چهارشنبه 4 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
21 دی» پیشگویی ژنتیکی طول عمر، مهر
12 آبان» افراد شاد بيشتر عمر مي كنند، ایرنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگی در ارتفاعات طول عمر را كم می كند

تهران- دقیق ترین ساعت اتمی جهان، تئوری آلبرت اینشتین را مبنی بر ارتباط زندگی درمناطق مرتفع و پیری زودرس تایید كرد.

به گزارش ایندیپندنت ، تئوری نسبیت اینشتین می گوید زمان و فضا مانند آنچه كه زندگی روزمره نشان می دهد، ثابت نیستند.

وی گفته است تنها ثبات واقعی ، سرعت نور است یعنی بسته به ارتفاعی كه فرد در آن قرار دارد و سرعتی كه فرد سفر می كند، زمان می تواند سریع تر و یا كند تر بگذرد.

اكنون محققان برای نخستین بار ماهیت واقعی نظریه اینشتین را با یك ساعت اتمی بسیار دقیق نشان داده اند. این ساعت می تواند در سه میلیارد و 700 سال دقت یك ثانیه را حفظ كند. این مدت زمان تقریبا به اندازه شكل گیری حیات بر روی كره زمین است.

'جیمز چین – ون چو' و همكارانش از موسسه ملی استاندارد و فناوری در آمریكا با بررسی دو نمونه از چنین ساعت هایی كه از نظر ارتفاع از سطح دریا فقط یك فوت باهم فاصله داشتند، دریافتند زمان واقعا برای ساعتی كه در ارتفاع بالاتر قرار دارد سریع تر می گذرد . این دقیقا همان چیزی است كه اینشتین پیش بینی كرده بود.

این ساعت های دقیق تاثیرات نیروی گرانشی را نشان دادند. از این رو اگر یك ساعت را در نزدیكی زمین قرار دهیم نیروی گرانشی بر آن افزایش می یابد و و زمان در واقع كند تر می گذرد.از سوی دیگر ساعتی كه در ارتفاع بیشتری از زمین قرار دارد نیروی گرانشی كمتری بر آن وارد می شود و زمان سریع تر می گذرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این ساعت های اتمی بر اساس لرزش های ظریفی در اتم های آلومینیوم كه در میدان الكتریكی گیر می افتند ، كار می كنند.

برای هر فوت فاصله از زمین این ساعت ها نشان می دهند فرد در طول یك دوره حیات 79 ساله حدود 90 میلیاردم ثانیه سریع تر پیر می شود.

محققان می گویند همانطور كه تئوری نسبیت می گوید، زمانی كه ساعت اتمی به شیوه ای دست كاری شود كه تاثیرات سفر در فضا را تقلید كند ، زمان كندتر می گذرد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016