایشات تشخیصی ژنتیک، گفت: هزینه انجام آزمایشات تشخیص ژنتیکی در کشورهای خارجی بسیار بالاست و هزینه‌ای معادل 150 تا 3 هزار یورو دارد، اما این آزمایشات در کشور ایران با 40 درصد کاهش قیمت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان از این بیماریهای ژنتیکی قابل درمان هستند، افزود: اکنون بسیاری از بیماریهای متابولیک و نقص ایمنی قابل درمان هستند و هر آزمایشگاهی بر روی تعداد مشخصی از بیماری‌ها کار می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و فناوری درباره ضرورت انجام مشاوره ژنتیک نیز گفت: افراد مختلف ممکن است ژنهای معیوبی در بدنشان وجود داشته باشد. سنجش این مسئله که امکان برخورد این ژن‌های معیوب با یکدیگر تا چه میزان است، ضروری به نظر می‌رسد، به همین خاطر انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماریهای ژنتیکی کمک کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هوشمند ادامه داد: در حال حاضر علم ژنتیک جلوی ازدواج دو فرد که تالاسمی مینور دارند را نمی‌گیرد، بلکه تنها راهکار ارائه می‌کند که در صورت بارداری بتوان وضعیت را تحت کنترل قرار داد تا اگر نوزاد سالم بود از آن نگه‌داری و اگر مبتلا به تالاسمی ماژور بود، سقط شود. هدف اصلی ما سالم بودن نوزادان است.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و فناوری 97 درصد نوزادان حاصل از ازدواجهای غیرفامیلی سالم هستند و سه درصد مبتلا به بیماریهای ژنتیکی می‌شوند پس لازم است دولت برای پیشگیری و غربالگری بیماریهای ژنتیکی سرمایه‌گذاری کند، چرا که هزینه نگهداری این افراد پس از به دنیا آمدن بسیار بالاتر از هزینه انجام آزمایشات ژنتیکی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016