یکشنبه 8 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
17 آذر» حافظه بصري کلاغ‌ها، پيشرفته‌تر از انسان! ایسنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كلاغ‌ها به اندازه كودكان هفت ساله قابليت اجرايي دارند

يك پژوهش در مورد چگونگي يادگيري كودكان در مورد جهان اطراف نشان داده كه تا سن هفت سالگي كودكان در برخي از وظايف مانند پرندگان هستند.

به گزرش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تحقيقات دانشمندان دانشگاه كمبريج بر اساس حكايت ازوپ بوده كه در آن يك كلاغ تشنه سنگريزه‌هايي را در يك پارچ آب انداخته و در نهايت سطح آب به قدري بالا آمده كه حيوان بتواند از آن بنوشد.

پژوهش‌ها نشان داده كه كلاغ‌ها واقعا اصول پشت اين حكايت را مي‌فهمند. آنها در برابر يك پاداش غذايي شناور در بخش دور از دسترس يك مخزن آزمايشي، از اجسام سنگين به جاي سبك براي بالا آوردن سطح آب و نزديك آوردن غذا استفاده خواهند كرد.

محققان در يك پژوهش جديد به مقايسه قابليت كودكان انسان و زاغ كبود در انجام وظايف مشابه پرداختند. اين آزمايشات شامل تغيير سطح آب درون لوله‌ها براي دستيابي به پاداش‌هاي غذايي يا انواع ديگر جوايز بود.

كودكان از سن پنج تا هفت سال در اين قابليت‌ها همسطح كلاغ‌ها بوده و توانستند اين آزمايشات را پس از حدود پنج بار تلاش به درستي اجرا كنند.

از سن هشت سال به بالا اين كودكان مي‌توانستند در تلاش اول خود به جايزه دست يابند.

البته تنها يك آزمايش بود كه متناوبا كلاغها را شكست داده و انسانها در آن موفق بودند.

يك لوله U شكل در زمين دفن شده و تنها دو سمت انتهايي باز آنها بيرون بود كه به شكل دو لوله متمايز از هم به نظر مي‌رسيدند. يكي از اين لوله‌ها بسيار باريك و حاوي جايزه بود.

كودكان از اين حقيقت كه كار غيرممكني در پيش رو دارند، پريشان نشده و از لوله ديگر براي انداختن اجسام و تغيير سطح آب استفاده كردند. اما كلاغها موفق به درك اين معما نشده و در انجام اين آزمايش شكست خوردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نتايج منتشر شده در مجله كتابخانه عمومي Science ONE نشان داد كه كودكان و كلاغ‌ها به شيوه‌هاي مختلف به حل يك مشكل مي‌پردازند.

در حاليكه كلاغ ها طي تلاشهاي آزمايش و شكست خود مكانيزم آزمايش را درك مي‌كنند، كودكان بيشتر با قانون ساده علت و معلول به جلو هدايت مي‌شوند.

اين دانشمندان قصد دارند كه با گسترش اين الگو به درك بهتري از رويدادهاي مغزي بزرگسالان، كودكان و حيوانات در زمان مواجهه آنها با مشكلات و حل آنها در جهان فيزيكي دست يابند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016