شنبه 24 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين كاشت رحم در انگليس تا دو سال آينده

محققان انگليسي از تحقق اولين كاشت رحم در انگليس در دو سال آينده خبر دادند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جراحان در لندن در آستانه تكميل فرايندي قرار دارند كه به زنان بدون فرزند اجازه خواهد داد تا فزرندان خود را داشته باشند.

ريچارد اسميت كه قصد دارد اين عمل پیشگام را انجام دهد، اظهار كرده كه اين شيوه مي‌تواند به ارائه يك بارقه نور براي 15 هزار زن جوان انگليسي در سنين باروري بپردازد كه بدون رحم متولد شده يا آنرا به دليل بيماري برداشته‌اند.

با اين حال منتقدان اين سوال را مطرح كرده‌اند كه ارائه فرصت لذت از تجربه بارداري به يك زن، ارزش آزمايش بر روي يك كودك متولد نشده را دارد.

اسميت كه يك جراح مشاور زنان در بيمارستان ليستر در غرب لندن بوده، تقريبا 15 سال را به تحقيق بر روي اين موضوع پرداخته و اكنون با افتتاح سازمان خيريه پیوند رحم انگليس قصد دارد مبلغ 500 هزار پوند پول مورد نياز براي انجام پنج عمل اول را تامين كند.

پيش از اين در اوت سال گذشته در تركيه يك رحم با موفقيت در بدن يك زن كاشته شده كه هنوز دريافت كننده آن باردار نشده است.

اسميت قرار است از بك شيوه مشابه جراحان ترك، براي اين كاشت استفاده كند اما از تاخير كار خود به دليل كمبود بودجه سخن گفته است.

وي تا كنون موفق به انجام اين عمل بر روي خرگوش‌ها شده كه يكي از آنها باردار شده است. اگرچه در انتها اين خرگوش جنين خود را سقط كرده بود؛ اما اسميت از آزمايشات بيشتر بر روي خرگوشها و سپس بر روي گوسفندها خبر داده است.

اين در صورت موفق بودن در كمتر از دو سال مي‌تواند بر روي انسان اجرا شود.

تا كنون بيش از 50 زن براي اين عمل درخواست كرده‌اند كه در سنين 20 تا 40 سالگي قرار داشته و بدون رحم متولد شده يا آن را به دليل بيماري برداشته‌اند.

در اين عمل به زناني كه از تخمدان و قابليت توليد تخمك برخوردارند طي يك عمل جراحي چهار ساعته يك رحم از يك اهداكننده مرده پيوند خواهد شد.

داروهاي قوي سركوب‌كننده سيستم ايمني بدن باعث جلوگيري از رد شدن رحم جديد شده و طي شش ماه تا يك سال بعد، گيرنده رحم مي‌تواند از شيوه لقاح خارج رحمي براي باردار شدن استفاده كند.

نوزاد توليد شده توسط اين شيوه بايد با عمل سزارين به دنيا بيايد چرا كه بافت جديد تحمل زايمان طبيعي را نخواهد داشت.

همچنين گيرنده احتمالا در معرض خطر انبوهی از عوارض بارداری و همچنين امكان سقط جنين يا زايمان پيش از موعد قرار داشته باشد.

البته اين تمام عوارض موجود در اين شيوه نبوده، چرا كه خطرهاي طولاني‌مدت بيماري و عوارض جانبي ناشي از داروهاي سركوب‌كننده سيستم ايمني به اين معني است كه رحم جديد پس از يك تا دو بارداري بايد برداشته شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در حال حاضر چنين زناني تنها از گزينه‌هاي محدود عقيم ماندن، قبول يك بچه به فرزندخواندگي يا رحم جایگزین برخوردارند.

البته شيوه رحم جایگزین در برخي كشورها ممنوع بوده و در ديگر كشورها نيز با جنجالهاي قانوني و اخلاقي روبرو است.

به گفته دكتر اسميت، اين شيوه تا سال 2020 به حد كافي عادي و ارزان شده كه توسط سيستم ملي بهداشت مورد استفاده قرار بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016